کد bk-17388  
نوع کاغذی  
عنوان امام خمینی و معلولان  
نویسنده علی نوری  
ناشر انتشارات توانمندان و دفتر فرهنگ معلولین  
محل نشر قم  
سال انتشار 1397شمسی  
نوبت چاپ 1  
تعداد جلد 1  
تعداد صفحه 80  
زبان فارسی  
قطع رقعی  
موضوعات خمینی، روح‌الله، رهبر انقلاب و بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران، 1279- 1368 – دیدگاه درباره بصیرت ، معلولان  
نمایه اظهارنظرها و دیدگاه‌های امام خمینی (ره) به‌عنوان بنیان‌گذار جمهوری اسلامی ایران، درزمینه های مختلف راه گشا و تعیین‌کننده است و یکی از این عرصه‌ها، اظهارنظر درباره معلولان به‌عنوان بخشی از جامعه است. کتاب حاضر باهدف تقویت معلولیت پژوهی به بررسی دیدگاه‌های امام خمینی (ره) در این زمینه پرداخته است و در صفحات خود به بررسی سخنان امام خمینی در این زمینه و اقدامات عملی ایشان مانند تشکیل بنیاد مستضعفان، سازمان بهزیستی، بنیاد پانزده خرداد و کمیته امداد امام خمینی می‌پردازد.  
شابک 978-600-98606-3-0  
چکیده معمولاً رهبری جوامع تأثیر زیربنایی و بنیادی در سرنوشت معلولین آن جامعه داشته‌اند. چند تن از انبیاء الهی مثل حضرت یعقوب بر اساس گزارش قرآن، نوعی معلولیت داشتند و درباره معلولین و معلولیت اظهارنظرهایی داشته‌اند که در قرآن کریم آمده است.
نخبگانی مثل افلاطون و ارسطو هم دیدگاه‌هایی داشته‌اند که طی قرون در منابع مختلف نقل ‌شده است. همچنین از قول حضرت موسی و حضرت عیسی در انجیل و تورات نکاتی درباره معلولیت آمده است. اما از همه برجسته‌تر رسول خدا صلی اللّه علیه و آله وسلم پیامبر اسلام سیره خاصی در برخورد با معلولان داشته است. همین طور دیگر رهبران اسلام؛ مانند حضرت علی علیه السلام که در نهج‌البلاغه در این باره به تفصیل بیان شده است.
پس از این رهبران الهی، پادشاهان و خلفاء و رهبران اجتماعی هم هر کدام به نوبه خود درباره معلولیت و معلولین اظهارنظرهایی بیان داشته‌اند. از جمله آیت اللّه سید روح اللّه خمینی مشهور به امام خمینی، مباحث و نکات مهمی درباره این موضوع ابراز کرده است.
اظهارنظر رهبران الهی یا اجتماعی و اقدامات آنان بخشی از تاریخ معلولیت است. به همین دلیل دفتر فرهنگ معلولین درصدد است این اظهارنظرها را جمع‌آوری و در قالب چند جلد کتاب منتشر نماید.
مهم‌ترین انگیزه دفتر فرهنگ معلولین در پرداختن به سیره و آراء امام خمینی، گسترش معلولیت پژوهی است. متأسفانه در ایران، کتاب‌های بسیار اندک درباره موضوعات معلولین منتشر می‌گردد؛ امید است با معرفی آراء بزرگان و رهبران اجتماعی و دینی، انگیزه جامعه در پرداختن به موضوعات معلولیتی افزایش پیدا کند. قطعاً افرادی با دیدن آراء و سیره امام خمینی در زمینه معلولیت و معلولان به میدان آمده و مقاله و کتاب نوشته یا شعر خواهند گفت و بهرحال به آمار آثار فرهنگی این حوزه می‌افزایند.
کتاب حاضر به دیدگاه‌ها و اقدامات امام خمینی می‌پردازد و در چهار فصل به بسط و شرح آنها پرداخته است …  
تاریخ ثبت در بانک 11 مهر 1396  
فایل پیوست
تصویر
 
تصویر