کد sr-18221  
عنوان اول اثربخشی رفتار درمانگری شناختی بر مولفه های اضطراب (بدنی و شناختی و رفتاری) بیماران زن مبتلا به تالاسمی نوع ماژور  
نویسنده فرهاد کهرازئی  
نویسنده سحر هاشم زهی  
نویسنده بهزاد ریگی کوته  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه مطالعات ناتوانی  
شماره پیاپی 13  
سال 1396شمسی  
ماه بهار  
شماره صفحه (از) 4  
شماره صفحه (تا) 5  
زبان فارسی  
موضوعات رفتار درمانگری شناختی ، اضطراب ، تالاسمی ماژور  
متن زمینه و هدف: تالاسمی ماژور از بیماری های بسیار شایع ژنتیکی و مزمن در جهان و در کشور ایران است. تالاسمی مانند هر بیماری مزمن دیگر، از جنبه های جسمی و آثار جانبی درازمدت، بر اکثر ارگان های بدن تاثیر گذاشته و همچنین دارای تاثیرات روان شناختی نیز است؛ بنابراین پژوهش حاضر باهدف بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری بر مولفه های اضطراب بیماران به تالاسمی نوع ماژور انجام شد.
روش بررسی: طرح پژوهش نیمه آزمایشی از نوع پیش آزمون پس آزمون، با گروه کنترل بود. برای انجام پژوهش ابتدا از میان بیماران زن مبتلا به تالاسمی ماژور مراجعه کننده به بیمارستان علی اصغر شهرستان زاهدان، تعداد 24 بیمار به شیوهٔ هدفمند انتخاب شده و به شکل تصادفی در دو گروه آزمایش (12 نفر) و گروه کنترل (12 نفر) قرار گرفتند. هر دو گروه بااستفاده از پرسشنامهٔ اضطراب بدنی و شناختی و رفتاری لرر و وولفلک 1982 ارزیابی شدند. مداخلهٔ مبتنی بر رفتار درمانگری شناختی گروهی در گروه آزمایش، به مدت هشت جلسهٔ 60دقیقه ای اجرا و برای تحلیل داده ها از کواریانس چندمتغیره استفاده شد.
یافته ها: باتوجه به نتایج، آموزش گروهی مبتنی بر رفتار درمانگری شناختی، میزان اضطراب را در مولفه های بدنی و شناختی و رفتاری گروه آزمایش در مرحلهٔ پس آزمون کاهش داد (0٫001>p).
نتیجه گیری: پیشنهاد می شود که از مداخلات مبتنی بر رفتار درمانگری شناختی، به عنوان روشی کارآمد، برای کاهش میزان اضطراب بیماران دچار تالاسمی نوع ماژور استفاده شود.


کلیدواژگان: رفتار درمانگری شناختی، اضطراب، تالاسمی ماژور  
تاریخ ثبت در بانک 17 فروردین 1397