کد co-41618  
عنوان موسسه خیریه مهرآفرین  
نوع -  
کشور ایران  
درباره موسسه مهرآفرین بعد از دو سال فعالیت پراکنده در سال 1384 به شکل رسمی توسط خانم فاطمه دانشور، دانش‌آموخته کارشناسی ارشد رشته مدیریت، فعالیت‌های نیکوکارانه خود را آغاز کرد. از سال 1384 که این موسسه به عنوان یک بنیاد و موسسه خیریه رسماً ثبت شد. خانم فاطمه دانشور به همراه همسر خود آقای مهرداد اکبریان قسمتی از سرمایه خود از شرکت بازرگانی سیاحان سپهر آسیا را و همچنین اموالی از ارثیه پدری خود را در مهرآفرین به جریان انداختند و به این واسطه به مدت 3 سال بدون کمک هیچ نهاد دیگری به فعالیت‌های خیرخواهانه خود ادامه دادند. بعد از گذشت 2 سال از فعالیت موسسه به صورت رسمی به دلیل شفافیت در عملکرد و گردش مالی موسسه و همچنین نگاه سیستماتیک به امر نیکوکاری، گواهینامه (NGO benchmarking)) SGS به موسسه اعطا شد.
خانم فاطمه دانشور، فردی است که در عهدی که با خدای خود بسته به امور نیکوکاری رو آورد. از آنجا که وی دانش آموخته رشته مدیریت است، دانش و آگاهی خوبی نسبت به انجام تحقیقات بازار و ضرورت مطالعه قبل از انجام فعالیت داشت. از این رو مدتی را به انجام مطالعه و پژوهش گذراند تا بتواند گروهی را به عنوان جامعه هدف خود انتخاب کند، که کمترین توجه اجتماعی به آنها می‌شود و نیاز اجتماعی آنها زیاد باشد. او طی انجام این پژوهش‌ها، به صورت جسته و گریخته به امر نیکوکاری و کمک به افراد نیازمند به خصوص افراد بدسرپرست و بی‌سرپرست می‌گذراند که این کار، سبب می‌شد عمق مطالعات او افزایش یابد. در نهایت متوجه شد. که بیشترین جمعیت نیازمند اجتماعی که کمترین توجه به آنها می‌شود. کودکان کار هستند، که اغلب به علت داشتن پدر یا سرپرست از دید حمایتی موسساتی همچون کمیته امداد خمینی دور می‌مانند. بنابراین تصمیم می‌گیرد تا اولویت اول جمعیت مددجویان خود را کودکان کار و خانواده‌های بدسرپرست قرار دهد. این موسسه، همچون موسسه خیریه محک، در اداره سازمان خیریه خود، از اصول و ابزار مدیریت نوین موجود در فضای کسب و کار استفاده می‌کند.
فاطمه دانشور جرقه اولیه کار خود را در آذرماه 1384 با راه‌اندازی دفتر عملیاتی خود شروع کرد و بعد از دو سال فعالیت توانست، مجوز رسمی فعالیت خیریه را از سازمان بهزیستی و نیروی انتظامی دریافت کند او به سرعت فعالیت خود را گسترش داد و در شهرهای اراک، بندرعباس، کیش، سیرجان، مشهد، تبریز و استان سیستان و بلوچستان به تأسیس شعب خود همت گمارد.
ساختار اداری این موسسه این‌گونه است:
(تصویر آن آمده است)
واحد عملیاتی و اجرایی از فعال‌ترین و پر رفت و آمدترین واحدهای مهرآفرین است. مددجویان از مرحله نخست شناسایی تا تحقیق و بررسی و پذیرش و برخورداری از حمایت‌های مالی و معنوی موسسه، همگی به آن واحد مراجعه و امورشان توسط کارمندان و کارشناسان آن بخش انجام می‌پذیرد.

مأخذ
کارآفرینی اجتماعی، محمود احمدپور داریانی و زهرا بهروز آذر، تهران، خانه کارآفرینان ایران، 1393، ص 200ـ 202.
 
تاریخ ثبت در بانک 23 مهر 1399  
فایل پیوست
تصویر