کد jr-46141  
عنوان اول مسائل مهم آموزش استثنایی  
نویسنده محبوبه مصرقانی  
عنوان مجموعه آسیب‌شناسی آموزش و پرورش استثنایی  
نوع کاغذی  
ناشر انتشارات توانمندان  
سال چاپ 1398شمسی  
شماره صفحه (از) 122  
شماره صفحه (تا) 131  
زبان فارسی  
متن توضیح
این مقاله در اصل گفت‌وگوی محبوبه مصرقانی خبرنگار روزنامه ایران با دکتر مجید قدمی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور است. به منظور استفاده بهتر از مطالب این مصاحبه، آن را تبدیل به مقاله کردم.
محبوبه مصرقانی در آغاز این گفت‌وگو چنین نوشته است:
«پسرم هم ناشنواست هم مشکل جسمی حرکتی دارد؛ نه جایش در مدرسه ناشنوایان است نه مدرسه معلولان جسمی»؛ «در مدرسه نابینایان کتب درسی سال بعد به دست دانش‌آموزان می‌رسد»؛ «هر سال برای ثبت‌نام فرزندم در مدرسه عادی باید اشک بریزم و التماس کنم»؛ «بچه‌ام در تابستان مثل یک تکه گوشت گوشه خانه می‌افتد» و... اگر پای صحبت خانواده‌های دانش‌آموزان استثنایی بنشینیم، درد دل‌هایی را می‌شنویم که کمتر مورد توجه قرار گرفته می‌شود. به همین بهانه با مجید قدمی معاون وزیر آموزش و پرورش و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی که چند سالی است برای بار دوم بر صندلی ریاست سازمان آموزش و پرورش استثنایی تکیه زده به گفت‌وگو نشستیم. دکتر قدمی که سال‌ها در حوزه تعلیم و تربیت کودکان دارای معلولیت فعالیت می‌کند همواره در دوره‌های مدیریتش از مجریان اصلی سیستم آموزشی فراگیر بوده، سیستمی که معتقد است کودکان دارای معلولیت نباید جدا شوند و باید امکانات آموزشی به گونه‌ای برایشان تأمین شود که بتوانند در کنار سایر دانش‌آموزان عادی درس بخوانند.

آمار دانش‌آموزان استثنایی
نزدیک به 73 هزار دانش‌آموز استثنایی در گروه‌های نابینا، ناشنوا جسمی حرکتی، اختلالات رفتاری و عاطفی چند معلولیتی و اختلالات یادگیری در 1500 مدرسه استثنایی کشور داریم و حدود 55 هزار دانش‌آموز نابینا، ناشنوا جسمی حرکتی هم در سیستم تلفیقی در مدارس عادی در سطح کشور در حال تحصیل هستند. نزدیک به 23 هزار نفر هم پرسنل شاغل به این دانش‌آموزان مدارس خاص خدمت‌رسانی می‌کنند.

بودجه و سرانه
به جرأت می‌توان گفت بودجه سازمان در دولت تدبیر و امید جهش بسیار خوبی داشته است. این افزایش در طول چند سال گذشته بی‌نظیر بوده است. در بحث به‌جز یکی از فصول که مربوط به حقوق و مزایا است مابقی بودجه‌ای که در بخش خدمات حمایتی فعالیت‌های فرهنگی، ورزشی و... در بعضی کتاب‌های درسی به ما داده می‌شود از رقم 24 هزار میلیارد تومان به 95 میلیارد تومان رسیده است؛ یعنی حدود 4 برابر شده است. این مهم به ما کمک بزرگی کرده تا طرح‌های خیلی خوبی اجرا کنیم و اگر با همین روند ادامه یابد، در برنامه ششم و در دوره چهار ساله آینده آثار کمی کیفی خیلی خوبی شاهد خواهیم بود.
سرانه یک دانش‌آموز استثنایی تقریباً 4 برابر یک دانش‌آموز عادی و بین 8 تا 10 میلیون تومان است. ما همین میزان را برای هر دانش‌آموز استثنایی در سال هزینه می‌کنیم در حالی که در مدارس عادی هزینه هر دانش‌آموز حدود 5/2 میلیون تومان است. البته برای گروه‌های چند معلولیتی و اوتیسم هزینه بالاتری پرداخت می‌شود که بعضاً در مناطق محروم این رقم به 11 تا 12 میلیون هم می‌رسد. ما از حمایت‌های خیرین صرفاً در طرح‌های عمرانی استفاده می‌کنیم و آن هم عمدتاً در مناطق محروم هزینه می‌شود. در سایر بخش‌ها خود دولت هزینه‌ها را تأمین می‌کند.

