کد jr-46458  
عنوان اول دستگاه‌های ورودی و خروجی رایانه  
نویسنده آناهیتا خضری  
عنوان مجموعه خط بریل، مجموعه مقالات فارسی  
نوع کاغذی  
ناشر انتشارات توانمندان و دفتر فرهنگ معلولین  
سال چاپ 1398شمسی  
شماره صفحه (از) 241  
شماره صفحه (تا) 249  
زبان فارسی  
متن چکیده
نابینایان و کم‌بینایان به عنوان گروهی از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه همچون دیگران می‌توانند از رایانه استفاده کرده و بهره ببرند. پیشرفت تکنولوژی و ادغام آن با الفبای بریل و گویا کردن اطلاعات مکتوب منجر به ایجاد تجهیزات تکنولوژیکی و تولید ابزارهای ورودی و خروجی رایانه ویژه آسیب‌دیدگان بینایی و استفاده آنان همچون دیگران از رایانه شده است. در مقاله حاضر ضمن معرفی دستگاه‌های ورودی و خروجی رایانه ویژه آسیب‌دیدگان بینایی، به منظور کسب ایده، همچنین تولید و بومی‌سازی دستاوردهای موجود، به معرفی جدیدترین ابزارهای ورودی و خروجی رایانه برای این گروه از دانش‌آموزان پرداخته می‌شود.


تمامی افراد از نظر توانایی‌هایی که دارند به یک شکل نیستند و نمی‌توان انتظار داشت که به یک صورت بتوانند از رایانه استفاده کنند. بعضی از افراد به دلیل داشتن مشکلات حسی یا جسمی قادر نیستند مانند سایر کاربران از رایانه استفاده کنند. به عنوان نمونه، افراد آسیب دیده بینایی، به دلیل نقص بینایی اصولاً از طریق حواس شنوایی و لامسه یاد می‌گیرند. در جهان امروز، ابزارهای سخت‌افزاری و برنامه‌های نرم‌افزاری ویژه‌ای برای این دسته از کاربران طراحی شده است تا بتوانند همانند دیگر کاربران لذت استفاده از فناوری‌های مدرن را تجربه کنند.

