کد sr-18226  
عنوان اول تاثیر آموزش مهارت های برقراری ارتباط موثر به مادران کودکان مبتلا به اوتیسم بر بهبود مهارت های اجتماعی این کودکان  
نویسنده منصوره باغبان وحیدی  
نویسنده عباسعلی حسین خانزاده  
نویسنده ناهید ندائی  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه مطالعات ناتوانی  
شماره پیاپی 13  
سال 1396شمسی  
ماه بهار  
شماره صفحه (از) 9  
شماره صفحه (تا) 10  
زبان فارسی  
موضوعات اوتیسم ، ارتباط موثر ، مهارت های اجتماعی  
متن زمینه و هدف: کودکان مبتلا به اختلال طیف اوتیسم در مهارت های اجتماعی با مشکلات فراوانی روبه رو هستند. پژوهش حاضر باهدف بررسی تاثیر آموزش مهارت های ارتباط موثر به والدین کودکان مبتلا به اوتیسم بر بهبود مهارت های اجتماعی این کودکان انجام شد.
روش بررسی: روش این پژوهش از نوع شبه تجربی و با طرح پیش آزمون پس آزمون با گروه کنترل بود. از میان مادران کودکان 4 تا 13ساله مبتلا به اوتیسم از مرکز اوتیسم تهران در سال تحصیلی 95-1394، 24 نفر برحسب شرایط ورود به پژوهش، انتخاب شده و به شکل تصادفی در گروه های آزمایش و کنترل قرار گرفتند. پس از انجام پیش آزمون به کمک پرسشنامهٔ مهارت اجتماعی کودکان پیش از دبستان، فرم والدین گرشام والیوت 1990، به گروه آزمایش طی 8 جلسه، مهارت های ارتباط موثر آموزش داده شد. در پایان، از هر دو گروه پس آزمون به عمل آمد. داده های حاصل با آزمون تحلیل کوواریانس، تجزیه وتحلیل شد.
یافته ها: نتایج تحلیل داده ها نشان داد که کودکان گروه آزمایش درمقایسه با گروه کنترل ازنظر میزان مهارت های اجتماعی عملکرد بهتری داشتند (0٫001>p). در گروه آزمایش میانگین و انحراف استاندارد مهارت های اجتماعی در پیش آزمون به ترتیب 21٫75 و 3٫74 و در پس آزمون 31٫27 و 22٫92 به دست آمد؛ ولی در گروه کنترل میانگین و انحراف استاندارد آن در پیش آزمون 22٫58 و 1٫16 و در پس آزمون 22٫92 و 1٫62 بود.
نتیجه گیری: باتوجه به نتایج به دست آمده، می توان گفت که آموزش مهارت های ارتباط موثر به والدین کودکان مبتلا به اوتیسم، می تواند در طراحی برنامه های مداخله ای برای این کودکان استفاده شود.


کلیدواژگان: اوتیسم، ارتباط موثر، مهارت های اجتماعی
 
تاریخ ثبت در بانک 17 فروردین 1397