کد cb-23290  
نام بدرالدین قرشی (ابن غانم)  
سال تولد 688قمری  
تاریخ درگذشت 740قمری  
نوع معلولیت فقدان حرکتی  
رشته و تخصص قرآن و حدیث  
آرامگاه در دمشق، دامنه کوه قاسیون، نزدیک زاویه ابن قوام  
متن زندگی نامه نام کامل او بدرالدین فرزند غانم محمد ملقب به قرشی و دمشقی است. در ماه صفر 688ق در دمشق متولد شد و در همان‌جا پرورش یافت و با طی مدارج علمی و تحصیل علوم به ادیب و فقیه شافعی مشهور شده است. از پنج سالگی در مکتب‌خانه به فراگیری قرآن و حدیث پرداخت. غیر از قرآن کریم، کتب روایی مثل المنهاج را از حفظ بود. روایاتی را از کسانی نقل کرده و کسانی از او نقل روایت نموده‌اند. او 52 یا 53 سال عمر کرد یعنی در 740 یا 741ق درگذشت. اما در نیمه دوم عمرش، قدرت حرکتی خود را از دست داد و فلج و علیل شد. درباره علت فلج او چیزی نوشته نشده است. در روزگار خود از نظر علمی و اخلاقی مشهور بود. از این‌رو معتمد مردم و محل مراجعات عموم بود.
فقه را از برهان الدّین آموخت. شیخ کمال الدّین ابن زملکانی به او اجازه فتوا داد. همچنین از گروهی دیگر از عالمان و محدّثان آن روزگار حدیث شنید و نزد مشایخ بزرگ به قرائت پرداخت و دانش آموخت و متون بسیاری را خوانده و در مذهب شافعی از بصیرت خوبی برخوردار گردیده و ذهنی نیکو داشته است.
از نظر اخلاقی وی مردی پاکدامن، متدین، نیکوکار، کم سخن، بخشنده و کریم بود و با مردم مراوده و دوستی داشت و در عین حال اندکی منزوی بود تا به کارها و اشتغالات علمی خود برسد و سخنی را تا برایش فایده‌‌ای نداشت، نمی‌گفت و در دیوان انشا مشغول به کار بود و در همان حال در مدارس عمادیّه، دماغیه، قلیچیّه یا علیمیّه، به تدریس نیز می‌پرداخت و بابت مشاغل و مناصبی که داشت در هر ماه حدود هزار درهم حقوق می‌گرفت.
از این رو امکانات کاخی برای خرید کتاب و تسهیلات داشت. او شیفته علم و عالمان و کتاب بود و به همین دلیل متون بسیاری از منابع و مآخذ مهم فقهی و حدیثی را خوانده و با آنها کاملاً آشنا بود و کتاب‌های نفیس بسیاری گردآورده و کتابخانه‌ای برای خود ایجاد کرده بود. وی دوستدار و عاشق و شیفته کتاب و جمع‌آوری آن بوده و مجموعه‌های بسیار نفیس و مهمی گردآورده بود که پس از مرگش به سی هزار درهم فروخته شد. بسیار مقیّد بود که هیچ چیزی را که خلاف شرع است ننویسد و با این که برای خریداری و تهیه کتاب‌ها به پول نیاز داشت، اما هیچ‌گاه در دیوان انشا، چیزی که با شرع مخالفت داشته باشد، ننوشت. هنگام مرگ حدود دو هزار جلد کتاب از خود باقی گذاشت.
در جمادی‌الاول 740 یا 741 چشم از جهان فروبست، تشییع جنازه شلوغی داشت و در دمشق، دامنه کوه قاسیون، نزدیک زاویه ابن قوام به خاک سپرده شد.

منبع: شیفتگان کتاب، علی رفیعی، تهران، خانه کتاب، ص 630-631.
 
تاریخ ثبت در بانک 22 دی 1397