دستگاه‌های ورودی
دستگاه‌هایی هستند که جهت انتقال اطلاعات از کاربر به رایانه استفاده می‌شود.
صفحه کلید: یکی از اجزای پیرامونی رایانه است و یک واسط کاربر سخت‌افزاری محسوب می‌شود که کاربر از طریق آن با رایانه ارتباط برقرار می‌کند. با توجه به این که افراد بینا در صورت آموزش‌های صحیح، قادر هستند بدون استفاده از چشم از صفحه کلید معمولی استفاده کرده و تایپ کنند؛ بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که فرد نابینا قادر خواهد بود با آموزش و یا بهره‌گیری از نرم‌افزارهای هوشمند آموزش صفحه کلید، از صفحه کلید معمولی استفاده کند. با این حال صفحه کلیدهای خاص برای آسیب‌دیدگان بینایی تهیه شده است که عبارتند از:
بریل پن : این دستگاه شامل صفحه کلیدی است که از طریق آن امکان ورود اطلاعات به رایانه یا سایر وسایل مشابه قابل حمل نظیر تلفن یا رایانه کوچک جیبی فراهم می‌گردد. در قسمت پایین این صفحه کلید، صفحه نمایشگر بریل، متشکل از سلول‌های بریل تعبیه شده است. این دستگاه با استفاده از سلول‌های بریل، اطلاعات روی صفحه نمایش رایانه یا سایر وسایل مشابه را در اختیار فرد نابینا قرار می‌دهد. در حاشیه عقب سمت راست این دستگاه، محل اتصال شارژ باطری قرار دارد و در دو طرف جلوی دستگاه، حلقه‌هایی برای عبور دسته قابل حمل دستگاه تعبیه شده است. با اتصال این دستگاه به رایانه امکان ورود و خروج اطلاعات برای کاربر نابینا فراهم می‌آید. ساختار این دستگاه قابلیت سازگاری با سیستم‌های عامل ویندوز را دارد.
بریل کیبورد : این صفحه متشکل از کلیدهایی است که روی هر کدام، معادل هر یک از کلیدهای صفحه کلید معمولی با خط بریل به صورت برجسته حک شده است و به کاربر نابینا امکان استفاده از تمامی کلیدهای صفحه کلید معمولی را می‌دهد. این صفحه کلید با تمامی رایانه‌های شرکت IBM سازگار است و از طریق اتصال PS2 یا USB مستقیماً به رایانه وصل می‌شود.
برچسب بریل صفحه کلید : این پوشش شامل برچسب‌هایی به خط بریل است که به صورت برجسته برای هر یک از کلیدهای صفحه کلید معمولی تهیه شده است. با توجه به شفافیت جنس آن، حروف و علایم صفحه کلید معمولی از زیر آن قابل مشاهده هستند. کاربران بینا و افرادی که می‌خواهند بریل یاد بگیرند می‌توانند از این برچسب‌ها استفاده کنند.
صفحه کلید با حروف درشت: صفحه کلیدی است با حروف بزرگتر و پررنگ‌تر تا کلیدها بهتر دیده شوند و برای افرادی که به دلیل ابتلا به بیماری نظیر رتینوپاتی ناشی از دیابت دچار آسیب‌دیدگی بینایی می‌شوند و یا افراد کم‌بینا ساخته شده است. این صفحه کلید قابلیت سازگاری با سیستم‌های عامل ویندوز را دارد و از طریق اتصال USB به رایانه وصل می‌شود.
استفاده از رایانه‌های لوحی برای نابینایان: گروهی از دانشمندان موفق به کشف روش جدیدی برای افراد مبتلا به اختلالات بینایی شده‌اند که بر اساس آن می‌توان از سیستم لمسی رایانه‌های لوحی مانند آی پد به عنوان صفحه کلید خط بریل استفاده کرد. در بررسی‌های جدید، پژوهشگران به این نتیجه رسیده‌اند که نابینایان می‌توانند به جای استفاده از صفحه کلیدهای سخت‌افزاری یا دستگاه‌های مکانیکی مخصوص نوشتن خط بریل، به صورت مستقیم از نمایشگرهای لمسی کمک بگیرند و با قرار دادن انگشتان خود روی شیشه نمایشگر تایپ کنند. به عبارت دیگر به جای آنکه از نوک انگشتان برای پیدا کردن حروف کمک گرفته شود، دکمه‌هایی طراحی شده‌اند که می‌توانند انگشتان را پیدا کنند. کاربران در این فناوری، هشت انگشت خود را روی نمایشگر رایانه لوحی قرار می‌دهند و بر اساس محل قرارگیری انگشتان، کلیدها زیر آنها ظاهر می‌شوند. در این حالت فرد نابینا کلید مربوط به هر یک از انگشتان خود را می‌داند و با فشار دادن آن کلمات مورد نظر خود را تایپ می‌کند.
معرفی یکی از جدیدترین صفحه کلیدها: شرکت هندی تک از کشور آلمان یکی از جدیدترین و مهم‌ترین صفحه کلیدهای مجهز به برجسته نگار را ساخته است. این دستگاه دارای خط بریل متحرک می‌باشد که می‌تواند نوشته‌های روی صفحه نمایش رایانه را به صورت زنده و متحرک زیر انگشتان نابینا ملموس و مجسم نماید.
قابلیت‌های این دستگاه عبارتند از:
ـ دارای ردیف 40 سلولی بریل می‌باشد.
ـ دارای سیستم هوشمندی است که موقع خواندن کتاب به طور اتوماتیک از سطر اول به سطر دوم می‌رود.
ـ صفحه کلید برای راحتی کاربر به صورت ارگونومیک ساخته شده است.
ـ حالت برجستگی نقاط بریل قابل تنظیم می‌باشد.
ـ دارای 4 گیگا بایت حافظه متنی است.
ـ دارای دو اتصال USB است.
ـ قابلیت بلوتوث فایل‌ها و نصب کارت حافظه کوچک را دارد.
ـ امکان تایپ بریل را به وسیله 8 دکمه فراهم نموده است. متون تایپ شده، تبدیل به فایل با فرمت ورد می‌گردد.
ـ وزن این دستگاه 900 گرم است و به مدت 3 ساعت شارژ گردیده و برای مدت 20 ساعت نیاز به شارژ ندارد.

