کد jr-46459  
عنوان اول وسایل و تجهیزات خط بریل: خواندن، نوشتن، آموزش و ارتباطات  
نویسنده علی نوری  
عنوان مجموعه خط بریل، مجموعه مقالات فارسی  
نوع کاغذی  
ناشر انتشارات توانمندان و دفتر فرهنگ معلولین  
سال چاپ 1398شمسی  
شماره صفحه (از) 251  
شماره صفحه (تا) 259  
زبان فارسی  
متن اشاره
نابینایان برای نوشتن مطالب به وسایل خاص نیاز دارند. افراد معمولی و حتی ناشنوایان با قلم و کاغذ می‌توانند بنویسند و پیام‌های خود را انتقال دهند؛ امّا نابینایان نمی‌توانند از اشیاء بصری استفاده کنند و به ناچار باید به سراغ شیوه گویایی و لمسی بروند. همان‌طور که با کاغذ و خودکار می‌توان پیام کتبی ایجاد کرد؛ با وسایلی مثل ماشین تحریر بریل، می‌توان پیام لمسی تولید کرد و با ضبط صوت می‌توان پیام شنیداری ساخت. این مقاله درصدد است وسایل و تجهیزات مورد نیاز در خواندن و نوشتن خط بریل را معرفی کند.


اینجا وسایل و تجهیزاتی معرفی می‌شود که دو نوع می‌باشد: یک نوع تولید پیام لمسی و علائم بریل می‌کنند و نوع دوم وسایلی است که برای آموزش مهارت‌ها و افزایش خلاقیت‌های هوشی و حرکتی به کار گرفته می‌شوند. از حیث دیگر این وسایل در سه فصل دسته بندی شده است. یعنی وسایلی که کاربرد فردی دارند و به شیوه مکانیکی یا دستی عمل می‌کنند در فصل اول معرفی شده‌اند؛ وسایل الکترونیکی و کامپیوتری که عملکرد آنها دیجیتالی است در فصل دوم معرفی شده‌اند، تجهیزاتی هم در چند سال اخیر اختراع شده‌اند و در کشورهای در حال توسعه مثل ایران هنوز استفاده از آنها گسترش و عمومیت پیدا نکرده با اینکه به دلیل مفید بودن بسیار ضروری هستند، اینها در فصل سوم معرفی شده‌اند.

وسایل دستی و مکانیکی
منظور وسایلی است که با کمک دست و با نیروی محرکه بدن، به حرکت درآمده و به کار می‌افتند.


قلم دسته پلاستیکی نابینایان:
مشخصات فنی: دسته پلاستیکی، ویژه روشندلان
با این وسیله سوراخ‌های بریل ایجاد می‌شود.
قلم دسته چوبی نابینایان:
مشخصات فنی: دسته چوبی، ویژه روشندلان
این وسیله جهت سوراخ کردن کاغذ جهت ایجاد حروف و کلمات بریل است.
چرتکه:
مشخصات فنی: چرتکه پلاستیکی در ابعاد 7×24 سانتی‌متر، ویژه روشندلان
اهداف آموزشی: چرتکه حساب افزاری است که چهار عمل اصلی یعنی جمع، تفریق، ضرب و تقسیم را با استفاده از آن می‌توان به سرعت انجام داد. این وسیله برای عموم افراد حتی نابینایان به آسانی قابل حمل و استفاده می‌باشد.
لوح بریل (10 خط نابینایان):
مشخصات فنی: صفحه پلاستیکی تاشو در ابعاد 5/20×11 سانتی‌متر برای آموزش نابینایان، ویژه روشندلان
لوح جبر:
مشخصات فنی: لوح پلاستیکی همراه با 100 مهره، در ابعاد 31×37 سانتی‌متر
اهداف آموزشی: ایجاد تسهیل در انجام محاسبات جبری، ریاضی و مثلثاتی، ویژه روشندلان
خط‌کش نابینایان:
مشخصات فنی: پلاستیکی 20 سانتی‌متر، ویژه روشندلان
با این خط‌کش می‌توانند طول یک شی را به دست آورند، اعداد به شیوه برجسته روی آن قابل خواندن است.
