کد co-15983  
عنوان شرکت دانش بنیان پکتوس  
نوع خصوصی  
دامنه فعالیت کشوری  
زبان فارسی  
تلفن 02188810291  
کشور ایران  
استان تهران  
نشانی خیابان کریم خان زند ، خردمند جنوبی ، کوچه شهید حقانی ، پلاک 6 ، طبقه اول کد پستی : 1584853351  
درباره تاریخچه

شرکت پکتوس اولین و تنها تولید کننده ی تجهیزات کامپیوتری و الکترونیکی ویژه نابینایان در سالِ 1370 توسط جمعی از فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتیِ شریف تاسیس گردید و از بدو تاسیس تا کنون بجز فعالیت در زمینه مهندسیِ رایانه ( سخت افزار و نرم افزار ) در زمینه تولید تجهیزات کامپیوتری و الکترونیکی ویژه نابینایان فعال بوده است. در زیر برخی از دستاوردهای این شرکت در این زمینه معرفی شده اند:



ارائه اولین کامپیوتر برای نابینایان در ایران در سالِ 1373 بنامِ کامپیوتر گویای امید، توسط شرکت پکتوس که با خروجیِ تک حرف صوتی فارسی و انگلیسی و عربی عمدتاً با هدف تسهیل امر خواندن، نوشتن و تصحیح کتب بریل تهیه گردید.

برگزاری اولین دوره آموزش کامپیوتر برای نابینایان در مجتمعِ خدمات بهزیستی نابینایان کشور ( رودکی) در سالِ 1374

تولید اولین نمایشگر لمسیِ بریل در ایران، بنام برجسته‌نگار در سالِ 1376 که برای اولین بار در جهان، نابینایان را قادر به استفاده الکترونیک از متون بریل فارسی و عربی ساخت.

ارائه اولین نرم افزار تبدیل متن به گفتار فارسی با خروجیِ صوتیِ کلمه خوان در سالِ 1378 که جایگزین نمونهِ حرف خوان گردید، با وجود تمام مسائلی که این نرم افزار با آن روبرو بود که عمدتا ریشه در ساختار و رسم‌الخط زبان فارسی دارد، پوشش‌دهنده اکثریت نیازهای صوتی استفاده‌کنندگان بود.

ارائه نرم‌افزارهای صفحه‌خوان ویندوز WSR و صفحه خوانِ DSR برای محیطِ Dos در سالِ 1380 که با توسعه نرم‌افزارهای سودمند دیگر برای دستگاه برجسته‌نگار، این دستگاه را بعنوان تنها ابزار دسترسی به متون تخصصی، شبکه‌های اطلاع‌رسانی اینترنت و برنامه‌های کاربردی بصورتِ فارسی و انگلیسی و عربی ساخت.

در سالِ 1381 و 1382 با توسعه نرم افزارهای نویدِ4 و پکجاز، مجموعه کاملی از ابزارهای دسترسیِ نابینایان به کامپیوتر به زبان فارسی در دسترس قرار گرفت .

ارائه برجسته نگارِ 2 ، نمایشگر لمسیِ بریل با قابلیت اتصال به پورت یو اس بی و بدون نیاز به منبع تغذیه در سالِ1384

ارائه نرم افزارهای نویدِ 5 و پکجازِ 8 مبتنی بر اولین نرم افزار تبدیل متن به گفتار فارسی با موتور تولید صوت ماشینی در سالِ 1386

ارائه سیستم کمک آموزشیِ لمسی و صوتیِ سروش، جهت انتقال مفاهیم تصویری به نابینایان

اخذ گواهی از بنیاد ICDL جهانی جهت آموزش و آزمون نابینایان در ایران

ارائه نسخه ی قابل تکثیر نرم افزارهای نوید و پکجاز با موتور تولید صوت بر مبنای صدای انسان با دو صدای امید و آوا با همکاریِ سازمان بهزیستی کشور برای استفاده رایگانِ نابینایان کشور
 
تاریخ ثبت در بانک 24 مرداد 1396