کد cb-10350  
نام انصاری شوندی  
پیشه و عنوان عالم دینی  
سال تولد 1305قمری  
تاریخ درگذشت شمسی  
نوع معلولیت نابینا  
متن زندگی نامه انصاری شوندی (متولد 1305هـ.ق.)
حجةالاسلام والمسلمین شیخ مصطفی انصاری شوندی در روستای (شوند) دیده به جهان گشود. پدرش حاج شیخ موسی انصاری است که ایشان نیز رشته منبر را به دست داشته اند و شیخ موسی فرزند شیخ محمدعلی انصاری یکی از شاگردان مرحوم آیت اللّه ملاحسینقلی شوندی می باشند و شیخ محمدعلی فرزند فرزند شیخ کریمقلی فرزند رمضان شوندی می باشند بنابراین شیخ مصطفی یکی از نوادگان مرحوم ملاکریمقلی می باشند که ایشان در هفت سالگی به علت بیماری بینایی خود را از دست داد
امّا در روستای خود به مکتب رفت و پس از فراگیری قرآن مقدمات صرف ونحو را نزد پدرش فراگرفته در کنار آن تعدادی از کتابهای ادبیات فارسی را نیز مطالعه کرد. در پی اتمام مقدمات صرف ونحو به همدان نزد مرحوم آخوند ملاعلی معصومی همدانی رفت و پس از آن که استعداد قوی و حافظه شیخ مصطفی مورد توجه مرحوم آخوند قرارگرفت وی در درسِ بحث مرحوم آخوند شرکت جُست و 15سال تمام از محضر مرحوم آخوند بهره کافی برد ضمن این که در درس های سایر اساتید از جمله: حضرت آیةاللّه شیخ علی انصاری آیةالله بنی صدر و دیگران حضور می یافت. هرگاه مرحوم آخوند برای جاری نمودن صیغه عقد به مجلس عقدی می رفتن
د تنها ایشان را به همراه می بردند. شیخ مصطفی در این باره می گوید:

(مرحوم آقای آخوند دست مرا می گرفت و مانند دو رفیق با هم می رفتیم; چون می دانست من بینائی ندارم وقتی که به حیاط مدرسه می رسید همیشه با صدایی بلند می گفت: آشیخ مصطفی سلامٌ علیکم; و اکثراً مرا (یادگار آخوند ملاحسینقلی) صدامی زدند.)

به هنگام اقامت شیخ مصطفی انصاری در همدان منبر مدرسه و نمازجماعت به عهده وی بوده است لذا پس از آن که چند روزی به علت گرفتاری به نماز جماعت نمی رود مرحوم آخوند به او می گوید: (شیخ مصطفی شما روز قیامت مسئول هستید که برای خواندن نماز جماعت نمی روید چون طلبه ها پشت سر دیگران برای نماز حاضر نمی شوند و از دست شما شکایت دارند.)

شیخ مصطفی انصاری به علت بیماری از مرحوم آخوند اجازه گرفته به (شوند) می رود و در آن جا می ماند در عین حال در فکر درس و بحث بوده تکرار خوانده ها می کند. وی دیوان اشعاری نیز دارد که مجموعه ای از اشعار عرفانی غزلیات مثنوی و اشعار ترکی و عربی است. شیخ مصطفی سه دوره (اصول) مرحوم آخوند را درک کرده است. او حافظ دوسوم قرآن مجید و در حال حفظ کردن یک سوم دیگر است. در حیطه ادبیات فارسی هرکس اشکالی داشت نزد مرحوم آخوند می رفت او نیز می گفت: (آن ها را از آشیخ مصطفی بپرسید ایشان بهتر از ما می دانند! و ایشان در قسمت تفسیر نیز کار می کنند.)

منبع: دانشوران روشندل (نوشته ناصر باقری بیدهندی)  
تاریخ ثبت در بانک 14 شهریور 1395