نقاله نابینایان:
مشخصات فنی: به قطر 125 سانتی‌متر، دارای عقربه چرخان و علامت‌گذاری برجسته
اهداف آموزشی: این نقاله دارای عقربه چرخان است. هر 5 درجه با یک نقطه، هر 10 درجه با دو نقطه و هر 45 درجه با سه نقطه برجسته علامت‌گذاری شده است.
شطرنج نابینایان:
مشخصات فنی: دو صفحه پلاستیکی تاشو همراه با مهره‌های پلاستیکی سیاه و سفید، در ابعاد 25×31×37 سانتیمتر، ویژه روشندلان
اهداف آموزشی: این شطرنج تاشو دارای مربع‌های سفید برجسته و مهره‌های میله‌دار برای نصب در سوراخ مرکزی هر مربع است. مهره‌های سفید دارای یک برجستگی روی قسمت فوقانی بوده که به وسیله آن می‌توان آن‌ها را از مهره‌های سیاه تشخیص داد. صفحه‌های اصلی به گونه‌ای طراحی شده است که به هنگام استفاده به شکل دونیم صفحه تا می‌شود.
صفحه بریل1:
مشخصات فنی: صفحه‌ی چوبی همراه با مهره‌های فلزی در ابعاد 14× 39 سانتی‌متر، ویژه‌ی روشندلان اهداف آموزشی: آموزش خواندن و نوشتن حروف و اعداد برای نوآموزان نابینا
صفحه بریل2:
مشخصات فنی: جعبه‌ی چوبی دارای صفحه مشبک همراه با مهره‌های فلزی در ابعاد 3×5/8×5/23
اهداف آموزشی: آموزش خواندن و نوشتن حروف و اعداد برای نوآموزان نابینا
الفبای بریل:
مشخصات فنی: از جنس فوم همراه با مهره‌های مغناطیسی در ابعاد 10×15 سانتی‌متر
اهداف آموزشی: آموزش الفبا به نابینایان
ماشین تحریر بریل (Perkins Brailler):
مشخصات فنی: این دستگاه به آسانی تنظیم می‌شود و برای انواع کاغذ سبک و سنگین ساخته شده، دارای بدنه سبک (آلومینیومی) و عملکرد مکانیکی با دقت بسیار بالا و تصحیح نوشتار همزمان است، تایپ کلیه علائم ریاضی، تایپ 24 حرف در هر خط و 32 خط در هر صفحه امکان‌پذیر می‌باشد.
اهداف آموزشی: ضرورت توسعه‌ی خدمات کمک توان‌بخشی نابینایان، تشویق و ترغیب و کمک به نابینایان در جهت ارتقای توانمندی و کسب مهارت‌های علمی و اجتماعی، ضرورت استفاده از ماشین تحریر به منظور مراحل آموزش تایپ و ماشین نویسی به خط بریل
صفحه مکعب ریاضی با تاس:
مشخصات فنی: شامل صفحه مربع شکل به ابعاد 22×22 سانتی‌متر متشکل از 16 حفره و 256 تاس با علامت‌گذاری اعداد به شکل نقاط برجسته است.
اهداف آموزشی: آموزش جبر و ریاضی
وسیله آموزشی سینا:
مشخصات فنی: 97 پازل چوبی حاوی کلمات فارسی. در ابعاد 15×21 سانتی‌متر است، ویژه کودکان با نارسایی‌های ویژه در یادگیری
اهداف آموزشی: جهت آموزش خواندن و هجی کردن و نوشتن فراگیران؛ پرورش حس لامسه است.

دستگاه‌های پیشرفته و کامپیوتری
بریل به عنوان ابزار ارتباطی ـ لمسی برای روشندلان ضروری است. اما ضروری‌تر استفاده از کامپیوتر و اینترنت در کنار ابراز آلات خواندن و نوشتن بریل است. استفاده کننده بریل می‌تواند با تایپ اطلاعات به بریل به وسیله یک ماشین پرکینز آن را وارد کامپیوتر کند. تولیدات کامپیوتری بریل توانایی‌های استفاده کننده برای دستیابی سریع به مواد مورد نیاز را بسیار افزایش داده است. شخصی که بریل را تولید می‌کند با استفاده از سیستم‌های ترجمه بریل احتیاجی به دانستن قوانین بریل ندارد و یک شخص بینا می‌تواند حروف بریل را برای دوست نابینای خود تایپ کند.