موشواره: دستگاهی شبیه به موش است که جزء تجهیزات ورودی رایانه به حساب می‌آید و همانند صفحه کلید یک واسط کاربر سخت‌افزاری محسوب می‌شود. موشواره ویژه کاربران نابینا قابل لمس می‌باشد.
ـ موشواره قابل لمس: موشواره یا ماوس قابل لمس به رایانه وصل می‌شود و به نابینایان کمک می‌کند تا از اینترنت و نرم‌افزار واژه‌پرداز استفاده کنند و نیز شکل نمودار و نقشه را ردگیری و پیدا کنند. بر روی ماوس دو بالشتک وجود دارد که بر روی هر یک 16 نقطه برجسته، به صورت 4 در 4 قرار دارد. نرم‌افزار پشتیبان این ماوس، متن موجود بر روی صفحه نمایش رایانه را با بالا و پایین رفتن نقاط برجسته بر روی بالشتک، به بریل برمی‌گرداند و این قابلیت را دارد که متن را با صدای بلند بخواند. یک بالشتک کاراکترهایی را که مکان‌نما روی آن قرار گرفته را نشان می‌دهد و بالشتک دیگر به کاربر اطلاعاتی درباره آنچه که در پی خواهد آمد نظیر ("این" آخرین حرف کلمه است) را نشان می‌دهد. نقاط برجسته، زمانی که ماوس بر روی خط نمودار، نقشه یا سایر اشکال قرار می‌گیرد بالا می‌رود و تعداد نقاط برجسته نشان دهنده پهنای خط است. زمانی که کاربر از خط فاصله می‌گیرد نقاط برجسته پایین می‌رود. به این ترتیب کاربر می‌تواند خمیدگی یا مرز کشورهای را ردگیری و بیان کند. نمودار و شکل‌های پیچیده‌تر نیز قابل تفسیر هستند. برای نمونه، نواحی تیره نقشه‌ها با بالا رفتن تمامی نقاط برجسته و نواحی روشن با پایین رفتن تمامی نقاط برجسته مشخص می‌شود.

میکروفن: کاربران نابینا برای آن که از میکروفن به عنوان وسیله ورودی استفاده کنند لازم است که رایانه، مجهز به نرم‌افزارهای تشخیص گفتار باشد. فناوری تشخیص گفتار، به رایانه این امکان را می‌دهد که گفتار و کلمات گوینده‌ای را که از طریق میکروفن صحبت می‌کند، بازشناسی نماید. به عبارت دیگر در این فناوری هدف آن است که گفتار را به عنوان ورودی دریافت کرده و آن را به اطلاعات مورد نیاز نظیر متن، گفتار و فرامین تبدیل نمود. نویسا سامانه تایپ گفتاری فارسی است که با استفاده از قابلیت تشخیص خودکار گفتار، کافی است که متن مورد نظر را با خواندن از طریق میکروفن به رایانه منتقل نموده تا گفتار، پردازش شده و به متن معادل تبدیل شود.
نویسا دارای چندین نسخه با قابلیت‌های متفاوت می‌باشد، مهم‌ترین تفاوت در نسخه‌های نویسا بانک اطلاعات کلمات و واژگان می‌باشد که برحسب کاربران طبقه‌بندی و اختصاصی شده است. از مزایای نویسا می‌توان به افزایش سرعت و کارایی، صرفه‌جویی در وقت و هزینه و جلوگیری از اشتباهات املایی اشاره کرد. قابلیت‌های این نرم‌افزار عبارتند از: دارای دقت تشخیصی بسیار بالا (حدود 95 درصد)، تایپ سریع متون همزمان با صحبت گوینده، قابلیت تشخیص جملات به صورت طبیعی و پیوسته، امکان نوشتن در تمام محیط‌های تایپی، قابلیت تایپ علایم نگارشی (مانند نقطه، علامت سوال و...) با گفتار، قابلیت یادگیری لهجه و لحن بیان گوینده و ایجاد شرح حال فردی برای هر گوینده، توانایی تطبیق با شرایط محیطی جدید و حفظ کارایی در شرایط پر سر و صدا، پشتیبانی از فرامین صوتی جهت اجرا و کنترل برنامه‌ها، امکان تایپ گفتاری کلمات خاص، لاتین یا عربی، قابلیت تبدیل فایل‌های صوتی به متن، تایپ گفتاری اعداد با فرمت‌های مختلف، شامل بانک اطلاعاتی از کلمات پر کاربرد زبان فارسی (از 31 تا 65 هزار کلمه)، امکان افزودن کلمه جدید به واژگان نرم‌افزار توسط کاربر، قابلیت تخصصی نمودن دایره کلمات برای کاربردهای خاص، رابط کاربر دو زبانه (انگلیسی و فارسی)، دارای دو نسخه عمومی (پیشرفته و حرفه‌ای)، دارای نسخه‌های تخصصی (پزشکی، حقوقی، اسلامی و...)، نصب نرم‌افزار به صورت یک نسخه یا تحت شبکه.

