کد co-18008  
عنوان بنیاد خیریه راهبری آلاء  
نوع -  
زبان فارسی  
تلفن 35522006-31-98+  
فکس 35522010-31-98+  
وب سایت www.ala.org.ir  
پست الکترونیکی info@ala.org.ir  
کشور ایران  
استان اصفهان  
نشانی خیابان آیت الله غفاری- کوچه ی آیت الله سعیدی -بنیاد خیریه راهبری آلاء  
کد پستی 8197113765  
درباره تاریخچه
به نام خداوند بخشنده مهربان
کار خوب را خیلی ها انجام میدهند اما کار خوب‌تر را …
جمعی از خیرین شهر اصفهان در حال انجام امور خیریه به صورت پراکنده بودند. اما، آنها می خواستند امور خیری را پیگیری کنند که، بیشترین تأثیر را در وضعیت فعلی جامعه داشته و نه تنها مشکل حال حاضر بلکه، مشکل سالیان آینده جامعه را نیز تحت تأثیر قرار داده و گامی در جهت رفع آنها بر داشته باشد.
در میان این جمع، خَیّر جلیل القدر و خطیب توانا حجت الاسلام والمسلمین حاج شیخ مهدی مظاهری که خود دارای کوهی از تجربه در امور خیر با دیدگاه متفاوت بود شمع راه گردید.
شروع این مهم در سال 87 رقم خورد. در این سال هیئت مدیره خیریه تشکیل و سیاست گذاری‌ها و طرح‌ریزی‌های لازم صورت گرفت.
سند راهبردی اولیه در همان سال تکمیل و پس از طی مراحل قانونی و تشکیل کادر اولیه، موسسه آیینه‌داران لقای آفتاب «آلاء» در نیمه شعبان سال 88 رسماً آغاز به کار نمود.
آیینه دارن اصطلاحی است به معنی جمال نما و نشان دهنده به صورت آیینه. در واقع آیینه‌دار به کسی یا چیزی گفته می‌شود که در نشان دادن چیز یا کس دیگر همچون آیینه باشد.
لقای آفتاب که در آن آفتاب استعاره از امام زمان و لقای آفتاب به معنای رسیدن به زمان ظهور آن حضرت است و در مجموع مفهوم نام این موسسه که در واقع جزء اهداف نهایی فعالیت این مجموعه و غایت آمال بنیانگذاران آن می‌باشد.
تلاش برای نشان دهندی شمایی از دوران حکومت حضرت مهدی بودن است، انشا الله
در سال 89 خیریه آفاق لقای آفتاب آلاء نیز تأسیس گردید تا فعالیت مرتبط با امور خیر در قالب محکم‌تر و منسجم‌تر (خیریه) پیگیری گردد.

درباره ما
دغدغه تأسیس موسسه از آن جا شروع شد که موسسین به فکر سازمانی بودند که در آن، امور خیر را به شکل نوین ارائه بدهند و کارِ خیرِشان بشود، انجام کارهای زمین مانده، کارهایی که شاید کمتر کسی سراغ آن ها می رود. انتخابِ عنوان موسسه هم به جای خیریه بیشتر به همین خاطر بود و همین طور دوری از ذهنیت های معمول در مورد خیریه های موجود در کشور.
سال 1388 نقطه شروع این حرکت بود، حرکتی که در طول مسیرش حجت الاسلام شیخ مهدی مظاهری را به عنوان پدر معنوی در کنار خودش می دیده و از راهنمایی هایش بهره می برده .
مرکز مراقبت های حمایتی و تسکینی، مدرسه عالی خاتم الاوصیاء، مرکز عترت ماندگار نبوی (سادات)، آستانه مقدسه حضرت زینب (سلام الله علیها)، مرکز تربیت مبلغ و تبلیغ بین الملل، مرکز خدمات حمایتی و مددکاری کوثر، دانشگاه علمی کاربردی انتخاب، هفت مرکزی هستند که بستر فعالیت های موسسه آیینه داران لقای آفتاب خواهد بود.
داشتن نگاه تشکیلاتی به انجام فعالیت ها را می توان یکی از نقطه قوت موسسه دانست، نگاهی که سعی شده با نگاه جهادی و مردمی آمیخته شود تا از آفت های معمول فعالیت های تشکیلاتی دور شود. تدوین سند راهبردی و برنامه ریزی های بلند مدت و کوتاه مدت نیز ثمره داشتن همین نوع نگاه است و شاید وجه تمایز این موسسه با دیگر مراکز خیریه در همین جا باشد. علاوه بر آن داشتن کمیته‌های تخصصی برای هر طرح متشکل از نخبه ها و متخصصان سرآمد در حوزه های مختلف بر غنای برنامه ریزی ها افزوده است و توانسته مجموعه قابل قبولی از کارشناسان متعهد را در حوزه های متنوع دور هم جمع کند.

