کد jr-46359  
عنوان اول سید عبدالعلی حسینی: نخبه روشندل، حافظ قرآن و ورزشکار  
نویسنده علی نوری  
عنوان مجموعه خط بریل، مجموعه مقالات فارسی  
نوع کاغذی  
ناشر انتشارات توانمندان  
سال چاپ 1398شمسی  
شماره صفحه (از) 113  
شماره صفحه (تا) 116  
زبان فارسی  
متن اشاره
خط بریل فارسی در کشورهای فارسی زبان هم سرنوشت است و تاریخ تحولات تقریباً یکسان دارد. عبدالعلی حسینی به دلیل حضورش در ایران و دیگر کشورهای منطقه و کشورهای فارسی زبان توانسته در عرصه فناوری‌های مرتبط به نابینایان از جمله خط بریل فعال باشد و خدماتی انجام داده است.
سید عبدالعلی حسینی سید روشندل، طلبه فاضل، قاری و حافظ قرآن کریم و نهج‌البلاغه و ورزشکاری حرفه‌ای است. او در زمینه پیشرفت نابینایان اقدامات بسیار داشته از جمله در زمینه بریل، ابتکارهایی داشته است.


تولد و نابینایی
سید عبدالعلی حسینی در 25 حوت (اسفندماه) سال 1353 در کابل متولد شد. خانواده‌اش اصالتاً از بامیان‌اند که از آن شهر به کابل مهاجرت کرده‌اند. وی در سه سالگی و در اثر انفجاری بینایی خود را برای همیشه از دست داد و در سن شش سالگی به تشویق برخی نیک اندیشان و دوستان، به مدرسه دارالحفّاظ کابل قدم گذاشت و به فراگیری دانش و حفظ قرآن کریم اشتغال ورزید. وی درباره تحصیل و کارهایش مصاحبه‌ای با یکی از جراید هفتگی انجام داده و مراحل حفظ و دیگر تحصیلات خود را گزارش داده است.
حفظ قرآن کریم را در ابتدای کار با حفظ دو سه آیه شروع کرده، بعد از مدتی ده آیه و بیشتر را حفظ می‌شده سپس بعد از نماز مغرب و عشا به تکرار می‌پرداخته است. از بیست حمل 1363 به حفظ قرآن مشغول شده و تا هفت ثور سال 1364 کار حفظ را به پایان رسانده است. استادش «برکت اللّه سلیم» بود که البته ایشان هم نابینا بود و قرآن را به طور کامل حفظ داشت. او غیر از حفظ قرآن تجوید قرآن را هم فرا گرفت.

تحصیل در حوزه علمیه
حسینی در اواخر دهه شصت به جمهوری اسلامی ایران آمد و در حوزه علمیه شاه عبدالعظیم، به فراگیری علوم حوزوی و معارف اسلامی مشغول شد و در کنار درس‌های روزمره به حفظ نهج‌البلاغه پرداخت و این کلام عظیم القدر و اخ القرآن را نیز حفظ کرد. وی بارها در مسابقات مختلف بین‌المللی، در مورد قرائت و حفظ قرآن کریم شرکت ‌کرده و امتیازها و جوایز متعددی در این راه به دست آورده است.
سپس در مسابقات بسیاری در داخل ایران و در خارج شرکت نمود؛ از جمله در رشته حفظ در پاکستان و قطر، شرکت داشت. در پاکستان و قطر مقام سوم را به دست آورد. در ایران نیز در بین مهاجرین اول شد در سال جاری در مسابقات قرآن مقام سوم را به دست آورد.
حسینی در سال 1373ش وارد حوزه علمیه قم شد و ضمن ادامه تحصیل در حوزه علمیه قم، اقدام به ازدواج کرد و نیز در کنار تلاش‌های حوزوی به مراکز توان‌بخشی و علمی نابینایان مراجعه نمود و به خط بریل آشنا شد. او تحصیلات جدید خود را نیز آغاز کرده، موفق به گرفتن دیپلم گردید به گونه‌ای که نمرات ریاضی‌اش هیچ‌گاه از 5/19 کمتر نبود.