پویشگر: دستگاهی برای تصویربرداری از سند کاغذی است و شرکت‌های تولیدکننده پویشگر یا اسکنر، همان شرکت‌های تولیدکننده چاپگرها هستند. کاربران نابینا برای آنکه از اسکنر به عنوان وسیله ورودی استفاده کنند لازم است که رایانه مجهز به نرم‌افزار صفحه خوان باشد تا پس از اسکن اطلاعات و ورود آنها به رایانه، به صورت گویا در اختیار کاربر قرار گیرد. در صورتی که پویشگر با نرم‌افزارهای مناسب استفاده گردد، می‌تواند برای کاربران نابینا امکانات متعددی از جمله مطالعه کتب و مقالات چاپی را فراهم نماید. به عنوان نمونه نرم‌افزار kurzweil 1000 برنامه‌ای است که متون چاپی را اسکن کرده و بنابر خواست کاربر می‌خواند، همچنین می‌تواند تن را خوانده و به فرمت mp3 تبدیل نماید. این برنامه امکان دسترسی به اطلاعات دایرة‌المعارف، مجلات و کتاب‌های الکترونیکی را نیز برای کاربر مهیا می‌سازد.
معرفی یکی از جدیدترین پویشگرها: شرکت سنسوتیک از کشور بلژیک دستگاه اسکنری را ساخته است که متون کتاب‌ها، نامه‌ها و نوشته‌ها را اسکن کرده و با صدای طبیعی می‌خواند. این دستگاه بیش از 20 زبان زنده دنیا را می‌شناسد و قادر به خواندن آنها می‌باشد. این دستگاه همچنین قادر است فایل‌هایی را که از طریق لوح فشرده، حافظه جانبی و USB، قابل دسترس است را ذخیره و پخش نماید.

دستگاه‌های خروجی
دستگاه‌هایی هستند که جهت انتقال اطلاعات از رایانه به کاربر استفاده می‌شود.

نمایشگر: دستگاهی است که تصویر تولید شده توسط آداپتور تصویری رایانه بر روی آن نشان داده می‌شود. نمایش اطلاعات برای کاربران نابینا لازم است با خط بریل و یا خروجی صوتی باشد.

ـ نمایشگر بریل : صفحه نمایش بریل یک دستگاه الکترومکانیک است که به کاربر امکان ارتباط با رایانه را از طریق خط بریل می‌دهد. کاراکترهای بریل معمولاً با استفاده از نقطه‌های برجسته که در سوراخی‌هایی بالا و پایین می‌روند در یک سطح مسطح مشخص می‌شود. کاربران نابینا که نمی‌توانند از نمایشگرهای معمولی استفاده کنند از این وسیله یا ترکیب کننده گفتار یا هر دو به طور همزمان با هم برای مشاهده اطلاعات روی صفحه نمایش رایانه بهره می‌برند. در صورتی که از مدل‌های کاملاً استاندارد صفحه نمایش بریل استفاده شود علاوه بر سبک، کوچک و قابل حمل بودن، تقریباً با تمامی نرم‌افزارهای بین‌المللی نابینایان و حتی نرم‌افزارهای بین‌المللی موبایل نابینایان نیز هماهنگ است.

