کد jr-46495  
عنوان اول موسیقی درمانی و تأثیر آن بر سلامت روان دانش‌آموزان  
نویسنده منصور شادکام  
نویسنده حسین سراوانی  
عنوان مجموعه بررسی‌های اجتماعی و فرهنگی برای بهزیستی معلولان  
نوع کاغذی  
ناشر انتشارات توانمندان  
سال چاپ 1399شمسی  
شماره صفحه (از) 220  
شماره صفحه (تا) 221  
زبان فارسی  
متن این مطلب در واقع گزارشی است از پژوهشی که با عنوان زیر درباره دانش‌آموزان پسر دارای اوتیسم انجام یافته است:
«اثربخشی موسیقی درمانی و تأثیر آن بر سلامت روان دانش‌آموزان پسر اوتیسم دارای اختلال صرع مقطع ابتدایی در منطقه 5 تهران»
بر اساس این تحقیق حداقل یک سوم دانش آموزان مبتلا به اوتیسم دارای انواع صرع دچار پس رفت در زبان رفتار اجتماعی و شناخت می‌شوند وجود صرع و یا علایم پاروکسیمال در نقص‌های رفتاری و زبان در اوتیسم همراه با صرع افزایش می‌یابد صرع نقش بیماری‌زایی غیرقابل انکاری در پس رفت سلامت روان دانش‌آموز اوتیستیک و حتی خانواده وی را به دنبال دارد بر آن شدیم که از موسیقی درمانی به عنوان ابزار غیر دارویی در حفظ و ارتقاء سلامت روان این افراد استفاده کنیم به عبارت دیگر هدف از این پژوهش تأثیر موسیقی درمانی بر سلامت روان دانش آموزان پسر اوتیسم دارای اختلال صرع آموزشگاه‌های استثنایی منطقه 5 تهران صورت گرفت. جامعه آماری این تحقیق شامل تمام دانش آموزان پسر اوتیسم دارای اختلال صرع آموزشگاه‌های استثنایی منطقه 5 تهران در مقطع تحصیلی ابتدایی سال تحصیلی جاری است که تعداد20 نفر به روش نمونه‌گیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل (10 نفر) و گروه شاهد(10 نفر) جایگزین شدند. سپس پرسشنامه سلامت روان GHQ28) توسط مادران هریک از دانش آموزان در خصوص فرزند خود، به عنوان پیش آزمون تکمیل گردید.

کلمات کلیدی: موسیقی درمانی؛ سلامت روان؛ اوتیسم؛ صرع.

روش پژوهش
تحقیق موجود، به روش آزمایشی(تجربی) است. طرح پژوهش از نوع پیش آزمون و پس آزمون با گروه کنترل بوده است پس از انتخاب 30 دانش‌آموز پسر اوتیسم دارای اختلال صرع آموزشگاه‌های استثنایی منطقه 5 تهران به‌طور تصادفی به دو گروه کنترل (15 نفر گروه گواه و 15 نفر گروه آزمایش) تقسیم شدند، سپس گروه آزمایش به مدت 12 جلسه (40 دقیقه‌ای) طی 6 هفته (به میزان 2 جلسه در هفته) تحت تأثیر برنامه موسیقی درمانی قرار داده شدند. اوتیستیک‌ها نسبت به صوت حساسند و برای آنکه بتوانیم درمان درستی را از طریق موسیقی برای آنها پیش بگیریم باید دامنه حساسیت صوتی آنها را به درستی بسنجیم لذا برنامه موسیقی توسط گروه موسوم به هارمونی که از بهترین موسیقی تراپیست تهران هستند، اجرا گردید. در تجزیه و تحلیل داده‌ها، ابتدا با استفاده از جدول‌های فراوانی و نمودارهای ستونی، توصیفی از ویژگی‌های عمومی(گروه و وضعیت سلانت روانی)، و سپس میانگین، انحراف استاندارد، برای سلامت روانی ارائه شده است. سپس با استفاده از آزمون تی مستقل، بین سلامت روانی دانش آموزان گروه گواه و آزمایش مقایسه انجام گرفته است در پایان پرسشنامه سلامت روانی 28 ماده‌ای بزرگسالان برای هر دو گروه انجام پذیرفت. پس از جمع‌آوری اطلاعات دموگرافیک آزمودنی‌ها و تصحیح پرسشنامه‌ها، تحلیل آماری بر روی داده‌ها، با استفاده از نرم‌افزار رایانه‌ای مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته‌ها
بین میزان سلامت روانی دانش آموزان پسر اوتیسم دارای اختلال صرع آموزشگاه‌های استثنایی منطقه 5 تهران گروه گواه و آزمایش پس از موسیقی درمانی (پس آزمون) تفاوت معناداری وجود دارد.
H0=M1=M2
H1=M1>M2

نتیجه‌گیری‌
این پژوهش نشان داد که با موسیقی درمانی سطح سلامت روانی پسر اوتیسم دارای اختلال صرع می‌توان ارتقاء دهد.  
تاریخ ثبت در بانک 29 تیر 1400