کد jr-46568  
عنوان اول بررسی تأثیر مکانیزم واقعیت درمانی و شناخت درمانی به روش گروهی بر کاهش افت تحصیلی دانش‌آموزان معلول آسیب دیده در سوانح رانندگی  
نویسنده منصور شادکام  
نویسنده حسین سراوانی  
عنوان مجموعه شیوه‌های توان‌یابی پژوهش‌ها و گزارش‌ها  
نوع کاغذی  
ناشر انتشارات توانمندان  
سال چاپ 1399شمسی  
شماره صفحه (از) 159  
شماره صفحه (تا) 160  
زبان فارسی  
متن محل انتشار
نهمین سمینار بین‌المللی کاهش سوانح ترافیکی، چالش‌ها و راهکارهای پیش رو (سال 1397)

زمینه و هدف: افت تحصیلی معضلی فراگیری است که در مدارس استثنایی با دانش‌آموزان دارای معلولیت جسمی و حرکتی که متأسفانه بر اثر حوادث و سوانح دچار شده‌اند در مقیاس بیشتری دیده می‌شود هدف از پژوهش حاضر بررسی تأثیر جلسات مکانیزم واقعیت درمانی و شناخت درمانی به روش گروهی و بر کاهش افت تحصیلی دانش‌آموزان معلول آسیب دیده در سوانح رانندگی می‌باشد.
روش کار: روش پژوهش حاضر یک مطالعه تجربی است که از نمرات به عنوان پیش آزمون و پس آزمون در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل استفاده شده است. معیار‌های ورود به مطالعه عبارت بودند از: کلیه دانش‌آموزان مشغول به تحصیل سال 96- 97 کلیه پایه‌های ابتدایی مدارس استثنایی شهر تهران در هردو جنس بدون محدودیت سنی که بر اثر سوانح رانندگی دچار آسیب جسمی و حرکتی شده‌اند که در پرونده تحصیلی آنها افت تحصیلی درج شده بود مشمول ورود به مطالعه را دارند. معیار‌های خروج از مطالعه نیز عبارتند بود از این که دانش‌آموزان فوق‌الذکر با شرایط معلولیت جسمی و حرکتی بر اثر سوانح رانندگی و محصل سال تحصیلی کنونی باشند. تعداد 20 نفر با استفاده نمونه‌گیری تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه 10نفره گروه آزمایش و گروه 10 کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش در معرض 8 جلسه 90 دقیقه‌ای جلسات واقعیت درمانی و شناخت درمانی طی دوماه و هر هفته یک جلسه قرار گرفتند. گردآوری داده‌ها با توجه به تغییر نمرات در فاصله امتحانات نوبت اول تا نوبت دوم انجام شد و سپس از تحلیل کواریانس چند متغیره برای تحلیل نهایی داده‌ها استفاده شد.
یافته‌ها: یافته‌ها نشان دهد که با در نظر گرفتن نمرات پیش آزمون به عنوان متغیر کمکی، مداخلات شناختی و واقعیت درمانی به تفاوت معنی‌دار بین گروه آزمایش و کنترل منجر شده است p=0/001.
نتایج: برگزاری جلسات شناخت درمانی و واقعیت درمانی به روش گروهی بر بهبود عملکرد دانش‌آموزان در امور تحصیلی و کاهش افت تحصیلی تأثیر داشته است.

کلیدواژه‌ها: افت تحصیلی، شناخت درمانی، واقعیت درمانی، مشاوره گروهی، معلول جسمی و حرکتی  
تاریخ ثبت در بانک 4 مرداد 1400