کد bk-24105  
نوع کاغذی  
عنوان آدم‌های بلورین: مجموعه بیست و یک داستان  
نویسنده مریم آقانوری  
ناشر انتشارات توانمندان و دفتر فرهنگ معلولین  
محل نشر قم  
سال انتشار 1398شمسی  
نوبت چاپ 1  
تعداد جلد 1  
تعداد صفحه 145  
زبان فارسی  
قطع رقعی  
موضوعات داستان‌های کوتاه فارسی — قرن 14  
شابک 978-622-6216-34-0  
چکیده درباره عنوان کتاب:
بلورین یعنی منسوب به بلور، شفاف و صاف و فاقد شیله و پیله، این کتاب آدم‌هایی را معرفی می‌کند که صداقت و شفافیت دارند یا نویسنده آرزو می‌کند داشته باشد.

سخن ناشر
فیلم و داستان در رشد فرهنگی و اجتماعی معلولان تأثیر خارق‌العاده و اساسی دارد، با این تفاوت که فیلم با تصویر و داستان با کلمه سر و کار دارد؛ فیلمساز خالق فیلم و نویسنده پدیدآور داستان است.
اما هر دو گویای شکست‌ها و موفقیت‌ها؛ آرزوهای پوچ و آینده‌نگری‌های واقعی؛ دوستان و دشمنان؛ زیبایی‌ها و زشتی‌های جامعه است؛ بیننده یا خواننده خود را در لباس قهرمانان فرض می‌کند و در جریان رخدادهایی که نشان می‌دهند قرار می‌گیرد. از این رو خواننده داستان به سرعت به تجارب دست یافته و تلاش می‌کند زندگی و آینده خود را بر اساس آن دستاوردها بسازد.
معلولین بیش از افراد عادی به داستان نیاز دارند چون داستان مستقیم یا غیرمستقیم در توان‌افزایی، مهارت بخشی، رهایی از غم و غصه‌ها، دوری از افسردگی‌ها، انتقال تجارب و ناآرامی‌های روحی موثر است. اما متأسفانه نه وزارت فرهنگ و ارشاد به عنوان اصلی‌ترین نهاد فرهنگی اسلامی و نه سازمان بهزیستی به عنوان نهاد متصدی معلولان در این زمینه گام‌های جدی برنداشته و حمایت نکرده‌اند؛ همچنین نویسندگان فاقد معلولیت به ویژه نویسندگان مشهور به سراغ سوژه‌های معلولیتی نیامده یا کمتر آمده‌اند؛ و از مشاهیر سراغ نداریم که رمانی یا داستانی درباره معلولین نوشته باشند. با اینکه در کشورهای پیشرفته، چنین نویسندگانی با افتخار به سراغ سوژه‌های معلولین رفته و رمان و داستان خود را در موضوعات معلولیت می‌نویسند.
بنابراین وظیفه به گردن خود معلولین افتاده و نویسندگانی مانند خانم مریم آقانوری اقدام قابل تحسین نموده و در این زمینه آثاری عرضه کرده‌اند.
کتاب حاضر مجموعه داستان‌های خانم آقانوری است و مجموعه اشعار ایشان سال گذشته در یک جلد با عنوان «فریاد خاموش» منتشر شد و با استقبال خوبی مواجه گردید. امیدواریم مردم به ویژه خانواده‌ها و انجمن‌های معلولان با تحسین چنین نخبگانی و نیز با حمایت مادی و معنوی، در پیشرفت و گسترش فعالیت‌های فرهنگی در جامعه هدف موثر باشند.
داستان‌های این مجموعه دارای ویژگی‌های فنی، ادبی و اجتماعی ویژه است. نویسنده دغدغه‌های روحی و فکری خودش به عنوان عضوی از جامعه هدف در قالب این داستان‌ها بیان کرده؛ روابط مردم، همسالان و همکلاسان را در این داستان‌ها نشان داده و تلاش کرده با توصیف‌های جذاب و زیبا و با ریزنگری و بیان جزئیات، سوژه‌ها را کامل ترسیم کند.
در مورد زبان و ادبیات محاوره‌ای و استفاده از واژه‌هایی با کاربرد محلی و اغلب اصفهانی، باید اذعان کنیم که دارای حلاوت و شیرینی خاصی است؛ ولی برخی واژه‌ها در لهجه محلی، ساختارشان کاملاً عوض می‌شود و به طوری که عموم مردم در تلفظ و خوانش و نیز در مفهوم و معنای آنها مشکل خواهند داشت. از این‌رو سعی شده، راه میانه انتخاب کنیم؛ و فقط برخی واژه‌ها، قالب محلی داشته و ساختار اصلی جملات قابل فهم برای عموم فارسی زبان‌ها باشد.
علی نوری
انتشارات توانمندان  
تاریخ ثبت در بانک 2 شهریور 1398  
فایل پیوست
تصویر