اهداف و آموزش فراگیر یا تلفیقی
یکی از برنامه‌های ما و در حقیقت برنامه اصلی‌مان رویکرد آموزش تلفیقی و فراگیر است. آموزش تلفیقی که یک رویکرد کاملاً جهانی است باعث می‌شود دانش‌آموزان با نیازهای ویژه آماده حضور در جامعه با اتکا به توانایی‌های خود شوند. نظام آموزشی گروه‌های نابینا، ناشنوا و جسمی حرکتی همان نظام آموزشی گروه‌های عادی است و با تبدیل کتب درسی به بریل این کودکان می‌توانند در سیستم عادی درس بخوانند و برای دانش‌آموزان جسمی حرکتی می‌توان مناسب‌سازی‌هایی را در مدارس انجام داد. در حال حاضر نزدیک به 55 هزار نفر در این سیستم در حال تحصیل هستند. به‌تازگی نیز در مناطق روستایی طرحی را آغاز کردیم که بچه‌های کم توان ذهنی که کلاس‌های درسی‌شان تراکم پایین‌تری دارد در کنار بچه‌های عادی آموزش می‌بینند. این طرح به صورت آزمایشی است و اگر تجربه خوبی باشد این تغییر در مدارس غیر روستایی نیز انجام خواهد گرفت. سیستم ما در آموزش فراگیر به این صورت است که در هر منطقه یا استان تعدادی از مدارس عادی تحت نظر یک مدرسه استثنایی «مدرسه پشتیبان» قرار می‌گیرند که این مدارس «مدارس پذیرا» نامگذاری می‌شوند همچنین معلمی را از مدرسه پشتیبان به مدرسه عادی می‌فرستیم تا به معلمان کمک کنند که به آنها معلمان «رابط» میگویند. برای بچه‌های دیرآموز نیز طرحی را پیش‌بینی کردیم تا آنهایی را که در مدارس عادی درس می‌خوانند تحت پوشش قرار دهیم.

مشکلات ثبت‌نام در مدارس عادی
در مورد ثبت‌نام دانش‌آموزان در مدارس عادی لازم است، والدین این بچه‌ها باید از طریق سازمان آموزش و پرورش هر استان اقدام کنند. والدین می‌توانند با مراجعه به سازمان استثنایی هر استان درخواستشان را مطرح کنند و اگر کودکشان شرایط کافی برای حضور در مدارس عادی را داشت از طریق معرفی‌نامه به مدرسه‌ها معرفی می‌شوند. طبق قانون مدارس نمی‌توانند از این مسئله سر باز زنند. ما برای توسعه آموزش فراگیر باید کار فرهنگی بکنیم تا نگرش مدیران مدارس عادی، دانش‌آموزان این مدارس و اولیا آنها و هم خود دانش‌آموزان استثنایی مثبت شود.

کمبود نیروی آموزشی
سازمان آموزش و پرورش در سال‌های اخیر با کمبود نیروی انسانی در بخش آموزش مواجه است. ما برای کمبود نیروی انسانی هم در آزمونی که برگزار می‌شود سهمیه داریم و هم از دانشگاه فرهنگیان خروجی داریم. در مجموع این دو شیوه حدود سیصد نفر در سال جذب سازمان می‌شوند. در آینده نزدیک حدود ششصد نفر از معلمان باتجربه ما بازنشسته می‌شوند. بنابراین نیاز هست که برای تأمین نیروی انسانی در استخدام آزاد مجوز بیشتری دریافت کنیم. سازمان طی چند سال آینده با سونامی بازنشستگی همراه خواهد بود بخصوص که همکاران از سنوات ارفاقی برخوردار هستند و می‌توانند با 25 سال خدمت بازنشسته شوند. ما به دنبال این هستیم مجوزهایی را بگیریم تا مشکل را برطرف کنیم.

