کد jr-46566  
عنوان اول اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس MBSR بر میزان جرأت ورزی دانش‌آموزان جسمی حرکتی دوره متوسطه دوم  
نویسنده منصور شادکام  
نویسنده حسین سراوانی  
عنوان مجموعه شیوه‌های توان‌یابی پژوهش‌ها و گزارش‌ها  
نوع کاغذی  
ناشر انتشارات توانمندان  
سال چاپ 1399شمسی  
شماره صفحه (از) 157  
شماره صفحه (تا) 158  
زبان فارسی  
متن محل انتشار
دومین کنگره سراسری موج سوم درمان‌های رفتاری (سال 1398)

مقدمه: یکی از رایج‌ترین مشکلات دانش‌آموزان معلول جسمی حرکتی عدم وجود رفتار‌های جرأت ورزانه بوده که لازمه داشتن رفتار جرأت‌مندانه آگاهی داشتن از خود، توانایی‌ها و ادراک موثر از محیط است. در این میان روش‌های آموزش ذهن آگاهی که از جمله مداخلات موج سوم رفتاردرمانی می‌باشد عملی موثر بوده که رایج‌ترین آن آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس است. هدف از پژوهش حاضر اثربخشی آموزش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس (MBSR) از مداخلات موج سوم رفتاردرمانی بر میزان جرأت ورزی دانش‌آموزان جسمی حرکتی دوره متوسطه دوم بود.
روش: روش پژوهش حاضر نیمه آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری در برگیرنده دانش‌آموزان پسر جسمی حرکتی مدارس استثنایی دوره متوسطه دوم مناطق غرب تهران بود. نمونه آماری مشتمل بر 45 نفر بود که ذهن آگاهی پایین، جرئت ورزی پایین و اضطراب بالا داشتند. افراد گروه نمونه به تصادف در گروه‌های آزمایشی، کنترل و پلاسیبو جایگزین شدند. کلیه افراد گروه نمونه آزمون جرات ورزی گمبریل و ریچی و پرسشنامه اضراب کتل را در مرحله پیش آزمون و پس آزمون و مقیاس ذهن آگاهی، توجه و هوشیاری (MAAS) را در مرحله پیش آزمون تکمیل کردند.
یافته‌ها: تحلیل داده‌ها با استفاده از روش تحلیل کوواریانس و تحلیل واریانس یک‌طرفه نشان داد که روش ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس بر افزایش جرأت ورزی تأثیر داشته است (F=35/64,P<0/001). بین آموزش ذهن آگاهی و کاهش اضطراب نیز تفاوت معنی‌دار مشاهده شد. (F=6/823,P<0/001) درنهایت 67 درصد واریانس جرأت ورزی به وسیله MBSR تبیین می‌شود.
نتیجه‌گیری: روش آموزش ذهن آگاهی در افزایش جرأت ورزی و کاهش اضطراب به طور معنی‌داری اثربخش‌تر از گروه کنترل و پلاسیبو بود.

کلیدواژه‌ها: ذهن آگاهی، موج سوم رفتار درمانی، جرأت ورزی، اضطراب، جسمی حرکتی  
تاریخ ثبت در بانک 4 مرداد 1400