کد bk-22409  
نوع کاغذی  
عنوان دستورالعمل استفاده از مجموعه جامع آموزشی توانبخشی کم‌توانان ذهنی زیر 15 سال  
ناشر موسسه مطالعات و پژوهش‌های حقوقی شهر دانش برای موسسه ولیعصر(عج)  
محل نشر تهران  
سال انتشار 1396شمسی  
نوبت چاپ 1  
تعداد جلد 1  
تعداد صفحه 151  
زبان فارسی  
قطع رقعی  
موضوعات عقب‌ماندگان ذهنی -- ایران -- آموزش و پرورش ، موسسه توانبخشی ولیعصر(عج) -- برنامه‌ریزی ، عقب‌ماندگان ذهنی -- ایران -- توانبخشی  
شابک 978-600-475-010-3‬‬  
چکیده موسسه توانبخشی ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف و سازمان بهزیستی کشور (معاونت توانبخشی)، هشت جلد کتاب همراه با CD درباره روش و چگونگی آموزش مهارت‌های ضروری به کم‌توانان زیر 15 سال منتشر کرده است. عناوین و مشخصات این کتاب‌ها این‌گونه است:
ـ دستورالعمل استفاده از مجموعه جامع آموزشی توانبخشی کم‌توانان ذهنی زیر 15 سال، تهران، موسسه مطالعات و پژوهش‌های حقوقی شهر دانش برای موسسه ولیعصر(عج)، 1396، 151ص.
ـ مهارت‌های پایه، تهران، موسسه مطالعات و پژوهش‌های حقوقی شهر دانش برای موسسه ولیعصر(عج)، 1396، 82ص.
- شیوه نگارش، تدوین و اجرای فعالیت، تمرین و بازی‌های آموزشی، تهران، موسسه مطالعات و پژوهش‌های حقوقی شهر دانش برای موسسه ولیعصر(عج)، 1396، 79ص.
ـ گزینش، سطح‌بندی و ارزشیابی آموزشی، تهران، موسسه مطالعات و پژوهش‌های حقوقی شهر دانش برای موسسه ولیعصر(عج)، 1396، 125ص.
ـ اصول آموزش مهارت‌های بازی، تهران، موسسه مطالعات و پژوهش‌های حقوقی شهر دانش برای موسسه ولیعصر(عج)، 1396، 63ص.
ـ اصول آموزش مفاهیم پایه، تهران، موسسه مطالعات و پژوهش‌های حقوقی شهر دانش برای موسسه ولیعصر(عج)، 1396، 218ص.
ـ اصول آموزش مهارت‌های خودیاری، تهران، موسسه مطالعات و پژوهش‌های حقوقی شهر دانش برای موسسه ولیعصر(عج)، 1396، 104ص.
ـ اصول آموزش مهارت‌های اجتماعی و کاهش مشکلات رفتاری، تهران، موسسه مطالعات و پژوهش‌های حقوقی شهر دانش برای موسسه ولیعصر(عج)، 1396، 116ص.
ابتدای همه جلدها، مقدمه‌ای از حسین نحوی نژاد معاون توانبخشی سازمان بهزیستی و مقدمه دیگری از سید مجید میرخانی مدیرعامل موسسه توان‌بخشی ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف؛ نیز مقدمه سومی از بمانعلی مردانی شهر بابک معاون توانبخشی موسسه ولیعصر عجل الله تعالی فرجه الشریف آمده است.
این مجموعه هشت جلدی با اتکا بر منابع داخلی و بیشتر منابع خارجی تدوین شده و در بردارنده آموزش‌های ضروری به کودکان و نوجوانان دارای معلولیت ذهنی تا سن 15 سالگی است.
اما در این آموزش‌ها، جایی برای آموزش‌های معنوی و مذهبی منظور نشده است. بچه‌ها به ویژه در این سنین به ارتباط با موجود متعالی به نام معبود و اتکا بر او و استمداد از او نیاز دارند و پرداختن به این‌گونه نیازها جایش در این مجموعه خالی است. این مشکل باز می‌گردد به نظام توان‌بخشی که سازمان بهزیستی مروج آن است در این نظام بخش جسم و نیازهای جسم انسان دیده شده و از ابعاد دیگر انسان غفلت شده است. توان‌بخشی را هم فقط برای بدن آدمی برنامه‌ریزی کرده‌اند.
با توجه به اینکه نتایج و ثمره‌های این نظام در دهه‌های آینده به دست می‌آید و لازم است کارشناسان دیدگاه‌های خود را در این باره بیان کنند.
این مجموعه کتاب درصدد است نظام آموزشی یکسانی را در همه مراکز اجرا نماید؛ به گونه‌ای که مربیان، درمانگرها و والدین و خانواده تماماً شیوه واحد و همانند برای آموزش این افراد داشته و از نشست و تعدد روش‌های آموزشی جلوگیری کنند و از این نظر مجموعه‌ای شایسته است.
 
تاریخ ثبت در بانک 13 آبان 1397  
فایل پیوست
تصویر
 
تصویر
 
تصویر
 
تصویر
 
تصویر
 
تصویر
 
تصویر
 
تصویر
 
تصویر