چشم‌انداز
سال‌ها قبل حرکتی ارزشمند در شهر گنبدهای فیروزه‌ای آغاز شد، حرکتی که بر پایه دغدغه‌مندی و بزرگ اندیشی نیکان و بزرگان شکل گرفته و سر منشأ بسیاری از خیرات و مبرات برای شهر اصفهان شده است.
جناب آقای شیخ مهدی مظاهری از بزرگان و نیک اندیشان دیار زنده رود را کمتر کسی در این شهر و کشور است که نشناسد و یا با یکی از چندین پروژه خیریه او آشنا نباشد، هر چند سهم حاج شیخ مهدی مظاهری در این پروژه‌های خیر اندیش بیشتر معنوی و ایجاد دغدغه‌مندی در اذهان خیرین بوده است، اما به راستی تا دغدغه‌ای شکل نگیرد، حرکتی نیز آغاز نخواهد شد. دغدغه‌مندی ایشان در کارها و حضور در فعالیت خیر نه تنها بر بسیاری از فراد شهر مثمر ثمر بوده بلکه آغاز گر حرکت‌های بزرگ دیگری به همت نوادگان ایشان شد.
حضور و فعالیت در مسیر خیر و یا هر فعالیت دیگری برای آن که مستمر و سودمند باشد نیازمند سازماندهی مناسب است؛ از همین رو کم کم دغدغه تأسیس بنیاد آلاء در ذهن موسسان آن بوجود آمد، با این دیدگاه که سازمانی بنا نهاده شود برای فعالیت در عرصه امر خیر به شکل نوین و انجام کارهای خیر اولویت دار بر زمین مانده، آنهایی که شاید کمتر کسی سراغشان می‌رود.
معتقدیم کار خیر خوب را خیلی‌ها انجام می‌دهند اما، ما می‌خواهیم کار خوب تر را انجام دهیم.
ایام نیمه شعبان سال 1388 نقطه شروع این حرکت بود، حضور موثر آلاء در حوزه‌های فعالیتی تعریف شده و تلاش برای امر الگو سازی از همان ابتدا یکی از اهداف راهبری بنیاد آلاء در امر خیر همواره مد نظر مدیران و تصمیم گیران این نهاد قرار داشته که نمود عینی آن را می‌توان در استقبال بسیاری از مراکز خیریه ای و علمی کشور برای همکاری و تعامل با این نهاد مشاهده نمود.