ترکیب‌کننده گفتار: ترکیب‌کننده گفتار، سیستم دیجیتالی است که متن روی نمایشگر رایانه را به الگوهای صوتی شبیه به گفتار آدمی برمی‌گرداند و به هر دو شکل نرم‌افزاری (صفحه‌خوان) یا سخت‌افزاری طراحی شده است. ترکیب‌کننده‌های گفتار از نظر حجم ذخیره واحدهای گفتاری با هم تفاوت دارند و کیفیت آنها با توجه به شباهت گفتار تولید شده به گفتار انسان و قابلیت درک گفتار سنجیده می‌شود. جاوز برنامه صفحه‌خوان ویندوز است که علاوه بر اینکه اطلاعات بر روی صفحه نمایش را در اختیار کاربر نابینا قرار می‌دهد امکاناتی نیز جهت استفاده کاربر نابینا از رایانه فراهم می‌نماید. به عنوان نمونه، حرکت ماوس را به گونه‌ای که برای کاربر نابینا قابل استفاده باشد با کمک صفحه کلید شبیه‌سازی می‌نماید. همچنین، امکان استفاده راحت‌تر کاربر نابینا از بسیاری از نرم‌افزارهای رایج از جمله ورد، اکسل و... را فراهم می‌نماید. این نرم‌افزار توسط شرکت فریدوم ساینتیفیک تهیه شده است و از بیشتر زبان‌های دنیا به جز فارسی پشتیبانی می‌کند. در صورت نصب نرم‌افزارهای گویاساز فارسی نظیر پارس آوا بر روی سیستم تحت جاوز، متون فارسی به صورت خودکار خوانده می‌شود.
معرفی یکی از جدیدترین وسایل مجهز به ترکیب‌کننده گفتار: شرکت پلکس تاک از کشور ژاپن دستگاهی تحت عنوان کتابخوان دیجیتالی دیزی ساخته است که 12 میلی‌متر طول، 55 میلی‌متر عرض و 7 میلی‌متر ضخامت دارد و به راحتی در جیب جا گرفته و قابل حمل می‌باشد. این دستگاه قادر است متن کتاب‌هایی را که با فرمت دیزی ضبط شده با قابلیت جستجو و مرور مناسب با حجم 2 گیگابایت بر روی حافظه جانبی قرائت نماید. این مقدار حجم تا 32 گیگا بایت قابل افزایش است. دستگاه مورد نظر همچنین می‌تواند به صورت بی‌سیم فایل‌های ذخیره شده خود را به اشتراک بگذارد و نیز امکان دریافت موج‌های رادیویی را نیز دارد. این دستگاه می‌تواند در کارهای تجاری، آموزشی و حضور در کلاس‌های گوناگون مورد استفاده قرار گیرد. مهم‌ترین ویژگی این دستگاه آن است که تمامی منوهای موجود در دستگاه را به شکل گویا برای نابینا می‌خواند و همانند موبایل گویا که نابینا به راحتی می‌تواند از همه امکانات آن استفاده نماید. این دستگاه هم فایل‌های صوتی با فرمت‌های mp3، amr و هم فایل‌های نوشتاری با فرمت‌های مختلف از جمله دیزی را اجرا می‌نماید و از 18 زبان دنیا پشتیبانی می‌کند.

صفحه نمایش ویژه برای کم‌بینایان: کاربر کم‌بینا می‌تواند با استفاده از نرم‌افزار درشت نمای صفحه نمایش تمام بخش‌های نمایشگر رایانه را بزرگ کرده و به راحتی مشاهده نماید. انواع این نرم‌افزارها از نظر درجه درشت‌‌نمایی و قابلیت‌های جانبی با هم تفاوت دارند. برای نمونه، نوعی از این نرم‌افزار، علاوه بر قابلیت درشت‌نمایی نمایشگر رایانه، مجهز به خروجی صوتی و بریل می‌باشد. به عبارت دیگر ضمن درشت کردن مطالب، آنها را به صورت بریل و گویا در اختیار کاربر قرار می‌دهد. با استفاده از این نرم‌افزار امکان دسترسی به سه برنامه درشت کردن صفحه نمایش، تبدیل متن به گفتار و بریل را می‌توان همزمان با هم داشت. نرم‌افزار درشت نمای مگنی‌فایر که متون و نوشته‌ها را تا نه برابر درشت می‌کند، در همه سیستم‌های عامل ویندوز موجود است و با کلیک بر روی آن، پنجره مربوط باز شده و می‌توان آن را در بالا صفحه قرار داده و از آن استفاده کرد.

