کد co-41614  
عنوان موسسه خیریه صدیقین  
نوع -  
زمینه فعالیت حمایت و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار  
دامنه فعالیت استانی  
زبان فارسی  
دارای مجوز از وزارت کشور  
وب سایت Www.sediqin.ir  
کشور ایران  
استان تهران  
نشانی میدان شهید محلاتی ـ خیابان شهید تکیه اکبرآبادی  
درباره موسسه خیریه صدیقین با هدف حمایت و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و به دنبال اخذ مجوز از وزارت کشور به شماره 76993/43 تأسیس و در آذرماه با شماره 13508 در اداره ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید. هیئت مدیره موسسه خیریه صدیقین که بیشتر اعضای آن را بانوان فرهیخته و دانش‌پژوه و کارآموخته کشور تشکیل می‌دهد، در طول سل‌های گذشته سعی داشته است با برگزاری جلسات و نشست‌های متعدد، تبلیغات و انتشار نشریه، شرکت موثر در همایش‌ها و کمک به برگزاری همایش‌های تخصصی با موضوع بررسی مسائل زنان سرپرست خانوار، توجه و نگاه عمومی را در بعد دولتی و غیر دولتی به این مسئله برانگیزاند.
انگیزه شکل‌گیری و تأسیس موسسه خیریه صدیقین در سال 1380، وجود معضلات و مشکلاتی بود که گریبان گیر زنان سرپرست خانوار در کشور بوده است. موسسه خیریه صدیقین از آغاز تأسیس تاکنون چند هدف عمده را مورد تأکید قرار داده است. این اهداف عبارتند از: شناسایی خانواده‌های زن سرپرست، حمایت و توانمندسازی این خانواده‌ها و ارائه کمک‌های مالی و غیر مالی و مشاوره‌های مختلف حقوقی، خانوادگی و اقتصادی به خانواده‌های برای خانواده زن سرپرست، بد سرپرست و... و با ایجاد، فرصت‌های اشتغال برای خانواده‌های زن سرپرست، ارتقای سطح فرهنگی و تحصیلات آنان به منظور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی خاص، پاسخ به نیازهای روحی، روانی و فرهنگی فرزندان خانواده‌های زن سرپرست از طریق برنامه‌های فرهنگی و تفریحی، تقویت بنیه ایمان و مذهبی خانواده‌های زن سرپرست، ارتباط با نهادهای داخلی، خارجی به منظور بهره‌گیری از تجارب مفید و موثر آنها.
این موسسه معتقد است تحقق این اهداف بدون مشارکت با نهادهای دولتی و نیز سازمان‌های عمومی مقدور نیست. اما مهم‌تر از همه جلب توجه خیرین و کسانی است که همواره آماده در اختیار نهادن امکانات خود برای امور خیریه هستند و مسئله زنان سرپرست خانوار، توانمندسازی، مهارت‌آموزی و کارآفرینی آنها در اولویت است:
این موسسه حرکت و تحول جدیدی را در حوزه موسسات خیریه ایجاد کرده است که در واقع یک تغییر نگرش در کارکرد موسسات خیریه سنتی است که نحوه ارائه خدمات از حالت بلاعوض و مقطعی خارج و با بسترسازی مناسب در جهت ایجاد انگیزه و امید به زندگی و تقویت خودباوری و اعتماد به نفس در افراد نیازمند بالأخص زنان سرپرست خانوار، با استفاده از استعدادهای درونی و توانمندی‌های آنان، گامی نو برداشته شود، به صورتی که مراکز مشابه با الگوبرداری از این حرکت تأثیرگذار بر انسان‌های نیازمند، ایجاد کننده روحیه استقلال و خودباوری زمینه‌های خوداشتغالی و خودکفایی مددجویان خود شده‌اند.
این موسسه در ابتدا از طریق انتشار قبوض ـ صندوق‌های کمک به موسسه ـ تهیه بروشور برای شناخت و معرفی موسسه به سازمان‌ها و افراد ـ دعوت از متخصصین و خیرین و... برای گرفتن ایده و کمک، شروع به فعالیت نمود. و با شناسایی خانوارهای نیازمند اقدام به پرداخت کمک‌های نقدی و غیرنقدی و انجام مشاوره‌های حقوقی و خانوادگی توسط مددکاران موسسه و برگزاری دوره‌های آموزی رایانه و نقاشی و خوشنویسی جهت فرزندان مددجویان نمود. سپس درصدد راه‌اندازی پروژه‌های مختلف در جهت ایجاد اشتغال و ارتقاء وضعیت روانی زنان سرپرست خانوار و همچنین تأمین منابع مالی موسسه، برآمد که در این راستا مجموعه‌هایی را پایه‌گذاری کرد.
با راه‌اندازی این مجموعه‌ها تاکنون بیش از 130 نفر از زنان سرپرست خانوار از طریق این موسسه مشغول به کار گردیده‌اند و تمامی آنان نیز از پوشش تأمین اجتماعی بهره‌مند می‌باشند.
موسسه خیریه صدیقین تعداد 250 خانوار را تحت پوشش خود دارد که با احتساب میانگین هر خانواده 3 نفر، تعداد نفرات تحت پوشش 750 نفر می‌باشد. این موسسه با توجه به غیرانتفاعی ـ غیر سیاسی و غیر دولتی بودن کلیه فعالیت‌های خود، در جهت تحقق اهداف در حوزه‌های زیر فعالیت می‌نماید:
ـ ارتقای سطح کیفیت زندگی (مادی و معنوی) زنان سرپرست خانوار و افراد تحت تکفل آنها.
ـ یاری رساندن به مددجویان در حل معضلات اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حقوقی آنها.
ـ گسترش و ارتقای فرهنگ صحیح یاری رساندن به مددجویان.
ـ ایجاد رضایت پایدار در زنان سرپرست خانوار از طریق توانمندسازی آنها.