امکانات توانبخشی
از کارهایی که انجام یافته، تخصیص دو ردیف بودجه به خدمات توانبخشی است. اولاً به دلیل آنکه همه مدارس ما نیروی توانبخشی ندارند ما ناگزیر هستیم که برخی خانواده‌ها را به مراکز توانبخشی خارج از سازمان ارجاع دهیم. در این مورد ما فاکتورها و هزینه‌های توانبخشی را تقبل می‌کنیم. اما مدارسی که دارای نیروی توان‌بخشی هستند در طول سال به دانش‌آموزان خدماتی را ارائه می‌دهند. همچنین طرح دیگری را نیز اجرا کردیم به نام «خدمات حمایتی». خدمات حمایتی که رویکرد عدالت جویانه دارد و اغلب خانواده‌های محروم تحت پوشش این طرح قرار دارند. طی دو سال گذشته حدود پنج هزار نفر از این طرح استفاده کردند که مجموعه دارویی درمانی توانبخشی؛ تجهیزات توانبخشی و جراحی آنها با هزینه نزدیک به 7 میلیارد تومان در طی دو سال گذشته تقبل شده است. این یعنی هر دانش‌آموزی که در مدارس استثنایی دچار بیماری بشود و نیاز به استفاده مستمر از دارویی خاص داشته باشد یا نیاز به تجهیزاتی مانند عصا، واکر، سمعک و... باشد با پر کردن فرمی و تحویل درخواستش به ما در صورت تأیید سازمان در قالب این طرح خدمات در اختیارش قرار می‌گیرد. کاشت حلزون برای دانش‌آموزان کم‌شنوا نیز در همین طرح قرار دارند و کودکان زیر شش سالی که شرایط کاشت را داشته باشند تحت پوشش قرار می‌گیرند.

مشکلات کتب درسی دانش‌آموزان نابینا
اکنون با برنامه‌ریزی مشکلات مربوط به دیر رسیدن کتب به بچه‌ها حل شده است. این مشکل در حدی بود که بعضاً کتب درسی اسفند یا سال تحصیلی بعد به دست دانش‌آموزان می‌رسید. تفاوت کتب درسی مدارس ما با سیستم عادی این است که کتب مربوط به نابینایان، ناشنوایان با اندکی تغییر مناسب‌سازی می‌شود و کتب کودکان معلول ذهنی توسط بهترین معلمان ما تألیف می‌شود. برای کتب درسی نابینایان دستگاه چاپ بریل داریم که به جرأت می‌گویم بیش از 80 درصد کتب درسی سال آینده آماده و به استان‌ها ارسال شده‌اند، 20 درصد مابقی نیز مربوط به پایه‌های جدید می‌شود که تا ماه آینده آماده می‌شوند. امسال بیش از 60 عنوان کتاب برای دانش‌آموزان نابینا مناسب‌سازی می‌شوند. برای دانش‌آموزان کم توان ذهنی خود سازمان آموزش و پرورش استثنایی کتبی را تألیف می‌کند که به دوره ابتدایی، به دوره پیش حرفه‌ای و دوره حرفه‌ای تقسیم می‌شوند. تمامی کتاب‌ها در مرحله چاپ هست و تا پایان مردادماه به استان‌ها ارسال خواهند شد و هیچ دغدغه‌ای در این زمینه وجود ندارد و یکی از کارهای بزرگی که طی دو سه سال گذشته انجام شده این است که مشکل کتب درسی را از جهات مختلف حل کردیم.

کتب کمک آموزشی
برای نابینایان بخصوص در بحث کنکور کتب گویا تهیه شده و کلاً یکی از برنامه‌هایمان گویا کردن تمام کتب در کنار کتب بریل است. در سازمان استودیویی نیز ساختیم. ما در سال گذشته حدود سیصد نفر قبولی در رتبه‌های برتر بدون داشتن سهمیه در دانشگاه داشتیم که این نشان می‌دهد سیستم آموزش و پرورش استثنایی یک سیستم کیفی است؛ سعی شده محتوای کتب را ساده و مناسب و قابل فهم منتشر کنیم. در این راستا هم معلمان بر محتوا نظارت دارند که این باعث می‌شود محتوای کتب با ویژگی‌های بچه‌های معلول منطبق شود که این واقعاً زحمت زیادی برای معلمان داشته است که این جای تقدیر دارد.

مناسب سازی مدارس استثنایی
از میان مدارس عادی مدارسی برای طرح فراگیر انتخاب می‌شوند که از لحاظ موقعیت مکانی و هم دسترس‌پذیری نسبت به دیگر نقاط مناسب باشند همچنین طبق مصوبه وزارت آموزش و پرورش مقرر شده در بحث مناسب‌سازی با سازمان نوسازی همکاری داشته باشیم و در نقش مشاور ویژگی‌ها و استانداردهای لازم را ارائه دهیم تا مدارس عادی پذیرای دانش‌آموزان معلول شوند. همچنین در زیر نظام آموزشی این محتوا گنجانده شده که هر جا مقرر است مدرسه‌ای ساخته شود باید با توجه به نوع گروه و معلولیت بچه‌ها مناسب‌سازی شود.