بیانیه مأموریت بنیاد خیریه راهبری آلاء
بنیاد خیریه راهبری آلاء، بنیادی است مردم‌نهاد، غیردولتی و غیرانتفاعی که با استعانت از خداوند متعال و در سایه توجهات حضرت ولی‌عصر(عج)، در جهت رشد و تعالی جامعه اسلامی و بر اساس تعالیم قرآن و اهل‌البیت(ع) در راستای تحقق حیات طیبه و همگرا با ارزش‌های مقدس انقلاب اسلامی، با انجام وظایف ذیل، آینه‌ای خواهد شد برای لقای آفتاب عالم وجود، حضرت امام مهدی ان‌شاءالله
• شناسایی، نیازسنجی و اولویت‌بندی نیازهای واجبِ بر زمین‌مانده در حوزه امور خیر
• تولید، کسب و نشر دانش امور خیر (الگوسازی، نظام‌سازی، آینده‌پژوهی، برنامه‌ریزی و بهینه‌یابی)
• شناسایی، به‌کارگیری و تربیت سرمایه‌های انسانی در حوزه امور خیر
• کسب سرمایه‌های مادی و معنوی (اعم از مالی، سخت‌افزاری، نرم‌افزاری و حمایتی) و راهبری آنها در حوزه امور خیر
• بسترسازی، یاری‌رسانی و راهبری خیریه‌ها و خیرین بالقوه و بالفعل در راستای رفع نیازمندی‌‌های اولویت‌دار امور خیر
• تصدی‌گری امور خیری که امکان راهبری آن وجود ندارد
• فرهنگ‌سازی و مدیریت دانش در حوزه امور خیر
• تلاش موثر در تحقق هم‌افزایی و بهبود مستمر جریان امور خیر در سطح ملی و فراملی
آلاء با در نظر گرفتن رشد روز افزون نیازهای خیر کشور از یک سو و از سوی دیگر حضور پررنگ تر خیرین در عرصه‌های مختلف امر خیر، ضرورت نظم دهی و ساماندهی به امور خیر را بیش از هر زمان دیگر احساس و پرداختن به این مهم را به عنوان یکی از ارکان اساسی خود در نظر گرفت و تلاش کرد در یک فرآیند فعالیت‌های خود را در به دو بخش کلان خیر جاری (امور تصدی گری) و خیرماندگار ( امور راهبری) تقسیم بندی کند.

خیر جاری
بنیاد خیریه راهبری آلاء مطابق اصول و منطق عقلانیت دینی، خود را ملزم به انجام امور خیر اولویت دار بر زمین مانده می‌داند. از این رو موضوعات خیری که متولی خاصی نداشته و یا فاقد یک الگوی علمی در عرصه اجرا است در زمره دغدغه‌های این بنیاد قرار می‌گیرد و این موضوع دلیلی است برای ورود به عرصه‌های عملیاتی خاصی که از آنها در مجموع به حوزه خیر جاری یاد می‌شود.

بیانیه مأموریت حوزه خیر جاری
تصدی گری امور خیر اولویت دار بر زمین مانده که امکان راهبری آن مهیا نیست.

چشم انداز حوزه خیر جاری
تکمیل، توسعه و ارائه مدل‌های علمی و عملی در موضوعات خیر جاری تا آستانه واگذاری و تفویض اجرا به متولیان ذی صلاح و راهبری آنها.
بنیاد آلاء در حوزه خیرجاری نظارت، ارزیابی و پشتیبانی فعالیت‌های مراکز شش گانه خود یعنی مدرسه عالی خاتم الوصیاء ‌‌‌‌‌(عج)، مرکز جامعه المرتضی (ع)، تولیت آستان مقدس حضرت زینب بنت موسی بن جعفر(ع)، مرکز کنترل سرطان انتخاب، مرکز فرهنگی – تربیتی سلاله و مرکز مددکاری کوثر را بر عهده خواهد داشت.

