کد co-10356  
عنوان انجمن بین المللی غواصان معلول  
نوع نیمه خصوصی  
دامنه فعالیت بین المللی  
زبان فارسی  
کشور هلند  
درباره انجمن بین المللی غواصان معلول، سازمانی است غیر انتفاعی که در راستای گسترش فعالیت‌های ورزشی، تفریحی در زمینه غواصی معلولان تشکیل گردیده است.
جهت توانبخشی به افراد با ناتوانایی‌های فیزیکی برای شرکت در فعالیت‌های غواصی، نیاز به مربیان مجرب، همیاران توانا، برنامه آموزشی جامع، استانداردهای جهانی، تجهیزات و امکانات خاص و نیز حمایت فعالان و علاقه‌مندان، محسوس بوده است.
انجمن بین المللی غواصان معلول، با فراهم آوردن این امکانات لذت مشاهده دنیای شگفت‌انگیز اقیانوس‌ها را برای معولان به ارمغان آورده است.
تأسیس این انجمن در آپریل 1993 دریچه‌ای بود کوچک رو به جهان لامتناهی اقیانوس‌ها، جهانی که جاذبه زمین خاکی را با جذابیت‌های خدادادی آبزیان در هم می‌شکند.
جهانی که ناتوانایی‌های فیزیکی در آن غرق شده و بی‌وزنی، لذت توانایی را دو چندان می‌نماید.
مرکز این سازمان در آمستردام (هلند) و مربیان مجرب آن در سراسر جهان، با برنامه‌های آموزشی متعدد آمادگی خود را جهت استقبال از شما در بخش 75 در صدی آبی رنگ این کره خاکی اعلام می‌دارد.
در کل می‌توان گفت که آب درمانی و یا حرکت و جنب و جوش در آب می‌تواند فواید زیر را داشته باشد:
ـ جلوگیری از تحلیل رفتن عضلات
ـ رفع محدودیت حرکتی و یا پیشگیری از آن
ـ جلوگیری از پوکی استخوان
ـ پیشگیری از ایجاد انحراف در ستون فقرات
ـ ایجاد روحیه نشاط و شادابی
ـ پیشگیری از رسوب سنگ در کلیه‌ها و مجاری ادرار
ـ کارکرد بهتر کلیه‌ها
ـ افزایش حجم تنفسی و کارکرد بهتر ریه‌ها
ـ کاهش اسپاسم
ـ کاهش درد
ـ افزایش حرکت روده‌ها و جلوگیری از یبوست
ـ تقویت عضلات
ـ ایجاد روحیه اعتماد به نفس و ایجاد روحیه قدرتمندی برای انجام کارهای روزه مره به خصوص در افراد نخاعی
ـ ارتقاء بهداشت پوست و مو و جلوگیری از ایجاد زخم فشاری.
دوره‌های آموزشی غواصی معلولان قابل برگزاری در ایران
در حال حاضر و با توجه به امکانات موجود، دوره‌های غواصی زیر در جزیره کیش برگزار می‌شود.
دوره آموزش استخری
Confined water Diver Program
این دوره جهت معلولانی طراحی گردیده است که علاقه به غواصی داشته، اما بنا به دلایل مختلف مایل به تجربه آن در دریا نمی‌باشند. این دوره کاملا ایمن بوده و با توجه به استانداردهای جهانی و با امکانات مطلوب و همچنین با توجه به شرایط خاص جسمانی معلولان، در استخر سرپوشیده تحت نظر مربی بین المللی برپا می‌شود. هنرآموز پس از آموختن غوطه‌وری با فنون مورد نیاز این دوره آشنا شده و به همراه مربی و نیز کمک مربیان حمایت کننده، به غواصی در استخر می‌پردازد. پس از اتمام دوره، گواهینامه بین المللی غواصی به هنرآموز اعطا می‌گرددکه با معاینه پزشک، تشخیص مربی و مراجعه به استانداردهای جهانی وی را قدر می‌سازد تا به همراه یک غواص حامی و در کنار مربی از لذت غواصی برخوردار گردد. در صورت نیاز امکان برگزاری این دوره برای ارگان‌ها و یا سازمان‌ها در تهران و یا نقاط دیگر کشور با هماهنگی نهادهای ذیربط فراهم خواهد بود.
دوره غواصی آب‌های باز
Open Water Diver Course
این دوره که در دریا برگزار می‌شود، مخصوص غواصانی است که دوره قبلی را با موفقیت طی کرده‌اند و پا فراتر نهاده و تجربه غواصی در دریا را به کارنامه درخشان خویش می‌افزایند. در این دوره هنرآموز با مهارت‌های پایه غواصی آشنا شده و با غوص در دریا در کنار مربی و با حمایت کمک مربیان دیگر قدرت اراده آهنین خویش را به تصویر می‌کشند. غوص در دریا دیدار آبزیان، آشنایی با محیط دریا و فرار از نیروی گرانش زمین، حرکت و جدایی از صندلی چرخدار، روحی تازه در کالبد دمیده و شعار «ما می‌توانیم» را تحقق می‌بخشد.
دوره آب‌های پیشرفته
Advanced Open Water Dive Course
ماجراجویی حسی است که حتی ناتوانایی‌های جسمی نیز مانع از آن نمی‌شود، از این‌رو انجمن بین المللی غواصان معلول با ارائه این دوره به ارضای این حس پرداخته و طی آن هنرآموز را با شرایط محیطی جدیدی در دریا از جمله غواصی در شب و یا در ارتفاعات و بسیاری تخصص‌های دیگر آشنا می‌سازد. با رسیدن به این نقطعه، ثابت می‌شود که می‌شود دست به کاری زد که بسیاری از افراد حتی رویای آن را نیز در سر نمی‌پرورانند! با توجه به علایق و شرایط فیزیکی او، تخصص‌های زیر نیز آموزش داده می‌شوند: غواصی در شب، غواصی با هوای غنی شده، جهت‌یابی، زیست شناسی دریایی، اسکوترهای زیر آبی و غیره.
دوره غواص همراه
IAHD Dive Partner course
پس از آموزش به فرد معلول، نوبت یکی از اعضای خانواده و یا دوستان اوست تا با آموختن غواصی و فنون مورد نیاز جهت همیاری، همپایی توانا و همراهی همیشگی برای او باشد، تا زندیگ غواصی تداوم یافته و لذت در کنار خانواده بودن را به ارمغان آورد. در این دوره همیار فرد معلول، با احتیاجات خاص شما در حین غواصی آشنا گردیده و همچنین از کلیه اصول امداد و نجات در دریا و نیز کمک‌های اولیه مطلع می‌شود. کلیه گواهینامه‌ها با نظر مربی و با طبقه‌بندی‌ها و با توجه به شرایط جسمانی از کشور هلند صادر گردیده است.
 
تاریخ ثبت در بانک 14 شهریور 1395