کد co-10355  
عنوان مجتمع ورزشی قمر بنی هاشم  
مدیر عامل مرتضی سراج  
نوع دولتی  
دامنه فعالیت استانی  
زبان فارسی  
کشور ایران  
استان تهران  
درباره مجموعه قمر بنی هاشم، مجموعه‌ای ورزشی، فقط مخصوص افراد دارای معلولیت
مجتمع ورزشی قمر بنی هاشم، ساختمان بزرگی است که با زمینی در حدود سی و هشت هزار متر مربع در منطقه 20 تهران بنا شده است. این مرکز که توسط شهرداری تهران ساخته شده و زیر نظر سازمان ورزشی شهرداری تهران فعالیت می‌کند. ساختمان مناسب‌سازی شده‌ای دارد که مخصوص استفاده ورزشی توسط جانبازان و افراد دارای معلولیت است. با مرتضی سراج مدیر این مجتمع ورزشی در خصوص معرفی این مجتمع، ظرفیت‌های آن و خدماتی که به متقاضیانش ارایه می‌دهد به گفتگو نشستیم.
لطفاً، خودتان را معرفی کنید و در مورد تاریخچه این مجتمع توضیح دهید؟
مرتضی سراج هستم، مدیر مجتمع ورزشی قمر بنی هاشم که افتخار خدمتگزاری جانبازان و معلولان و خانواده معظم شهدا را در این مرکز که به نام حضرت قمر بنی هاشم مزین شده است را دارم. این مجموعه از سال 85 شروع به ساخت شد و در اواخر سال 90 افتتاح گردید.
این مرکز زیرنظر سازمان ورزش شهرداری تهران فعالیت می‌کند.مساحت مرکز، سی وهشت هزار متر مربع است. کل مجموعه به نحوی طراحی و ساخته شده که تمام طبقات و امکانات ورزشی آن، برای معلولان و جانبازان قابل استفاده باشد. برای مثال این مجموعه دارای آسانسورهای بسیار پیشرفته و رمپ‌های با شیب کم است. طرح و ایده ساخت این مکان به شهردار تهران و به آقای قالیباف برمی‌گردد. این مجموعه با این دید بنا شد که معلولان و جانبازان و همچنین خانواده‌های معظم شهدا بتوانند از امکانات آن به رایگان استفاده نمایند. این مجموعه، تنها مجموعه‌ای از شهرداری است که نگاه آن اقتصادی نیست وکاملاً خدماتی می‌باشد.
این مجموعه شامل چه امکانات ورزشی است؟
این مجموعه شامل سالن‌های چند منظوره؛ سالن ورزش‌های توپی، تیراندازی، بدنسازی، شطرنج، استخر و سونا و هیدروتراپی و پیست ویلچررانی است.
امکانات دیگر این مجموعه، دارا بودن دو سالن همایش است که یکی سالنی با ظرفیت 800 تا 900 نفر با کلیه امکانات سمعی و بصری، و یک سالن آمفی تئاتر هم هست که ظرفیت 120 نفر دارد.
ورزش‌های گروهی و تیمی مانند بسکتبال وگلبال و فوتبال نیاز به ایجاد تیم و مربی آموزش دیده دارد، آیا در این مرکز این امکان وجود دارد؟
بله، ما در آموزش شنا، تیراندازی، بسکتبال با ویلچر و سایر ورزش‌های گروهی، کلاس‌های آموزشی داریم که مربیان متخصص، این رشته‌ها را به علاقمندان آموزش می‌دهند. همان طور که گفتم در این مرکز به ورزش همگانی پرداخته می‌شود و به دنبال ورزش قهرمانی نیستیم. ولی چون ورزش قهرمانی مکمل ورزش همگانی است. علاقمندان به رشته‌های خاص، در این مرکز پذیرش می‌شوند و در کلاس‌های مربوطه زیرنظر مربی آموزش می‌بینند.
پذیرش افراد دارای معلولیت در این مرکز چگونه است؟ آیا هزینه‌ای در قبال خدمات مرکز دریافت می‌شود؟
ما برای پذیرش افراد در این مرکز، دو مأخذ داریم. جانبازان و ایثارگران و خانواده‌های شهدا، چنانچه کارت ایثارگری یا کارت بنیاد شهید داشته باشند به راحتی پذیرش می‌شوند و افرادی هم که تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند با کارت بهزیستی، ا هر نوع معلولیتی پذیرش می‌شوند. هزینه‌های دریافتی، بسته به درصد معلولیت و جانبازی مراجعه کنندگان متفاوت می‌باشد.
آیا معلولیت‌هایی مانند نابینایان و ناشنوایان و عقب ماندگان ذهنی هم می‌توانند از خدمات این مرکز استفاده کنند؟
بله، همه افرادی که کارت بهزیستی و یا کارت عضویت در انجمن‌های معلولان و موسسات و NGOهای معلولان را داشته باشند پذیرش می‌کنیم. حتی معلولانی که در مراکز خیریه و مراکز توانبخشی نگهداری می‌شوند با هماهنگی قبلی، می‌توانند از امکانات این مرکز به رایگان استفاده کنند.
 
تاریخ ثبت در بانک 14 شهریور 1395