فضای آموزشی برای هر کودک استثنایی
هر دانش‌آموز استثنایی چهار برابر یک دانش‌آموز عادی در ابعاد مختلف فضای آموزشی نیاز دارد. هر کلاس آموزشی ما شش تا یازده نفر است که برای دانش‌آموزان چند معلولیتی و اوتیسم این عدد به سه و دو نفر هم می‌رسد. میانگین کشوری ما سه و نیم است بنابراین هر چه معلولان بیشتر می‌شوند تراکم کمتر می‌شود و ما باید این مسئله را رعایت کنیم تا معلم بتواند در کلاس توجه کافی به همه دانش‌آموزان داشته باشد؛ بخصوص در مورد کلاس‌هایی که مربوط به بچه‌های نابینا، ناشنوا و جسمی حرکتی است؛ چرا که با افزایش دانش‌آموزان معلم نمی‌تواند به میزان کافی به هر دانش‌آموز رسیدگی کند.

ایاب و ذهاب دانش‌آموزان و هزینه‌های آن
در شهر تهران، شهرداری مناطق رفت و آمد دانش‌آموزان را بر عهده گرفته است و به صورت رایگان سرویس کودکان تأمین می‌شود در این خصوص اگر خانواده‌ها مشکلی دارند می‌توانند به اداره آموزش و پرورش استثنایی مراجعه کنند و حتماً پیگیری خواهد شد. در سطح کشور هم با اعتباری بالغ بر 25 میلیارد تومان امسال به تمام نقاط خدمات سرویس رفت و آمد ارائه می‌دهیم تا بچه‌ها بتوانند سر کلاس حاضر شوند و در مناطق دورافتاده هم مدارس شبانه‌روزی پیش‌بینی کردیم. البته می‌پذیریم که بین 10 تا 20 درصد از هزینه‌ها را خانواده‌ها در مناطق روستایی پرداخت می‌کنند. سعی ما بر این است که سهم دولت در این هزینه‌ها بیشتر باشد. تا قبل از این دولت، سهم خانواده از هزینه ایاب و ذهاب 80 درصد و سهم دولت 20 درصد بود که با روی کار آمدن دولت، سهم خانواده به 20 درصد و سهم دولت 80 درصد رسیده است. هر چند برنامه‌های آینده بر این است که پولی از خانواده‌ها گرفته نشود.

خوابگاه دانش‌آموزی
در تمام استان‌ها و شهرستان‌ها مدرسه داریم اما در مناطق دورافتاده‌ای که رفت و آمد برای دانش‌آموزان از روستا به استان دشوار باشد از آنها در خوابگاه پذیرایی می‌شود. این فاصله باید بیش از سی کیلومتر باشد. حدود 24 مرکز شبانه‌روزی در سطح کشور وجود دارد که دانش‌آموزان در میان این مدارس توزیع می‌شوند. دانش‌آموزانی که در خوابگاه هستند هفته‌ای یک بار به خانواده‌هایشان سر می‌زنند. کلیه خدمات ما در مراکز شبانه‌روزی کاملاً رایگان است. دانش‌آموزانی بیشتر در مراکز شبانه‌روزی حضور پیدا می‌کنند که دوره ابتدایی را می‌گذرانند و تعدادشان محدود است و امکان ایجاد مدرسه متوسطه برای معلولیتشان در روستایشان نیست.

دانش‌آموزان چند معلولیتی
در میان دانش‌آموزان استثنایی، استثنایی‌ترین گروه‌ها بچه‌های چند معلولیتی هستند. نابینا ناشنوا، نابینا- معلول ذهنی، ناشنوا- معلول ذهنی، اوتیسم- معلول ذهنی و... اول آموزش این کودکان انفرادی است؛ دوم وقتی که یک پایه معلولیت کم توان ذهنی باشد که عمدتاً هم همین موضوع شایع است؛ پایه تحصیلی بر مبنای همان کم توان ذهنی گذاشته می‌شود. دانش‌آموزی که نابیناست و معلولیت ذهنی نیز دارد در میان کودکان که معلولیت ذهنی دارند درس خواهد خواند. عمدتاً هم برای دانش‌آموزان چند معلولیتی تأکید بر این است که فرد بتواند خودش را اداره کند و آموزش ما بر این محور است که بتوانیم فرد را به کفایت فردی برسانیم و وابستگی به دیگران را به حداقل برسانیم. می‌توان گفت هدف بیشتر توانبخشی است و در کنار آن آموزش. البته شایان ذکر است کودکانی وارد سیستم آموزش می‌شوند که حداقل بهره هوشی برای فراگیری تحصیل را داشته باشند که این هم توسط کارشناسان و ابزارهایی که در دست داریم سنجیده می‌شود. نزدیک 6 هزار دانش‌آموز چند معلولیتی داریم.

