کد sr-10466  
عنوان اول بررسی ارتباط اضطراب والدین و کیفیت زندگی نابینایان موسسه آموزشی ابابصیر شهر اصفهان در ابعاد خود مراقبتی، تحرک و فراغت سال 1386  
نویسنده منیژه دهی  
نویسنده فتانه کریمی  
نویسنده لیلا جهانگیری  
نویسنده خسرو توکل  
نویسنده لیلا تک فلاح  
نوع کاغذی ، الکترونیک  
مقاله نشریه طلوع بهداشت  
شماره پیاپی 21-22  
سال 1386شمسی  
ماه پاییز و زمستان  
شماره صفحه (از) 1  
شماره صفحه (تا) 9  
زبان فارسی  
متن چکیده:
وجود کودک نابینا در خانواده منجر به فشارهای روانی زیاد در والدین می گردد که از جمله واکنشهای روانی در والدین اضطراب می باشد و از طرف دیگر اضطراب والدین کودکان دارای نیازهای ویژه ،که ممکن است منجر به محدودیت فعالیت کودک و سایر اثرات بر کودک گردد، با کاهش کیفیت زندگی کودک همراه خواهد بود.
مطالعه حاضر یک مطالعه همبستگی و روش نمونه گیری به صورت سرشماری بوده است. به طوریکه 94 کودک نابینا به همراه پدر و مادر خود وارد مطالعه شدند، اطلاعات مربوط به این پژوهش از طریق دو پرسشنامه جمع آوری شد، یکی پرسشنامه اضطراب "هامیلتون" که یک پرسشنامه استاندارد می باشد و دیگری پرسشنامه "کیفیت زندگی نابینایان" که بعد خود مراقبتی، تحرک و فراغت را اندازه گیری می کند و جهت برآورد روایی و پایایی آن پس از تهیه توسط پژوهشگر ، روایی آن به روش اعتبار محتوا و پایایی آن به روش آزمون مجدد برآورد شد. برای تحلیل نتایج از نرم افزار spss و آزمون آماری تاو کندال b استفاده شد.
تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از مطالعه، بیانگر وجود رابطه معنادار آماری بین اضطراب والدین و کیفیت زندگی نابینایان موسسه آموزشی ابابصیر در ابعاد خودمراقبتی، فراغت و تحرک است(01/0>P)بطوریکه با افزایش اضطراب والدین کیفیت زندگی نابینایان درابعاد عاطفی و اجتماعی کاهش می یابد.
با توجه به نتایج فوق، بایستی در جهت بهبود وضعیت روانی و کاهش اضطراب در والدین کودکان معلول و نابینا اقدامات اساسی صورت گیرد.

کلیدواژگان:
اضطراب، نابینایی،کیفیت زندگی، خود مراقبتی، تحرک و فراغت  
تاریخ ثبت در بانک 24 شهریور 1395  
فایل پیوست
تصویر