در تولیدات کامپیوتری بریل یک حرف برجسته بریل به وسیله یک کاراکتر کامپیوتری ایجاد می‌شود. برای مثال، حرف «a» یک نقطه بریل با معنای یک به وجود می‌آورد، و به همین ترتیب یک کاراکتر یک حرف بریل را ایجاد می‌کند. و به این ترتیب بریل رتبه یک (Grade – I) به وجود می‌آید. البته بیشتر استفاده کنندگان بریل، بریل رتبه دو (Grade – II) را ترجیح می‌دهند.
در این روش، کلمات طبق فرمول خاصی خلاصه یا به فرم‌های قراردادی درمی‌آیند. برای مثال، And که از سه حرف درست شده به یک نقطه بریل تبدیل می‌شود. نرم‌افزارهای زیادی برای ترجمه بریل تهیه شده است که می‌تواند ACSI را به صورت حروف قراردادی درآورده یا خلاصه کنند.
دستگاه دیگری که اخیراً مورد استفاده نابینایان قرار گرفته رنسلی (Ransley) نام دارد. این دستگاه به طور اتوماتیک اطلاعات را تبدیل به بریل گرید دو می‌کند. بعضی از دستگاه‌های تهیه حروف بریل قادر به تهیه حروف بریل و چاپی به همزمان هستند. به این ترتیب خواننده بینا و نابینا به طور همزمان می‌توانند از یک متن مشخص در یک صفحه استفاده نمایند؛ یکی به وسیله لمس و دیگری به وسیله چشم.
کمپانی ترموفروم (Thermoform) در آمریکا شبیه به این دستگاه، دستگاه دیگری به نام چاپگر اوتزکی (Ohtsuki Printer) تولید کرده است.
Tele-Braill وسیله دیگری برای نابینایان ناشنواست که دو نوع فرمت با استفاده از کد کامپیوترهای معمولی تولید می‌کند. هنگامی که این کامپیوتر به یک خط تلفن وصل می‌شود، می‌تواند تمام اطلاعات مخابره شده از راه دور را به صورت بریل نمایش دهد، و سپس استفاده کننده بریل می‌تواند با تایپ در یک صفحه کلید بریل از طریق خط تلفن، اطلاعات را به صورت چاپ شده در TTD نمایش دهد.
برجسته‌نگار (نمایشگر و صفحه کلید بریل) Braille Note: این دستگاه با استفاده از سلول‌های بریل و به همراه نرم‌افزارهای مناسب، تمام اطلاعات صفحه مانیتور را در اختیار نابینا قرار می‌دهد. علاوه بر آن شامل صفحه کلید بریلی متشکل از 16 کلید بوده که از طریق آن امکان ورود اطلاعات به کامپیوتر فراهم می‌گردد. در نتیجه با اتصال این دستگاه به کامپیوتر عادی، امکان ورود و خروج اطلاعات برای نابینا فراهم می‌آید.
با به کار گیری برجسته نگار و نرم‌افزارهایش، کاربران نابینا قادر به استفاده از کامپیوتر و اغلب نرم‌افزارها به صورت فارسی و انگلیسی خواهند بود.
زایفیوز: دستگاه Zy-Fuse یک روش سریع، ارزان و کم هزینه تولید اشکال و نمودارهای برجسته برای نابینایان با کیفیت بسیار عالی می‌باشد. دستگاه قابلیت تولید اشکال برجسته با کیفیت و دقت بسیار زیاد پی در پی و صفحه بعد از صفحه را دارا می‌باشد.
این دستگاه با استفاده از کاغذهای قابل برجسته شدن Zy-Tex2 اشکال برجسته را تولید می‌کند. کافی است که شکل مورد نظر روی کاغذ Zy-Tex2 پرینت شود و از دستگاه Zy-Fuse عبور کند.
