کد sr-18217  
عنوان اول تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر تاب آوری و سازگاری نوجوانان با معلولیت جسمی  
نویسنده رقیه اسدی گندمانی  
نویسنده سمانه نصیری ورگ  
نویسنده عباس نسائیان  
نوع کاغذی  
مقاله نشریه پرستاری کودکان  
شماره پیاپی سال 3، شماره 3  
سال 1396شمسی  
ماه بهار  
شماره صفحه (از) 20  
شماره صفحه (تا) 25  
زبان فارسی  
موضوعات مهارتهای زندگی ، تابآوری ، سازگاری ، نوجوانان با معلولیت جسمی حرکتی  
متن مقدمه: معلولیت عبارت است از ناتوانی در انجام تمام یا قسمتی از فعالیتهای زندگی فردی یا اجتماعی که به علت وجود نقصی مادرزادی یا عارضهای در قوای جسمانی و روانی اتفاق میافتد. تاثیری که معلولیت بر وضعیت اجتماعی/ روانی فرد بر جای میگذارد غیر قابل انکار است. هدف این پژوهش بررسی تاثیر آموزش مهارتهای زندگی بر سازگاری و تاب آوری نوجوانان با معلولیت جسمی بود.
روش: روش این پژوهش نیمه آزمایشی با پیش آزمون و پس آزمون همراه با گروه کنترل و آزمایش بود. جامعه آماری این تحقیق کلیه نوجوانان با معلولیت جسمی شهرستان شیروان در سال 1394 می باشد. نمونه آماری این تحقیق شامل 30 نفر از نوجوانان با معلولیت بود که با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند، سپس به طور تصادفی 15 نفر در گروه آزمایش و 15 نفر در گروه کنترل جایگزین گردیدند. ابتدا هر دو گروه مورد پیش آزمون قرار گرفتند و سپس گروه آزمایش آموزش های مرتبط به مهارتهای زندگی را طی 9 جلسه 1/5 ساعته دریافت کرد. در پایان دوره آموزشی، هر دو گروه مجددا مورد پس آزمون قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج نشان داد آموزش مهارتهای زندگی بر میانگین نمرات سازگاری و تاب آوری نوجوانان با معلولیت جسمی در پس آزمون تاثیرگذار است (0/05P<).
نتیجه گیری: یادگیری مهارتهای زندگی میتواند نقش تاثیرگذاری در موفقیت و سازگاری در زندگی داشته باشد. کودکان با معلولیت ممکن است نتوانند بسیاری از این مهارتها را بدون آموزش بیاموزند، بنابراین لازم است تا این مهارتها را به صورت مستقیم به آنها آموزش دهیم تا از آن طریق بتوانند بر چالشهای زندگی غلبه کرده و موفقیت بیشتری به دست آورند.


کلیدواژگان: مهارتهای زندگی، تابآوری، سازگاری، نوجوانان با معلولیت جسمی حرکتی  
تاریخ ثبت در بانک 17 فروردین 1397