کد sr-18227  
عنوان اول روایی و پایایی بخش ژست ها از فرم اول فهرست تکامل برقراری ارتباط مک آرتور-بیتز در کودکان فارسی زبان شهر اصفهان  
نویسنده مجید صالح جونقانی  
نویسنده یلدا کاظمی  
نویسنده طاهره سیما شیرازی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه مطالعات ناتوانی  
شماره پیاپی 13  
سال 1396شمسی  
ماه بهار  
شماره صفحه (از) 10  
شماره صفحه (تا) 11  
زبان فارسی  
متن زمینه و هدف: هدف این تحقیق، تعیین روایی و پایایی بخش ژست ها از فرم اول فهرست تکامل برقراری ارتباط مک آرتور-بیتز (MCDI) در کودکان فارسی زبان شهر اصفهان بود.
روش بررسی: مطالعه از نوع اعتبار یابی بود. برای تعیین روایی صوری و محتوایی بخش ژست ها، از روش لاوشه استفاده شد و در ابتدا فرم تعدیل یافته برای 10 کارشناس گفتار و زبان فرستاده شد. سپس طی یک پیش آزمون، مشکلات اجرایی بررسی شد و برآوردی احتمالی از محتوای آیتم های فرم تعدیل یافته از دید والدین مشارکت کننده در پیش آزمون به دست آمد. سپس برای مطالعهٔ روایی-پایایی، به شکل تصادفی به 11 مرکز بهداشت در شهر اصفهان، مراجعه شد و فهرست MCDI توسط 115 نفر از والدین تکمیل شد. به منظور برآورد پایایی آزمون-باز آزمون تعداد 30 نفر از والدین مجدداً فهرست را به فاصلهٔ زمانی 15 تا 30 روز تکمیل کردند. پایایی درونی فهرست برحسب آلفای کرونباخ و پایایی بیرونی فهرست برحسب آزمون-باز آزمون محاسبه شد.
یافته ها: بخش ژست های MCDI برحسب شاخص نسبت روایی محتوا ( CVR (Content validity ratioدارای روایی محتوایی معادل با 0٫91 بود. با توجه به میزان آلفای کرونباخ 0٫962 این بخش از پایایی درونی مناسبی برخوردار بود و با توجه به میزان همبستگی بین نمرات فهرست در دو مرتبه تکمیل آزمون که معادل با 0٫925 بود و (0٫05نتیجه گیری: با توجه به نتایج به دست آمده می توان اظهار داشت، بخش ژست های MCDI از روایی صوری و محتوایی و پایایی درونی و بازآزمون مناسبی برخوردار است.


کلیدواژگان: روایی، پایایی، ژست ها، فهرست تکامل برقراری ارتباط مک آرتور ، بیتز
 
تاریخ ثبت در بانک 17 فروردین 1397