کد bk-17389  
عنوان علامه حاج آقا رحیم ارباب 1259- 1355ش/ 1297- 1396ق  
به کوشش اعظم قاسمی  
دیگر زیر نظر محمد نوری  
ناشر دفتر فرهنگ معلولین (قم)  
محل نشر قم  
سال انتشار 1395شمسی  
نوبت چاپ 1  
تعداد جلد 1  
تعداد صفحه 136  
زبان فارسی  
قطع رقعی  
چکیده مرحوم حاج آقا رحیم ارباب با تربیت شاگردان زبده و فرهیخته، نیز مطرح کردن مباحث مهم و جدید در فرهنگ شیعه توانست تحولات فرهنگی پدید آورد. بسیاری از نخبگان دوره جدید مستقیم یا غیرمستقیم شاگرد او بوده‌اند. او با اینکه مرجع تقلید شیعیان بود ولی ملبس به لباس روحانیت نشد و در زمینه‌هایی رویه جدید داشت.
او در سال‌های آخر عمرش نابینا شده و عضو جامعه نابینایان گردید. کتاب حاضر با نگاه چندگانه بر زندگی و آراء و آثار این دانشمند، درصدد معرفی همه ابعاد فردی و اجتماعی او است. البته هدف عرضه تحقیقی جامع، کامل و جدید نیست؛ بلکه عرضه پرونده علمی و آماده‌سازی منابع علمی برای پژوهشگران است.
در باب ضرورت شخصیت شناسی و معرفی فرهیختگان می‌توان گفت: اولاً شخصیت‌ها برای هر ملت، سرمایه محسوب می‌شوند. یعنی ملت‌ها در کنار سرمایه مادی، دو نوع سرمایه معنوی و فرهنگی هم دارند: یکی محصولات فرهنگی مثل کتاب و فیلم و دوم شخصیت‌ها. هر یک از این سه عنصر، کارکرد سرمایه دارند یعنی بدون اینها چرخش و فعالیت در عرصه مورد نظر شکل نمی‌گیرد. دقیقاً مثل پول و نقدینگی که اگر نباشد، فعالیت‌های اقتصادی مثل ساخت کارخانه و تولید کالا شکل نمی‌گیرد؛ در عرصه فرهنگ هم تا وقتی سرمایه شخصیتی نباشد و شخصیت‌ها به عنوان مجموعه‌ای از افکار، دیدگاه‌ها و راه‌کارها حضور نداشته باشند، فعالیت‌های علمی و فرهنگی و حتی اجتماعی هم شکل نخواهد گرفت.
کارکرد و نقش دوم شخصیت‌ها این است که هویت جامعه هدف را تأمین می‌کنند و هویت یعنی اعتبار و پشتوانه. اگر یک فرد در جامعه پرستیژ نداشته باشد؛ مشکلات عدیده پیدا خواهد کرد. پرستیژ را مردم عادی، پارتی و پول می‌دانند. پارتی همان پشتوانه و اعتبار است. هر چقدر شخصیت‌های بیشتر در جامعه معلولین مطرح و نقد و معرفی شوند، اعتبار و پشتوانه و به قول جامعه شناسی، هویت این جامعه افزایش می‌یابد. برای مثال اگر در یک شهر یکصد معلول مشغول گدایی باشند، خواهی نخواهی مردم آن شهر، وقتی معلول به ذهنشان می‌آید بلافاصله گدا و گدایی هم متبادر به ذهنشان می‌شود. و تصور خراب و زشتی از معلول در ذهن مردم شهر نقش می‌بندد. اما اگر در همان شهر یکصد معلم و استاد و قاضی و مدیر ارشد معلول وجود داشته باشد؛ تصویرسازی ذهنی مردم دقیقاً برعکس خواهد شد. و تصویر مثبت از معلولین، همان هویت یا پرستیژیا اعتبار برای یک یک معلولان آن شهر است. این وضعیت در مقیاس بزرگتر از یک کشور و در یک فرهنگ و در یک مذهب هم وجود دارد. از این‌رو جا دارد به شخصیت‌های معلول بها داده شود.
دفتر فرهنگ معلولین حدود یک هزار دانشمند فرهیخته دارای معلولیت را شناسایی کرده و حدود یکصد تن از آنان تا کنون در قالب مقاله و کتاب نیز حدود هفتصد تن از آنان در چند مجموعه معرفی شده‌اند. امید است در سال‌های اخیر هم بتوانیم دیگر شخصیت‌ها را هم تدوین و عرضه کنیم.  
تاریخ ثبت در بانک 11 مهر 1396  
فایل پیوست
تصویر
 
تصویر