این دستگاه روش تولید تصاویر برجسته را متحول نموده است، اکنون هر کسی به تنهایی می‌تواند به سادگی و هزینه کم این کار را انجام دهد. در واقع کل زمان تولید یک صفحه کمتر از 7 ثانیه طول می‌کشد.
متون و لییل‌های بریل، نقشه‌ها، نمادهای ساختمان، گراف‌ها و نمودارها اشکال برجسته‌ای است که توسط این دستگاه قابل تولید است.
این دستگاه برای آموزش نقاشی، آموزش خط نوشتاری فارسی و آموزش اشکال هندسی به نابینایان کاربرد دارد.
سروش (سیستم انتقال مفاهیم تصویری به نابینایان): سروش دستگاهی جانبی برای کامپیوتر است که به همراه نرم‌افزارهای گویا، آموزش لمسی- صوتی را تحقق می‌بخشد. این دستگاه قادر است مفاهیم تصویری را به نابینایان انتقال دهد. در این روش پس از تهیه تصاویر برجسته و تدوین موضوع آموزشی توسط مربیان و نرم‌افزارهای طراحی، این تصاویر بر روی دستگاه سروش قرار داده می‌شود و کاربر در گام اول تصویر را لمس نموده و تصوری ذهنی از مورد را برای خود ایجاد می‌نماید، سپس با فشار دادن بر سطح تصویر در محل‌هایی که نیاز به اطلاعات دارد، توضیحات بیشتری را به صورت گویا و یا بریل، بر روی دستگاه برجسته نگار، دریافت می‌کند.
چاپگرهای بریل (Braille Embosser): شاید تا چندی پیش، یکی از رایج‌ترین ابزارها برای تکثیر و چاپ نسخه‌های متعدد به خط بریل، استفاده از ورق‌های پلاستیکی تحت نام ترموفورم (Thermoform) بود که در این روش، یک نسخه از متن مورد نظر به خط بریل تهیه می‌شد و با استفاده از حرارت، این متن بر روی این ورق‌های پلاستیکی کپی می‌شد ولی اکنون در بسیاری از کشورها این روش جای خود را به چاپگرهای نوین بریل داده است.
این ابزار که در اصطلاح انگلیسی Embosser نامیده می‌شود، برای تبدیل فایل‌های متنی و یا انواع تصاویر و گرافیک‌ها به خط بریل ساخته شده است. کلمه Embosser به معنای برجسته کننده است که به برجسته شدن کاغذ در اثر چاپ متون بریل بر روی آن اشاره دارد.
نحوه کار این دستگاه بدین شکل است که کاربر فایل مورد نظر خود را با نرم‌افزاری که معمولاً همراه با خود چاپگر ارائه می‌شود، به بریل تبدیل می‌کند و سپس می‌تواند متن تبدیل شده را با چاپگر بریل به صورت بریل چاپ کند. کاغذهایی که برای چاپ متون به خط بریل به کار می‌رود، معمولاً از کاغذهای معمولی ضخیم‌تر بوده و در نتیجه گران‌تر است.
این چاپگرها در سرعت و اندازه و نیز قیمت باهم تفاوت بسیاری دارند که نیازهای گسترده کاربران را برآورده می‌کند. با توجه به سر و صدای بیشتر این چاپگرها نسبت به چاپگرهای معمولی و ایجاد لرزش که می‌تواند به قطعات حساس کامپیوتر آسیب برساند، از میز جداگانه‌ای برای چاپگر استفاده می‌شود و معمولاً آنها را در محفظه‌های آکوستیک خاصی قرار می‌دهند که تا حدود زیادی از صدای آن در هنگام کار می‌کاهد.
نرم‌افزار وین بریل (WinBraille): برنامه وین بریل برنامه‌ای است که متون تایپ شده عادی کامپیوتری را برای چاپگرهای خط بریل، مناسب‌سازی می‌کند. شما می‌توانید یا از همون اول و با شش کلید در کیبورد یعنی کلیدهای S, D, F و J, K, L متن را به بریل تایپ کنید و یا متن‌هایی رو با فرمت‌های مختلف مثل TXT, RTF, DOC, DOCX و HTML با استفاده از این نرم‌افزار به بریل تبدیل کنید.
