کد bk-22419  
نوع کاغذی  
عنوان برای بهتر زیستن: راهنمای خدمات سازمان بهزیستی  
ناشر سازمان بهزیستی  
محل نشر تهران  
سال انتشار 1389شمسی  
نوبت چاپ 1  
تعداد جلد 1  
تعداد صفحه 127  
زبان فارسی  
قطع وزیری  
چکیده به منظور اطلاع‌رسانی در مورد خدمات سازمان بهزیستی، اداره کل روابط عمومی این سازمان کتابی با مشخصات زیر منتشر کرده است:
برای بهتر زیستن: راهنمای خدمات سازمان بهزیستی، تهران، سازمان بهزیستی، ویرایش دوم: 1389، 127ص.
این کتاب سه فصل دارد. ابتدا پیش در آمد و مقدمه‌ای به قلم رئیس سازمان دکتر احمد اسفندیاری آمده و متذکر شده که: مخاطبان گوناگون این سازمان معمولاً دچار سردرگمی می‌شوند و مردم معمولاً از خدمات این سازمان و عملکردهای آن مطلع نیستند. برای اولین بار این کتاب درصدد است ضمن معرفی بخش‌ها و کارکردهای متنوع سازمان، ارباب رجوع و کاربران را هم راهنمایی کند.
فصل اول (خدمات عمومی) شامل سه بخش خدمات به کودکان و نوزادان، خدمات آموزشی و خدمات مشاوره‌ای است. در بخش کودک و نوزاد اهم مباحث این‌گونه است: غربالگری شنوایی؛ پیشگیری از معلولیت ذهنی ناشی از کم کاری مادرزادی تیروئید؛ تأمین شیرخشک، چند قلوها؛ آمبلیوپی؛ مهد کودک‌ها.
بخش خدمات آموزشی دارای این مباحث است: آموزش مهارت‌های زندگی؛ آگاه سازی؛ آموزش پیش از ازدواج اما خدمات مشاوره‌ای به این مباحث می‌پردازد: مشاوره حضوری؛ مشاوره تلفنی؛ مشاوره اینترنتی؛ مشاوره ژنتیک؛
فصل خدمات به جامعه هدف دارای چهار بخش است: زنان سرپرست خانوار؛ معلولان و سالمندان؛ کودکان بی‌سرپرست؛ آسیب دیدگان اجتماعی.
فصل صدور مجوزها دارای پنج بخش است: مرکز نگهداری از کودکان بی‌سرپرست؛ مرکز توانبخشی معلولان؛ مهد کودک؛ مرکز مشاوره؛ مرکز خیریه.
در این فصل به معرفی شرایط انواع مراکز برای نابینایان، ناشنوایان و دیگر اقشار معلولان می‌پردازد.
یک نکته مهم در این کتاب فقدان جایگاه برای فعالیت‌ها و مراکز دارای رویکرد فرهنگی و فکری اعمّ از پژوهش و اطلاع‌رسانی و دیگر فعالیت‌های فکری و اعتقادی است. با اینکه اینگونه فعالیت‌ها نقش زیربنایی دارد و ترویج و گسترش فعالیت‌های اندیشه محور و معنویت محور در دیگر بخش‌ها تأثیر خواهد داشت و موجب تصحیح فرایندها می‌شود.  
تاریخ ثبت در بانک 13 آبان 1397  
فایل پیوست
تصویر
 
تصویر