بریل و ابداع‌ها
او در ادامه در سایه استعداد درخشان، پشتکار و همت عالی به پیشرفت‌های مهمی دست یافت که مهم‌ترین آن اختراع کوتاه‌نویسی یا ابداع علائم اختصاری در خط بریل می‌باشد که مورد استقبال وسیع محافل و مراکز کشورهای اسلامی و حتی مرکز جهانی قرار گرفت. و سپس قرآن مجید را در 6 جلد با خط بریل و بدون شکل اختصاری و با همان 7 روایت معروف نوشت که ابتکاری بود و توجه و استقبال گسترده‌ای در ایران و کشورهای اسلامی در پی داشت و در نمایشگاه‌های مختلف به نمایش گذاشته شده و مورد تمجید و تبلیغ فراوان از سوی مطبوعات و کارشناسان قرار گرفت و دولت کویت چاپ آن را به عهده گرفت.
کار بعدی او نوشتن دعاهای منتخب در 7 جلد با سبک عربی و به روش ابتکاری بود. زیرا بریل قبل از این خطوطش لاتین بود و به صورت عربی برای نخستین بار چنین ابداعی صورت گرفت تا حفظ حرمت قرآن کریم و ادعیه مأثوره بهتر انجام پذیرد.
در مورد علم رجال و درایه نیز بنا بر سفارش دانشکده الهیات دانشگاه تهران دست به کار شده برای هر یک از علوم رجال و درایه یک جلد کتاب با خط بریل و علائم اختصاری نوشت که در دانشکده مزبور و دانشکده حقوق به عنوان متن درسی مورد استفاده نابینایان است.
نامبرده پس از مدتی موفق به اخذ لیسانس از جامعة المصطفی العالمیه در رشته معارف اسلامی گردید. سپس با همه تلاش‌های فوق انتظاری که در حفظ و تفسیر قرآن مجید داشت به اتمام دوره کارشناسی ارشد رشته فلسفه و کلام آن مرکز پرداخت و در ادامه به دوره دکترا وارد شد.
او در مسابقات مختلف درباره حفظ و قرائت و تفسیر قرآن کریم در مسابقات نابینایان شرکت نموده و لوح تقدیرهای مختلف و جوایز گوناگون را در سطح ملی ایران و استان خراسان و مهاجران افغانستانی به دست آورده است.
استاد حسینی در دانش کامپیوتری و برنامه‌‌های کامپیوتری نابینایان نیز تلاش‌ها و اقداماتی داشته است. او برنامه مخصوص کامپیوتری نابینایان به نام «جاز» را که در سال 1993م اختراع شده بود، در سال 2002م از اتریش وارد ایران نمود. پس از آن تلاش کرد تا جاز شش به یازده ارتقا پیدا کند. نیز از آنجا که برنامه مزبور به انگلیسی است و قادر به خواندن به زبان فارسی و عربی نبوده، حسینی موفق شد برای آن یونی کد فارسی و عربی طراحی کرده و به آن بیافزاید، به طوری که هم اکنون همه متون فارسی و عربی را می‌خواند. البته در این راه بسیاری از بزرگان علمی، فرهنگی و دینی با او همکاری کرده و پشتیبانی نمودند.
او به کشورهای مختلف انگلستان، هندوستان، کانادا، اتریش، آلمان، کویت، عربستان، امارات و بحرین مسافرت‌های متعددی داشته و در بسیاری از این مسافرت‌ها در ارتباط با همایش‌های مربوط به معلولان به عنوان کارشناس دعوت شده است.
ایشان خواب اندک و تلاش فراوان و همتی عالی داشته و دارای تفکر جهانی و انسانی است و اغلب درصدد نوآوری بیشتر جهت ارتقای کارآمدی نابینایان جهان و کاهش ناتوانی و معضلات جامعه مزبور در جهان برای حال و آینده می‌باشد.
نامبرده اهل منبر و خطابه هم هست و به برکت تیزهوشی، حفظ کل قرآن مجید و نهج‌البلاغه و تسلط بر ترجمه و تفسیر آنها، در این وادی نیز موفق بوده است.
علائم اختصاری‌ای که آقای حسینی در خط بریل اختراع نمود، مورد توجه فراوان دست‌اندرکاران و کارشناسان و مراکز مربوط واقع شده است. مهم‌ترین مرکز علمی نابینایان به نام انستیتو نابینایان در لندن قرار دارد که حدود 15 میلیون نابینای جهان را حمایت علمی و کمک انسانی می‌کند. این موسسه در جهت خودکفایی و کاستن از آلام و ناتوانی معلولان و به روز رسانی اطلاعات و تعمیق دانش آنان، خدمت‌رسانی می‌نماید. هم اکنون آقای حسینی به عنوان عضو فعال و کارشناس انستیتوی مزبور نیز فعالیت می‌کند.

تداوم تحصیل و تدریس
او در حال حاضر در مقطع کارشناسی ارشد رشته فقه و معارف گرایش فلسفه در مجتمع آموزش عالی فقه قم مشغول تحصیل است و در حوزه هم درس خارج فقه می‌خواند. در سازمان بهزیستی خراسان رضوی و تهران نیز برای نابینایان بریل نویسی را تدریس می‌کند.
سید عبدالعلی حسینی تأکید دارد زندگی علما سرمشق او بوده و خواهد بود. می‌گوید: «در دوران بچگی کتاب الایام که زندگی‌نامه دکتر طه حسین بود را می‌خواندم. باید بگویم که این کتاب حقیقتاً در روح و روانم بسیار موثر بود، این که یک نابینا در طول زندگی چقدر تلاش کرده و با وجود همه مشکلاتی که داشته است چه کتاب‌هایی نوشته، برایم بسیار جالب و در عین حال الهام بخش بود. به جز دکتر طه حسین، افراد بسیاری در زندگی، عامل تشویق من بودند. زندگی علمای بزرگ برای من سرمشق بوده و به طور خاص باعث رشد و موفقیت بنده شده است. در زندگی علما آن چه برایم جالب و درس‌آموز بوده این که این بزرگواران در کنار معنویت و تقوایی که داشته‌اند همواره با نظم و برنامه‌ریزی و پشتکار عمل می‌کرده‌اند».
یک بعد دیگر از زندگی حسینی پرداختن به ورزش حرفه‌ای است. او برنامه منظم ورزشی در زندگی داشته و در رشته وزنه‌برداری فعالیت می‌کند.
او در کابل و بامیان درصدد ساختن مرکزی جهت حمایت و آموزش نابینایان افغانستان می‌باشد. هدفش بُردن تجارب دنیای مدرن به افغانستان و ارتقای دانش و تجربه نابینایان افغان است.

مآخذ
مشاهیر تشیع در افغانستان، عبدالمجید ناصری داوودی، قم، جامعة المصطفی، ج1، ص437-440؛ وب سایت حوزه نیوز، 7 آذر 1389؛ هفته نامه وحدت، سال چهارم، ش130، 28 دلو 1372، ص16.  
تاریخ ثبت در بانک 24 تیر 1400