کد cf-44619  
عنوان جشنواره آوا و نما ویژه نابینایان در فارس  
تاریخ 1399شمسی  
توضیحات خبرجنوب»/ نخستین جشنواره «آوا و نما» ویژه نابینایان در استان فارس با شرکت 700 نفر برگزار شد.
مدیر عامل موسسه نابینایان توانگران شیراز با بیان این که اشتغال، آموزش، گردشگری و تعامل و ارتباط چهار محور اصلی این جشنواره بود، افزود: 500 اثر در بخش نما و 200 اثر در بخش آوا به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد.
شایسته ادامه داد: پس از ارزیابی داوران 12 اثر در هر دو بخش منتخب و معرفی شدند.به گفته وی، سوژه بدیع، کیفیت عکس، صدا و سناریو از معیار‌های ارزیابی در انتخاب برترین ها بوده است.
وی بیان کرد: آثار برتر این رقابت به جشنواره کشوری نما و آوا که قرار است در آینده نزدیک به میزبانی شیراز برگزار شود، راه پیدا کردند.

برگزیدگان جشنواره آوا و نما معرفی شدند
آیین اختتامیه نخستین جشنواره کشوری آوا و نما ویژه نابینایان برگزار و برگزیدگان آن معرفی شد.
فراخوان این جشنواره به همت موسسه نابینایان توانگران کارآفرین شیراز در شهریور 98 و با دعوت از هنرمندان نابینا و کم‌بینا در زمینه‌های صوت، تصویر، شنیداری، آموزش، گردشگری، اشتغال و تعامل با نابینایان اعلام شد.
مدیرعامل موسسه نابینایان توانگران کارآفرین شیراز افزود: هیچ‌کس از توانمندی‌های معلولان در عرصه اشتغال به‌درستی آگاه نیست و قصد داریم با تداوم این جشنواره و دیگر برنامه‌های مشابه، توانمندی‌های نابینایان را در عرصه‌های گوناگون به‌ویژه در حوزه اشتغال به همگان معرفی کنیم.
محمد قاسم شایسته‌نیا ادامه داد: نابینایان با مشقت تحصیل می‌کنند، اما پس از دانش‌آموختگی، امکان ورود به بازار کار را ندارند و امیدواریم به مرحله‌ای برسیم که مشکلات نابینایان در تمام زمینه‌ها رفع شود.
مدیرکل بهزیستی استان فارس هم در این آیین اظهار داشت: رویکرد خلاقانه به هر موضوع باعث خیر و برکت است، به ویژه پرداختن به موضوعی مانند توان‌یابی و توانمندی.
محمدصادق کشفی‌نژاد افزود: این جشنواره‌ها این موضوع را یادآوری می‌کند که اگر بخشی از حواس انسان کار نمی‌کند، مابقی حواس قوی‌تر عمل می‌کنند و می‌توان هوشمندانه از آن‌ها بهره گرفت.
در ادامه این آیین، برگزیدگان رویداد فرهنگی هنری آوا و نما معرفی و تقدیر شدند.
در بخش عکاسی با تلفن همراه، شمایل زارع، نجمه غیاثی و پروانه صالحی‌نیا به ترتیب اول تا سوم شدند، در بخش عکاسی با دوربین حرفه‌ای، مژگان شیخه پور، عباس عباسی مهر و رباب اسدزاده رتبه‌های اول تا سوم را کسب کردند.
در بخش پادکست، نبی‌الله طالبی، علی جعفری و مجتبی اکبری برگزیده شدند و در بخش گویندگی، میترا آسیابان، سحر علی‌پور و زهرا صداقت به عنوان نفرات برتر معرفی شدند.
فراخوان همایش توانمندی‌های علمی – پژوهشی نابینایان و کم بینایان
همچنین در بخش دیگری از این آیین از فراخوان سومین همایش سراسری توانمندی‌های علمی- پژوهشی نابینایان و کم بینایان رونمایی شد.
دبیر علمی این همایش گفت: اهداف این همایش، شناساندن توانمندی‌های علمی پژوهشی نابینایان و کم بینایان به جامعه، ارتقای حس خودباوری در جامعه نابینایان و کم بینایان، تبادل نظر و بررسی علمی مسائل و مشکلات جامعه نابینایان و کم بینایان از دیدگاه نخبگان علمی نابینا و کم بینا، شناسایی و معرفی نخبگان علمی و پژوهشی نابینا و کم بینا و معرفی آخرین دستاورد‌های علمی پژوهشی نابینایان و کم بینایان است.
سعید قشقایی ادامه داد: در این همایش، پژوهش‌های علمی انجام شده توسط افراد نابینا و کم بینا ارائه خواهد شد، از این رو شرکت‌کنندگان در سطح تحصیلات تکمیلی می‌توانند پایان نامه‌ها، مقاله‌های علمی پژوهشی، علمی‌ترویجی و علمی‌تخصصی خود را به این همایش ارسال کنند.
وی، زمان اختتامیه این برنامه را عید غدیر سال 1400 عنوان کرد و افزود: نشانی الکترونیکی hamayeshtavangaran@gmail.com پاسخگوی علاقه‌مندان در این زمینه است.
منبع: خبرگزاری صدا و سیما منتشر شده در سه شنبه, 21 مرداد 1399
 
تاریخ ثبت در بانک 18 فروردین 1400