کد bk-24419  
نوع کاغذی  
عنوان ابابصیر نابینا  
نویسنده محمد نوری  
ناشر توانمندان و دفتر فرهنگ معلولین  
محل نشر قم  
سال انتشار 1398شمسی  
نوبت چاپ 1  
تعداد جلد 1  
تعداد صفحه 93  
زبان فارسی  
قطع وزیری  
موضوعات اسدی، یحیی‌بن ابی‌القاسم، ‫قرن2ق.‬ ، مرادی، لیث‌بن بختری، قرن2ق. ، یشکربن وایل، ‫قرن2ق.‬ ، محدثان شیعه — سرگذشتنامه ، نابینایان — کشورهای اسلامی — سرگذشتنامه  
شابک 978-622-6216-40-1  
چکیده مقدمه
ابابصیر نام مشترک بین چند تن از شخصیت‌های نابینا در دوره اسلامی است. این افراد به رغم نابینایی فعالیت‌های گسترده داشته و گاه به عنوان راوی احادیث معصومین علیهم السلام یا میراث‌بان پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و امامان علیهم السلام بوده‌اند. از این‌رو حساسیت روی آنها زیادتر است و رجال شناسان تلاش بسیار نموده‌اند شخصیت‌های به نام ابابصیر را به درستی بازشناسی کرده و تمایزها و ویژگی‌های آنها را دقیقاً معلوم کنند. به همین دلیل رجال‌شناسی چون علامه شوشتری می‌نویسد «ابابصیر» موضوعی به غایت دشوار و دیریاب و پر مشکل است.
کتاب حاضر در چند بخش به معرفی ابابصیر یحیی اسدی، ابابصیر لیث مرادی و ابابصیر یشکر بن وائل می‌پردازد. یحیی اسدی به رغم نابینایی روایات بسیاری را از امام باقر و امام صادق نقل کرده و در توسعه اندیشه شیعی، نقش و جایگاه ویژه‌ای داشته است.
در بین ابابصیرها شخصیت یحیی از همه مهم‌تر است. پس از او لیث مرادی است که او هم فعالیت‌های گسترده در ترویج فرهنگ امامت داشت اما رجالیون درباره وثاقت او اختلاف دارند. نیز نابینایی‌اش مورد اختلاف و تردید است.
این کتاب درصدد معرفی ابابصیرهایی است که نابینا بودند. هدف اینست که اینان به عنوان الگو به جامعه هدف شناسانده و مردم از آنان پیروی کنند. البته با شخصیت‌شناسی و رفتارشناسی اینگونه افراد، شناخت و آگاهی‌های ما درباره مواضع موسسین اسلام نسبت به نابینایی و نابینایان کامل‌تر خواهد شد و درباره جایگاه و منزلت معلولان در دوره رسالت و دوره امامت مطلع‌تر می‌شویم. به ویژه درباره مواضع رهبران مسلمان و اهتمام آنان نسبت به معلولان، آگاهی افزون به دست می‌آوریم.
لازم است از همه اشخاصی که مرا راهنمایی کردند تشکر کنم؛ همچنین از استاد مکرم حجت الاسلام والمسلمین سید جواد شهرستانی نماینده آیت الله العظمی سید علی سیستانی که همواره پشتیبان و مشوق اینگونه تحقیقات بوده‌اند سپاسگزاری می‌نمایم.
محمد نوری
شهریور ماه 1398  
تاریخ ثبت در بانک 30 مهر 1398  
فایل پیوست
تصویر