نرم‌افزار توسط شرکت Index Braille که یک شرکت سوئدی هست، ساخته شده و بیشتر با چاپگرهای قدیمی این شرکت و سایر شرکت‌ها کار می‌کند و مدل‌های جدیدتر چاپگر بریل معمولاً این نرم‌افزار را پشتیبانی نمی‌کنند و با نرم‌افزارDuxbury هماهنگ شده‌اند. آخرین نسخه نرم‌افزار وین بریل 5.1 است.
نرم‌افزار داکس بری (Duxbury): شرکت داکس بری سیستم تولید کننده نرم‌افزار (Duxbury Braille Translator) DBT است. آخرین نسخه این نرم‌افزار 11.2 است. این نرم‌افزار با بسیاری از چاپگرهای بریل جدید هماهنگ شده است و ترجمه به خط بریل و صفحه آرایی و ارسال اطلاعات بریل به چاپگر را انجام می‌دهد. این برنامه در حال حاضر، حرفه‌ای‌ترین نرم‌افزار برای چاپ بریل در جهان محسوب می‌شود. شاید سه ویژگی مهم این نرم‌افزار را به توان این چنین نام برد:
پشتیبانی از خط موسیقی بریل یا نت‌نویسی، نصب بر روی ویندوز 98 به بعد و پشتیبانی از بسیاری از زبان‌های دنیا.
تولیدکنندگان
چندین شرکت در سطح جهان تولید چاپگرهای بریل را انجام می‌دهند که معروف‌ترین آنها عبارت‌اند از:
Index Braille (www.indexbraille.com)
Enabling Technologies (www.brailler.com)
American Thermoform (www.americanthermoform.com)
ViewPlus (www.viewplus.com)
چندین شرکت هم در ایران به تولید وسایل و تجهیزات مزبور و یا به وارد کردن آنها اقدام می‌کنند که فعال‌ترین آنها شرکت‌های صنایع آموزشی، پکتوس و به‌نوین هستند.

تجهیزات ارتباطی
با گسترش دانش ارتباطات، رهیافت‌های دستاورد‌های جدیدتر به دست آمد؛ از جمله معلوم شد نابینایان فقط نیاز به وسایل خواندن و نوشتن ندارند بلکه ارتباط و تعامل با دیگران برای آنها مهم‌تر و حیاتی است. بدون ارتباط در واقع نه شغل، نه سواد، نه پیشرفت و بسیاری از عناصر زندگی مدرن را نخواهند داشت. از این‌رو مخترعین و دانشمندان به فکر اختراع دستگاه‌های ارتباطی برای آنان افتادند. در مهر و موم‌های اخیر وسایلی عرضه شده که بسیار کارگشا است و اینک به معرفی برخی از آن‌ها می‌پردازیم.
انگشتانه بریل: این انگشتانه یک برگردان کننده حروف بریل است. در این انگشتانه ویژه، یک فناوری مینیاتوری به کار رفته است که به کاربر اجازه میدهد انگشت خود را روی یک واژه معمولی سر بدهد و آن را به خاطر یک بازخورد لمسی به صورت خط بریل حس کند.
این دستگاه که روی انگشت اشاره قرار میگیرد میتواند به طور اساسی زندگی نابینایان را متحول کند و به آنها این امکان را بدهد که با لمس نمایشگرهای لمسی و یا صفحات کتابهای کاغذی معمولی حروف و کلمات را به صورت حروف بریل بخوانند.
حسگرهایی که در این انگشتانه به کار رفتهاند با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و از یک طرف واژگان را رمزگشایی و از طرف دیگر این واژگان را به حروف لمسی بریل تبدیل میکنند.
یک دوربین ویدئویی در داخل این انگشتانه وجود دارد که متن را شناسایی کرده و آن را به یک پردازشگر داخلی انتقال میدهد. این پردازشگر که با یک پایگاه دادهها ارتباط دارد حروف بریل را به سر انگشت دست کاربر نابینا انتقال میدهد.