استراتژی کسب درآمد
همان‌طور که پیشتر گفته شده است، یکی از ویژگی‌های مهم موسسات اجتماعی که توسط کارآفرینان اجتماعی راه‌اندازی می‌شوند، استراتژی کسب درآمد آنها است. این نوع موسسات صرفاً متکی به دریافت اعانه و کمک‌های مردمی نیستند و تلاش می‌کنند تا با راه‌اندازی واحدهای اقتصادی جداگانه، نه تنها منبع درآمد موازی برای مجموعه خود داشته باشند. بلکه فضایی برای توانمندسازی مددجویان خود ایجاد کنند. در این راستا موسسه خیریه صدیقین در سال 1381 در جهت ایجاد اشتغال برای زنان سرپرست خانواده اقدام به تأسیس یک شرکت خدماتی به صورت یک بازوی اجرایی مستقل به نام شرکت پژوهش گستر صدیقین نمود.
این شرکت در قالب سهامی خاص با شماره ثبت 188817 می‌باشد که تأیید صلاحیت اداره کار و امور اجتماعی را احراز نموده است. و تمامی سود حاصله به حساب موسسه خیریه صدیقین واریز می‌گردد. کسانی که در این شرکت مشغول به کار می‌باشند از حقوق وزارت کار بهره‌مند و همگی از پوشش بیمه تأمین اجتماعی نیز برخوردار گردیده‌اند. موضوع فعالیت شرکت مزبور عبارت است از:
ـ انجام کلیه امور خدماتی از قبیل طبخ و آشپزی، بوفه‌داری، نظافتی، پرستاری، آموزشی، تفریحی و...
ـ انجام کلیه فعالیت‌های علمی، پژوهشی و مطالعاتی، فنی و مهندسی، مشاوره و مدیریتی.
ـ انجام کلیه عملیات مجاز بازرگانی، توزیع و پخش.
ـ سرمایه‌گذاری و مشارکت در طرح‌ها، پروژه‌ها و شرکت‌ها.
ـ سایر فعالیت‌های مجاز مرتبط با اهداف موسسه.