امکانات و لوازم ورزشی
بر اساس توان و اعتبارات مالی امکانات ورزشی تهیه می‌شود. البته اعتبارات نسبت به گذشته چهار برابر شده است و بودجه‌ها برای خدمات فرهنگی و ورزشی بیشتر شده است. نکته‌ای که در این مورد بر آن تأکید دارم این است که تابستان امسال با هماهنگی با کمیته ملی پارالمپیک برنامه‌های ورزشی کشوری را برای دانش‌آموزان تدارک دیدهایم. نزدیک به چهار هزار دانش‌آموز از نقاط مختلف کشور در رشته‌های مختلف و متنوع بسته به نوع معلولیتشان با یکدیگر رقابت خواهند کرد. هزینه‌های ورزشی مدارس ما نسبت به مدارس عادی نسبتاً سنگین است. برای مثال گلبال که مختص نابینایان است نیاز به سالن ورزشی مناسب دارد که این نیاز به تأمین مالی زیادی دارد. اما سعی کردیم هر مجموعه ورزشی که در استانی ساخته می‌شود سالنی را بسازیم تا دانش‌آموزان از مجموعه ورزشی بهره ببرند. به جرأت می‌توانم بگویم طی دو سه سال گذشته بالغ بر 10 میلیارد تومان صرف ورزش دانش‌آموزان مدارس استثنایی شده است.

اوقات فراغت
در سراسر کشور، تابستان بعضی مدارس تبدیل به پایگاه‌های تابستانی می‌شود و برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی و ورزشی اعتباراتی به آنها اختصاص یافته و پیش‌بینی شده بین 15 تا 17 هزار دانش‌آموز از این خدمات استفاده کنند. در این پایگاه‌ها بهترین‌ها انتخاب می‌شوند برای مسابقات فرهنگی و ورزشی کشوری که در سه استان تهران، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی در همین تابستان به رقابت خواهند پرداخت.

طرح آتیه
طرح آتیه طرحی بود که حدود 10 سال پیش مطرح شد و بعداً ملغی گردید. این طرح برمی‌گردد به دوره اول مسئولیت آقای قدمی و پس از آنکه او از سازمان رفت این طرح ملغی شد. در آن طرح، از طریق سرمایه‌گذاری در بانک‌های دولتی، هر دانش‌آموز پس از فارغ‌التحصیلی ماهانه حقوقی دریافت می‌کرد یا بودجه‌ای در اختیار کارفرما قرار می‌گرفت تا این دانش‌آموز را مشغول کند. متأسفانه این طرح در همان سال‌های 87 و 88 منتفی و کل مبلغی هم که در بانک مورد نظر اندوخته شده بود در میان دانش‌آموزان توزیع شد و تقریباً نفری 200 و 300 هزار تومان برای هر دانش‌آموز واریز شد. و در حال حاضر هیچ سود یا پولی برای شخصی واریز نمی‌شود.

استفاده از تکنولوژی روز دنیا
در بخش‌های مختلف سعی شده برنامه‌ریزی‌های آموزشی و تحصیلی منطبق با تجربه کشورهای دیگر باشد. نمود این مسأله هم در بخش آموزش نابینایان و ناشنوایان دیده می‌شود و هم در بخش آموزش کم توانایان ذهنی. استفاده از ابزار و تجهیزاتی که بتواند بچه‌ها را به روزرسانی کند. ما مدارسمان را به سمت هوشمند سازی سوق دادیم و محتوایی را تولید کردیم که معلمان بتوانند از آنها بهره ببرند. سامانه‌هایی را هم تعریف کردیم که نوعی استفاده از تکنولوژی روز دنیا است و می‌تواند باعث خدمات بسیار عالی شود. از نمونه‌ای از این سامانه‌ها می‌توانم به سامانه جامع بهداشت اشاره کنم که رونمایی آن چند هفته گذشته انجام شد. این سامانه به نحوی است که تمام ویژگی‌های یک دانش‌آموز معلول را از نوع معلولیتشان گرفته تا شرایط خانوادگی هوشی و درسی ثبت می‌کنیم و این باعث شده تا بتوانیم بر اساس داده‌های واقعی برنامه‌ریزی آموزشی، پرورشی و توان‌بخشی‌مان را انجام دهیم و اطلاعات را به صورت آنلاین در اختیار مدارس قرار دهیم.