از دیگر امکانات این انگشتانه میتوان به دریافت آخرین اخبار و یا بازخوردها و نظرهای وبلاگ‌ها از راه فایلهای RSS اشاره کرد. همچنین این دستگاه میتواند کتاب‌ها و یا پیام‌های متنی را از راه بلوتوث دریافت کرده و به متون لمسی بریل تبدیل کند. این وسیله می‌تواند یک نابینا را به تمامی اخبار و اطلاعات جهان مرتبط کند، او را به آشنایان و دوستانش و یا مراکز و دانشگاه‌های سراسر جهان ارتباط دهد.
تلفن همراه: تلفن وسیله ارتباطی بسیار مهمی است. هماکنون با تغییراتی در گوشیهای همراه، نابینایان موبایل را بهترین وسیله برای ارتباط با دیگران دانسته و از آن استفاده میکنند. ولی سازندگان تلفن همراه درصدد استفاده از فناوری بریل در این گوشی هستند. این دستگاه دارای هزاران میکرو سنسور پویا به صورت برجستگی‌های خاص است. این سنسورها به نقطههای لمسی روی سطح دستگاه متصل هستند. این نقطه‌ها از خط نابینایان یعنی بریل الهام گرفته شده است.
افراد نابینا در این تلفن همراه با یک صفحه کلید بریلی در تماس خواهند بود. به همین دلیل، صفحه کلید دستگاه کمی بزرگ‌تر در نظر گرفته شده است. نابینایان با لمس و بازخورد سنسورها میتوانند از تلفن همراه خود لذت ببرند. نقطه شروع تماس تقریباً بر روی تمام صفحهها کلیدها شماره 5 است. به هرحال با ترکیب فناوری تلفن همراه با فناوری بریل، دستگاهی ساخته می‌شود که مناسب شرایط نابینایان است.
تلفن بریل: از زمانی که خط بریل برای نابینایان ایجاد شد نور امیدی به زندگی این روشندلان تاباند؛ زیرا آنان توانستند در سراسر جهان با همه منابع اطلاعاتی مرتبط شوند. در واقع بدون خط نمیتوانستند چیزی را بخوانند یا از آنچه مورد نیاز علاقه‌شان بود، اطلاع پیدا کنند. آقای Shikun Sun فردی مبتکر و بااستعداد به فکر طراحی تلفن همراهی خاص برای نابینایان افتاد تا بتوانند راحتتر با دنیای اطرافشان ارتباط برقرار کنند.
ناگفته نماند قبلاً هم نابینایان از تلفنهای همراه استفاده می‌کردند و از سرویس تماس بهرهمند بودند اما این بار امکانات کاملتری در اختیارشان قرار خواهد گرفت. با این تلفن هوشمند میتوانند پیام متنی (SMS) بفرستند و یا پیام‌های دریافتی را بخوانند یا مدیریت کنند. این تلفن زیبا از قطعات کوچک بریلی ساخته شده که با برجسته شدن نماد حروف را مشخص میکنند.
این تلفن با سوکت مخصوص خود به راحتی شارژ می‌شود و دارای اسپیکر برای تلفظ حروف و درگاه هدفون برای مکالمه راحتتر میباشد.
تلفن همراه نابینایی: «سئونکئون پارک» طراح کرهای از سال گذشته بر روی یک نمونه آزمایشی تلفنهای همراه ویژه نابینایان کار میکند. این تلفن همراه یک صفحه نمایشگر و یک صفحه کلید با حروف بریل دارد. این طراح با استفاده از ماده پلاستیکی «پلاستیک فعال الکتریکی» توانسته است فناوری ویژهای به نام «بازخورد لمسی عملکردی» را فعال کند.
این فناوری، یک عملکرد ویژه است که به تلفن همراه اجازه میدهد در زمان واقعی هر نوع متنی را از طریق یک بازخورد غیر صوتی لمسی و بر پایه کد بریل نشان دهد. به این ترتیب کاربر نابینا میتواند نه تنها «اس.ام.اس»ها را بخواند و بنویسد بلکه میتواند بر روی تلفن همراه خود بازی کند و یا وارد سرویسهای آنلاین ساده بشود. قرار است شرکت سامسونگ این تلفن همراه ویژه نابینایان را تولید کند.