چاپگر: یکی از تجهیزات جانبی رایانه است که متن یا تصویر ایجاد شده به وسیله رایانه را بر روی کاغذ یا (رسانه مشابه دیگری) حک می‌کند. دستگاه‌های خروجی قابل استفاده برای نابینایان، اطلاعات را با خط بریل و یا به صورت گویا در اختیار آنان قرار می‌دهد:
کاربران نابینا برای آن که از اسکنر به عنوان وسیله ورودی استفاده کنند لازم است که رایانه مجهز به نرم‌افزار صفحه‌خوان باشد تا پس از اسکن اطلاعات و ورود آنها را به رایانه، به صورت گویا در اختیار کاربر قرار گیرد.

چاپگر بریل : چاپگر بریل برای تبدیل فایل‌های متنی و یا نقشه و نمودارهای گرافیکی به خط بریل ساخته شده است. ایمبازر به معنای برجسته کننده است که به برجسته شدن کاغذ در اثر چاپ متون بریل بر روی آن اشاره دارد. نحوه آن به این شکل است که کاربر، فایل مورد نظر را با نرم‌افزاری که معمولاً همراه با خود چاپگر ارایه می‌شود به بریل تبدیل می‌کند و سپس می‌تواند متن تبدیل شده را با چاپگر بریل به صورت بریل چاپ کند. کاغذهایی که برای چاپ متون به خط بریل به کار می‌رود معمولاً از کاغذهای معمولی کلفت‌تر بوده و در نتیجه گران‌تر می‌باشد. کاغذهای ضخیم‌تر باعث می‌شود که متون بریل مدت بیشتری خوانا باقی بماند. این چاپگرها در سرعت و اندازه و نیز قیمت با هم تفاوت بسیاری دارند که نیازهای گسترده کاربران را برآورده می‌کند. با توجه به سر و صدای بیشتر این چاپگرها نسبت به چاپگرهای معمولی و ایجاد لرزش که می‌تواند به قطعات حساس رایانه آسیب برساند، از میز جداگانه‌ای برای چاپگر استفاده می‌شود و معمولاً آنها را در محفظه‌های آکوستیک خاصی قرار می‌دهند که تا حدود زیادی از صدای آن در هنگام کار می‌کاهد. چندین شرکت در سطح جهان تولید چاپگرهای بریل را انجام می‌دهند که در زیر به منظور آشنایی با انواع مدل‌ها و نرم‌افزارهای آنها به اختصار شرح داده می‌شود:
ایندکس بریل : این شرکت سال‌هاست که در تولید چاپگرهای بریل و نرم‌افزارهای تبدیل متون و تصاویر به خط بریل تجربه دارد. شناخته شده‌ترین نرم‌افزار این شرکت، Win Braille نام دارد که برای ویندوز تولید شده است. این نرم‌افزار قادر است فرمت‌های مختلفی از جمله DOCX، TXT، RTF، HTML، PDF، DOC را به بریل تبدیل کند. این نرم‌افزار در حال حاضر 32 زبان را به بریل تبدیل می‌کند و این زبان‌ها رو به گسترش است. علاوه بر این تنظیمات خاصی برای تبدیل فرمول‌های ریاضی به بریل دارد. نرم‌افزار فوق، قابلیت تبدیل متون دو زبانه به بریل را نیز دارد و در ضمن می‌تواند فایل‌هایی را که هر زبان را به بریل تبدیل می‌کنند ویراش کند تا میزان غلط‌های احتمالی در هنگام تبدیل متون به بریل کاهش یابد. این نرم‌افزار تمام مدل‌های چاپگر را که شرکت ایندکس بریل تولید کرده پشتیبانی می‌کند. این شرکت چاپگرهای زیر را تولید کرده است:
Basic D-Basic S: این دو چاپگر جزو کوچک‌ترین و ارزان‌ترین چاپگرهای بریل هستند که مدل D فقط قادر است بر یک روی کاغذ چاپ کند اما مدل S از هر دو روی کاغذ استفاده می‌کند.
Everest: این چاپگر، سرعت بیشتری نسبت به مدل‌های بالا دارد و می‌تواند در هر دو طرف کاغذ چاپ کند.
4X4PRO: این مدل سرعت بالایی دارد و برای کارهای عمده مثلاً چاپ کتب و مجلات به کار می‌رود.
4Waves PRO: این چاپگر از امکانات بالایی برخوردار است و می‌تواند به طور هم زمان از چند بخش برای چاپ استفاده کند. در نتیجه، از کار افتادن یکی از بخش‌های چاپگر تا زمانی که دست کم یکی از بخش‌ها در حال چاپ باشد، مانع توقف عمل چاپ نمی‌شود و بخش از کار افتاده را می‌توان در زمان انجام عمل چاپ تعمیر کرد و به سیستم بازگرداند.
فناوری‌های این‌ایبلینگ : چاپگرهای این شرکت در انواع مختلف و برای چاپ در یک رو یا هر دو روی صفحه طراحی شده‌اند. این شرکت مدلی را نیز تولید کرده است که امکان دیدن همزمان متن به خط بریل و معمولی به صورت یک خط در میان در هر صفحه میسر خواهد شد.
سیستم‌های دوکس بری : این شرکت تولیدکننده نرم‌افزار DBT (Duxbury Braille translator) است و سه ویژگی مهم این نرم‌افزار عبارت است از پشتیبانی از خط موسیقی بریل یا نت موسیقی، نصب بر روی ویندوز 98 به بعد و پشتیبانی از بسیاری زبان‌های دنیا.
ری دات : دستگاهی است که کاربران نابینا برای حس تصویر و سپردن آن در ذهن از آن استفاده می‌کنند. این دستگاه شامل صفحه‌ای از نقاط برجسته است که با بالا و پایین رفتن آنها، شکل و رنگ تصویر مشخص می‌شود. به عبارت دیگر با استفاده از این دستگاه ابتدا تصاویر اسکن شده سپس به صورت برجسته بر روی نمایشگر نشان داده می‌شود تا کاربر نابینا از طریق لمس کردن، آنها را به ذهن بسپارد. ری دات را می‌توان از طریق اتصال USB به رایانه وصل کرد و تصویر را ذخیره و یا چاپ نمود و یا در وبگردی‌ها، هر صفحه‌ای را پویش و مشاهده نمود. این دستگاه علاوه بر تصاویر، قابلیت تبدیل متون را با روشی که در بالا بیان شد به خط بریل دارد.