ارزیابی سازمان آموزش و پرورش در دوره ریاست مجید قدمی
آقای قدمی ابتدا معلم کودکان استثنایی بوده و از پایین تجربه کسب کرده تا به ریاست رسیده است. دو دوره به کرسی ریاست رسید. دوره اول هشت سال رئیس سازمان بود و تلاش کرد مجموعه‌ای متخصص را به کار بگمارد. پس از بازگشت در دولت روحانی هم همین رویکرد را داشته است و تمام افرادی که در رده مدیریتی در سازمان آموزش و پرورش استثنایی هستند باید معلم کودکان استثنایی با مدرک فوق لیسانس باشند. خودش درباره مشکلات می‌گوید: در دورهای که وقفه ایجاد شد احساس کردیم که در خیلی زمینه‌ها کار دچار مشکل شده بود برای مثال همین بحث دیر رسیدن کتب درسی به دانش‌آموزان، یا در بحث سرویس ایاب و ذهاب و... در این مدت هیچ خدمت حمایتی و توانبخشی وجود نداشت و در خیلی جهات دیگر؛ حتی ساختمان سازمان هم در حال فروش بود ما در ارزیابی‌هایی که کردیم در ابعاد مختلف تقریباً حدود 700 مشکل در سازمان شناسایی کردیم. به جرأت می‌گویم با بهره‌گیری از نیروی انسانی متخصص توانستیم اغلب این مشکلات را حل کنیم. مشکلات کتب درسی حل شد، مشکل سرویس تا 80 درصد حل شده، خدمات توانبخشی و حمایتی به‌خوبی انجام شده فعالیت‌های فرهنگی بیش از 250 درصد افزایش پیدا کرده، توسعه آموزش‌های تخصص ضمن خدمت داشتیم و بودجه‌مان نزدیک به چهار برابر شده و همه اینها نشان دهنده این است که در طول چهار سال گذشته ما گام‌های بلندی را برداشتیم تا مشکلاتی که در دوره زمانی برای سازمان ایجاد شد، برطرف کنیم. متأسفانه در دوره قبل به این دقت نشده بود که آموزش و پرورش استثنایی یک سازمان تخصصی است.

برنامه‌های آینده
سازمان برای آینده برنامه‌هایی برای دانش‌آموزان در نظر گرفته و برنامه‌های متنوعی را برای سال تحصیلی 96 تدارک دیدیم. ما پیش‌بینی می‌کنیم در حوزه کتب درسی پنج عنوان جدید، 10 کتاب صوتی تولید و 60 عنوان کتاب جدید مناسب‌سازی کنیم. در حوزه فراگیر و تلفیق دو بسته آموزشی آماده کرده‌ایم. ما در سال جاری دو دوره تأمین مدرس برای طرح فراگیر پیش‌بینی کرده‌ایم که در سطح کشور انجام خواهد شد و سعی می‌کنیم مداخلاتی را برای دانش‌آموزانی که نیازمند توانبخشی در مدارس عادی دارند داشته باشیم. ما سامانه ارزشیابی توصیفی را در آینده نزدیک خواهیم داشت؛ چیزی که تا به حال در آموزش و پرورش عادی هم نبوده است. از طریق این سامانه معلمان بدون استفاده از ابزار گذشته می‌توانند کار ارزیابی دانش‌آموزان را انجام دهند. پیش‌بینی می‌کنیم نزدیک به بیست هزار نفر را تحت پوشش خدمات توانبخشی قرار دهیم همچنین در طرح سنجش سلامت یک میلیون پانصد هزار دانش‌آموز شرکت خواهند کرد. در مناطق عشایری نیز طرح سنجش به صورت رایگان انجام خواهد شد. یکی دیگر از برنامه‌های اصلی‌مان این است که مدارس را از نظر تجهیزات در مدارس متوسط حرفه‌ای و هنرستان بی‌نیاز کنیم.  
تاریخ ثبت در بانک 19 تیر 1400