خیر ماندگار
«بنیاد خیریه آلاء» پس از حدود 5 سال فعالیت در حوزه‌های مختلف فعالیت خیر، بر اساس تجربه و دانش به دست آمده، همچنین شناخت و مراوده‌ای که با خیرین و خیریه‌ها داشت، فعالیت‌های خیر خود را به سمت راهبری امور خیر سوق داد و نام بنیاد نیز به «بنیاد خیریه راهبری آلاء» تغییر یافت. که منظور از راهبری تولید و ترویج دانش، و فرهنگ‌سازی در حوزه امر خیر است؛ به عبارت دیگر سعی بر آن است که با تولید و به‌کارگیری دانش در حوزه امر خیر، منابع محدود خیریه‌ها و خیرین، عالمانه و بهینه هزینه شود و با فرهنگ‌سازی در این حوزه به جای آن که تنها تعداد معدودی از جامعه عنوان خیّر را به دوش کشند، «هر ایرانی یک نیکوکار» باشد، تا دست در دست یکدیگر، بتوانیم مشکلات و معضلات جامعه را بهتر و کارآتر برطرف نماییم.
بنیاد آلاء برای دستیابی به چشم‌انداز خود با نگاهی دانش بنیان و با همکاری اساتید و صاحب‌نظران حوزه امر خیر، «سند خیر ماندگار» را تهیه و تدوین نموده است. این سند از آن جهت «خیر ماندگار» نامیده شده است که هدف آن تقویت بنیان‌ها و زیربنای دانشی فعالیت‌های خیر و گسترش آن در حوزه‌های مختلف اجتماعی، به‌صورت عالمانه و بر اساس تحقیق، پژوهش و مدل‌های مدیریتی کارآمد است.

بیانیه مأموریت حوزه خیر ماندگار
خیر ماندگار، وابسته به «بنیاد خیریه راهبری آلاء»، مردمنهاد، غیردولتی، غیرسیاسی، غیرانتفاعی، با گسترهٔ ملی و موثر در عرصه بینالمللی با رویکرد دانشبنیان است که با استعانت از خداوند متعال و در سایهٔ توجهات حضرت ولی‌عصر (عج) و بر اساس تعالیم قرآن و اهلالبیت(ع) و همگرا با ارزش‌های مقدس انقلاب اسلامی در جهت رشد و تعالی جامعهٔ اسلامی در راستای تحقق حیات طیبه با برخورداری از مدیران، کارشناسان، کارکنان مومن، عالم، عامل، صالح، تعالیجو و تحول آفرین فعالیت نموده و وظایف زیر را دنبال میکند:
• شناسایی نیازهای واجب برزمین مانده در حوزه امر خیر و اولویتبندی آنها؛
• (هدایت) تعامل با خیریهها و خیرین در راستای رفع نیازمندی‌های اولویتدار امر خیر؛
• برنامهریزی و زمینهسازی برای کسب، تولید، نشر و کاربست دانش در حوزه امر خیر؛
• شناسایی، تربیت و اعتلای سرمایههای انسانی در حوزه امر خیر؛
• جذب و گسترش سرمایههای معنوی و راهبری آنها در حوزه امر خیر؛
• ترویج فرهنگ وقف، نیکوکاری و امر خیر.

چشم انداز حوزه خیر ماندگار
طرح خیر ماندگار در افق 1414 طرح‌ای است «راهبر در امر خیرِ اولویتدار بر زمینمانده در گسترهٔ ملی و تاثیرگذار بر فعالیت‌های مشابه در سطح فراملی با ویژگیهای زیر:
• پیشرو در پژوهش و تولید علم نافع و نوآور در آموزش و ترویج دانش در عرصه امر خیر؛
• دارای تعاملات سازنده و برخوردار از موقعیتی ممتاز در سطح ملی، منطقهای و بین-المللی؛
• کانون تجلی مدیریت دانشبنیان و جامعنگر در حوزه امر خیر؛
• برخوردار از سرمایههای انسانی مومن، عالم، عامل، صالح، تعالیجو و تحول آفرین؛
• برخوردار از بهره فناوری و توانمند در کاربست فناوریهای نوین و سامانه‌های هوشمند؛
• مروج وقف، نیکوکاری و امر خیر.


دفتر مرکزی: ایران- اصفهان-خیابان آیت الله غفاری- کوچه ی آیت الله سعیدی -بنیاد خیریه راهبری آلاء
کد پستی :8197113765 تلفن تماس 35522006-31-98+ فکس: 35522010-31-98+
دفتر تهران: ایران- تهران- بزرگراه جلال آل احمد به سمت غرب - بعد از پل نصر(گیشا) پلاک 139
تلفن تماس : 88278642-21-0098 فکس: 88278642-21-0098

 
تاریخ ثبت در بانک 5 اسفند 1396  
فایل پیوست
تصویر