نوآوری شرط ماندگاری کارآفرینی اجتماعی
موسسه صدیقین به منظور دستیابی به خودکفایی و استقلال اقتصادی و زندگی بهتر جهت زنان سرپرست خانوار و در ادامه فعالیت‌های خود اقدام به تأسیس یک تولیدی پوشاک، یک کارگاه تهیه و طبخ غذا نمود. تولیدی پیراتن با توجه به وضعیت معیشتی زنان سرپرست خانوار و اقدام در زمینه خودکفایی و بهبود زندگی آنان از یک طرف و از طرف دیگر تمایل داشتن این زنان به کار کردن در مکان‌های امنی که توسط خانم‌ها اداره شود و آموزش هم ببینند، مسئولین موسسه خیرین صدیقین را بر آن داشت یک خط زنجیره‌ای تولید پوشاک را راه‌اندازی نمایند. در سال 1382 یک خط تولید زنجیره‌ای به روش صنعتی با ظرفیت دوخت ماهانه 4000 هزار ثوب مانتو شلوار و لباس کار، به نام پیراتن یک به بهره‌برداری رسید و محیطی سالم برای زنان جویای کار فراهم آمد. در این کارگاه پوشاک ابتدا مددجویان آموزش دیده و پس از یادگیری مهارت‌های لازم و مورد نیاز وارد چرخه کار شده که این امر موجب خودکفایی و تقویت اعتماد به نفس و خودباوری در زنان سرپرست خانوار می‌شود. در سال 1385 موسسه خیرین صدیقین با تغییراتی در بدنه مدیریت و افزایش ظرفیت کارگاه وارد عرصه جدیدی گردید. در سال مزبور مقدمات راه‌اندازی خط دوم پیراتن در شهر ری واقع در مرکز کارآفرینی کوثر آغاز شد. با گذشت چند ماه و انجام پروژه‌های موفق، مدیریت موسسه تصمیم به ادغام پیراتن 1 و 2 نمود که در این واحد 58 نفر مشغول به کار می‌باشند و همگی از حقوق وزارت کار و پوشش بیمه تأمین اجتماعی برخوردار می‌باشند.
از طرفی این موسسه اقدام به تأسیس یک کارگاه تهیه و طبخ غذا نمود. این موسسه با این انگیزه که صنعت طبخ غذا ضمن ایجاد فرصت شغلی برای زنان سرپرست خانوار و مردان وابسته به آنها (پسران مجرد و بیکار آنها که جویای کار می‌باشند) یک منبع تأمین سرمایه برای هزینه‌های خیریه و در ادامه کمک به خانواده‌هایی که توان کار کردن ندارند و یا منتظر ایجاد یک موقعیت شغلی می‌باشند، در سال 84 اقدام به تأسیس آشپزخانه‌ای جهت طبخ غذا با نام تجاری سورچین نمود. این کارگاه که با گرفتن سفارش غذای نیمروزی شرکت‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی (شرکت لیزینگ حمایت گستر، شرکت لیزینگ خودرو غدیر، بنیاد مستضعفان، عمران مارون، سازمان صنایع دستی، شرکت لیزینگ ایران خودرو...) نسبت به پخت، بسته‌بندی و توزیع غذا وارد صنعت طبخ غذا گردید. سود خالص این مجموعه، برای خدمات سایر بخش‌ها و کمک‌رسانی به مددجویان تحت پوشش هزینه می‌گردد.
آشپزخانه سورچین با ظرفیت پخت 1200 پرس در یک وعده و یا به عبارتی 2400 پرس در روز در مکانی به وسعت 140 مترمربع واقع در بهزیستی 17 شهریور به آدرس میدان شهید محلاتی ـ خیابان شهید تکیه اکبرآبادی و در پی عقد قرارداد با بهزیستی شهرستان تهران، فعالیت خود را آغاز نمود. شایان ذکر است همگی کادر مشغول به کار در این واحد سازمانی از پوشش بیمه تأمین اجتماعی و حقوق اداره کار برخوردار می‌باشند.

زهرا بنیانیان، موسس خیریه صدیقین

خانم بنیانیان دانش آموخته رشته روانشناسی بالینی در مقطع کارشناسی و حقوق بین‌الملل در مقطع کارشناسی ارشد است، معتقد است زنان سرپرست خانواده افزون بر آن که به دلیل مشکلات و شرایط دشوار از نظر روانی آسیب دیده‌اند، متأسفانه محدودیت‌ها و کاستی‌های قانونی و حقوقی نیز باعث شده که بر مشکلات آنان افزوده شود.
او که مدیرعامل موسسه خیریه صدیقین است با تأکید بر این که مردم کشور ما با ایمان و نوع دوست هستند، معتقد است آگاه‌سازی و اطلاع‌رسانی درست از مشکلات زنان سرپرست خانواده می‌تواند انگیزه خیرین را برای حل مشکلات این قشر جامعه برانگیزد و موسسه خیریه صدیقین وظیفه دارد که هم به درستی و واقع بینانه مشکلات و کاستی‌های آنان را بشناساند و این شناخت را به خیرین و مسئولان دولتی و اجرایی منتقل کند. هر چند بار زیادی از مسئولیت‌های موسسه بر دوش خانم بنیانیان است اما او متواضعانه اعتقاد دارد که هر چه توفیق بوده با کمک خداوند و همت یاوران و خیرین بوده و مسئولیت کاستی‌ها و ناکامی‌ها بر عهده اوست.

مأخذ
کارآفرینی اجتماعی، محمود احمدپور داریانی و زهرا بهروز آذر، تهران، 1393، ص 206 ـ 208.

-
موسسه خیریه صدیقین در راستای عمل به تعهدات دینی، فرهنگی و اجتماعی خود و پس از مشورت با برخی از متفکران و فعالان حوزه زنان، در سال 1380 با هدف توانمندسازی “خانواده های زن سرپرست” در ابعاد زیستی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در تهران شروع به فعالیت نمود.

سپس، با بهره مندی از تجارب خیریه صدیقین و سنجش نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای موسسه، خیریه صدیقین اصفهان در سال 1389 با ثبت مستقل ادامه مسیر داده و در حال حاضر نیز اصول و مشی کلی هر دو موسسه مشابه یکدیگر است

 
تاریخ ثبت در بانک 23 مهر 1399