تلفن همراه هوشمند بریل: تلفن همراه هوشمند بریل یک تلفن همراه دیگر ویژه نابینایان است که به دست طراحان کرهای توسعه داده شده است. این تلفن همراه جدید Braille Smartphone Viom نام دارد. Viom (ویوم) به زبان کرهای به معنی «دیدن» است.
این تلفن همراه را «یونگ سئونگ کیم» و «ائونسول یئوم» طراحی کرده‌اند. این تلفن همراه بریل نیز که در حال حاضر در حد یک طرح مفهومی است، از راهنمای صوتی و خطوط بریل برای ارتباط برقرار کردن با کاربر استفاده میکند سپس یک نمایشگر سیلیکونی بریل یک سیگنال صوتی را از راه بلوتوث به هدست دستگاه که کاربر آن را روی گوشهای خود گذاشته است، ارسال میکند و به این ترتیب نابینا میتواند مطالب نوشته شده تلفن همراه شامل شماره تلفنهای ذخیره شده و پیام‌های متنی را بخواند.
بریل نویس (Braille Stapler): گروهی از طراحان کرهای دستگاهی به نام Braille Stapler را طراحی کردند که نابینایان را میتوانند به دنیای بیرون متصلتر کنند. این دستگاه ترکیبی از چاپگر بریل و تخته بریل است که اکنون در یک دستگاه واحد عرضه شدهاند.
این دستگاه، قابل حمل و سریع بوده و استفاده آسانی دارد. این طرح مفهومی از حدود 6 دکمه استفاده میکند. کاربر برای استفاده از این دستگاه یک ورقه کاغذ را وارد Braille Stapler میکند و با ضربه زدن به این 6 دکمه فوراً و به سادگی متن خود را مینویسد.
این دستگاه برای افرادی که تازه نوشتن با خطوط بریل را آغاز کردهاند، بسیار قابل استفاده و ساده است و می‌تواند تحولات ژرفی در زندگی نابینایان ایجاد کند.
موز بریل: موز بریل مرورگری است که توسط شرکت موزیلا، ارایه شده است. این شرکت قبلاً مرورگر فایرفاکس را عرضه کرده است. این ابزار که برای کودکان کاربر نابینای اینترنت طراحی شده، مرورگری است که بخشی از پروژه‌ای تحت عنوان ویکی پروژه است. هدف آن ایجاد یک مجموعه الکترونیکی برای کودکان دارای مشکلات بینایی است. این نرم‌افزار دارای ویژگی‌های زیر است:
1- پشتیبانی از رابط برنامه‌سازی کاربردی گفتار شرکت میکروسافت (MS SAPI 5). تمامی موتورهای گفتاری را نمیتوان تحت ویندوز را به کار گرفت.
2- پشتیبانی از Libbraille Library برای استفاده و به کارگیری درایوهای پایانههای بریل.
لذا این مرورگر بیش از 30 نوع نمایشگر بریل را پشتیبانی می‌کند.
3- نمایش صفحات ساده xhtml بدون جداول
با استفاده از این مرورگر دیگر نیازی به ابزارهایی مانند صفحهخوان نیست. این مرورگر سه نوع خروجی دارد: 1-خروجی بریل؛ 2-خروجی متن به صورت صوت؛ 3-بزرگنمایی کارکترها
البته این مرورگر بیشتر بر خروجی بریل تمرکز دارد و خروجی اصلی آن بریل است زیرا کودکان موظفند در کلاس درس به سخنان معلم خود گوش فرا دهند.

مآخذ
پایگاه اینترنتی توپ؛ تعلیم المعاقین بصریاً، ابراهیم محمد شعیر، قاهره، دارالفکر العربی، 1430ق/ 2009م، ص349-394؛ روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی، مریم سیف نراقی و عزتاللّه نادری، تهران، 1389؛ کودکان با آسیب بینایی، کریستن آرتر و دیگران، ترجمه محمد احمدپناه، تهران، 1383؛ وبلاگ اطلاع‌رسانی پزشکی (rasolabady.blogfa.com)؛
www.indexbraille.com؛ www.brailler.com Y www.viewplus.com  
تاریخ ثبت در بانک 27 تیر 1400