کد cb-10213  
نام برزگر خالقی، محمدرضا  
سال تولد 1334شمسی  
تاریخ درگذشت شمسی  
متن زندگی نامه «محمدرضا برزگر خالقی»، در سال 1334ش، متولد شد. تحصیلات ابتدایی و قسمتی از آموزش متوسطه را در دبستان فرهنگ و دبیرستان محمد قزوینی شهر قزوین طی کرد. تحصیلات دبیرستانی‌اش را در آموزشگاه نابینایان و سپس در دبیرستان‌های دیگری سپری کرد. با پایان یافتن این مقطع، درسال 1355ش، در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران پذیرفته شد و به آموزش زبان و ادبیات فارسی پرداخت. وی سپس دوره کارشناسی ارشد را طی کرده و درسال 1372، دوره دکتری ادبیات را در دانشگاه تهران به پایان رسانید.
محمدرضا برزگر خالقی، در پانزده سالگی به دلیل وقوع حادثه‌ای، بینایی چشم چپ و قسمت اعظم بینایی چشم راست خود را از دست داد و توانایی خواندن و نوشتن معمولی از او سلب شد.
وی در سال 1355ش، در دبیرستان تهران، به تدریس زبان و ادبیات فارسی و همچنین معارف اسلامی پرداخت و در سال 1366، در مجتمع آموزش عالی دهخدا (دانشگاه بین‌المللی امام خمینی قزوین) به تدریس و پژوهش فرهنگ و ادبیات فارسی مشغول شد.
برزگر خالقی، در همایش‌های علمی و آموزشی - پژوهشی متعددی نیز شرکت کرده است. وی علاوه بر اینها، مدتی در هندوستان و ارمنستان به تدریس عرفان و ادب ایران پرداخت.

آثار
1. تصحیح دیوان خاقانی؛
2. تصحیح دیوان سنایی؛
3. تصحیح مفاتیح الاعجاز فی شرح گلشن راز؛
4. تصویرها و توصیف‌ها در شعر معاصر ایران؛
5. شرح گلشن راز، تألیف الهی اردبیلی؛
6. شرح گلشن راز، تألیف وثوق الحکمای سبزواری؛
7. قصص العلماء، تألیف محمد بن سلیمان تنکابنی؛
8. گلشن عشق، گزیده شرح گلشن راز لاهیجی؛
9. یک فروغ رخ ساقی؛
10. شاخ نبات حافظ.


 
تاریخ ثبت در بانک 8 شهریور 1395