جدیدترین چاپگرهای بریل
شرکت ویوپلاس از کشور آلمان، دستگاه چاپگری را ساخته است که قابلیت چاپ نقشه‌ها و نمودارهای گرافیکی را به صورت رنگی و بریل برای کاربران نابینا دارا می‌باشد. این چاپگرها همزمان از جوهر رنگی استفاده می‌‌کند و به صورت بریل چاپ می‌کند، همچنین فایل‌های ورد و اکسل را جهت چاپ پشتیبانی می‌کند.

نتیجه‌گیری
یکی از نیازهای مهم نابینایان و کم‌بینایان به عنوان گروهی از دانش‌آموزان با نیازهای ویژه پاسخگویی به حس آموختن و مطلع شدن است. الفبای بریل یکی از مهم‌ترین مولفه‌هایی است که در پاسخ به این نیاز نقش به سزایی دارد و گویا کردن اطلاعات مکتوب نیز سهم عمده‌ای در میان داشته است. در عصر انفجار اطلاعات، منابع گویا شده و بریل موجود قادر نیستند به تنهایی نیاز اطلاعاتی این گروه از دانش‌آموزان را مرتفع کنند. از آنجا که تکنولوژی اطلاعات نقش عمده‌ای در افزایش و سرعت در کارها ایفا می‌کند با پیشرفت تکنولوژی، خدمات ارزشمندی به آسیب‌دیدگان بینایی ارایه شده است. یکی از نتایج حاصل، تولید ابزارهای ورودی و خروجی رایانه ویژه آسیب‌دیدگان بینایی است که قابلیت ذخیره و بازیابی اطلاعات را برای آنان ایجاد می‌کند و نعمت داشتن کتابخانه‌ای را در سر انگشت‌ها میسر می‌سازد.

مآخذ
www.wikipedia.com
www.persianwet.ir/content/show/4/4923
www.persianvi.blogsky.com
Cole Peter G. Chan Lorna K.S. (1990). Methods and Strategies for special Education. New York, Sydney: Prentice Hall
www.hoolen.com
www.khana.ir
www.asr-gooyesh.com
www.Index Braille.com
www.handicapcenter.com
www.kurzweiledu.com  
تاریخ ثبت در بانک 27 تیر 1400