کد jr-45242  
عنوان اول نشریه شنوایی و گفتارپژوهی  
عنوان دوم نشریه ویژه مسائل گفتار و شنوایی و فهم آنها در کرولالان  
نویسنده انید جی. ولف  
نویسنده آلن سوسمن  
مترجم سیدطاهر احمدی  
مترجم راضیه افتخاری  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد سوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 1267  
شماره صفحه (تا) 1269  
زبان فارسی  
متن نشریه شنوایی و گفتارپژوهی ، نشریه ویژه مسائل گفتار و شنوایی و فهم آنها در کرولالان.
در 1957 انجمن گفتار و شنوایی امریکا (آشا) قصد خود را برای دگرگون‌سازی ساختار انتشاراتش، یعنی دو نشریه به جای یک روزنامه اعلام کرد. این دو نشریه، به طور موقت عنوانهای روزنامه شنوایی و گفتارپژوهی، نشریه درمان‌شنوایی و گفتار را برای خود برگزیدند. پس از تأیید نهایی، نشریه شنوایی و گفتارپژوهی, در 1958 منتشر شد. تا آن زمان آشا تنها نشریه اختلالات گفتاری را به چاپ می‌رساند.
در 1947 آشا نامش را به انجمن امریکایی تصحیح گفتار تغییر داد تا در هر دو زمینه ارتباطات بیانی و ادراکی از توجه و جذب مخاطب برخوردار شود. (آشا با وجود حفظ سر واژه نام خود، بار دیگر نام خود را به انجمن امریکای شنوایی‌, زبانی‌, گفتاری تغییر داد و بنابراین از متخصصان زبان، گفتار و شنوایی‌سنجی، استقبال کرد). آشا نیز، نام نشریه را از اختلالات گفتاری، به نشریه اختلالات شنوایی و گفتاری را تغییر داد. این نشریه پژوهشهای گفتاری و شنوایی را هم پو‌‌شش می‌داد و تنها با نگاه بالینی مطالبی را به چاپ می‌رساند. در 1957 حجم نوشته‌های فرستاده شده برای روزنامه بالا رفت و نیز، علاقه به پژوهشهای گفتاری, شنیداری و زبانی افزایش یافت به گونه‌ای که مدیریت (آشا) احساس کرد با عرضه و راه‌اندازی یک نشریه نو می‌تواند اعضایی را از نگاه علمی, به جز از دیدگاه بالینی جذب کند.
محتوا: همانند نشریه اختلات شنوایی و گفتاری، نشریه شنوایی و گفتارپژوهی نیز، به صورت فصلنامه منتشر می‌گردد و مقاله‌های پژوهشی که بر روند اختلالات گفتاری، زبانی، شنیداری متمرکز است، مقاله‌های تجربی نظریه‌ای‌، مرور و نقد و گزارشهای گفت و شنود آموزشی و یادداشتهای پژوهشی و نامه‌های مرتبط با مضامین موردنظر، در نشریه به چاپ می‌رسند. با گذشت سالها، کمیته نشریات، تفاوت آشکار پژوهشهای بالینی و علمی را که مخدوش مانده بود, دریافت و امروزه خوانندگان پژوهشهای اصلی و با قابلیت به کارگیری مستقیم را در هر دو نشریه می‌یابند. هرچند سردبیران آن تلاش می‌کنند تفاوت دو نشریه بر همان اساس که کمیته نشریات (که امروزه نامش کادر انتشاراتی است) در 1957 تصمیم گرفت و پیش‌بینی نمود، باقی بماند.
سردبیر در 1964 نشریه اعلام کرد که در سیاستهای سردبیری تغییراتی در گسترش بخشیدن به حوزه نشریه با پرداختن به پژوهشهای بالینی، کاربردی و افزودن حجم گزارشها برای فراهم آوردن گزارشهای رسمی از آزمایشهای ویژه به جای گزارشهای برنامه پژوهشی کلی، ایجاد شده است. این دگرگونیهای آشکار، با تکاملی دقیق و حساب شده در نقش روزنامه دنبال شد ‌و اضافه شدن نشریات ضمیمه و تشکیل کادر جدید سردبیری که همان شیوه حقوقی اصلی را دوباره تفسیر و بازسازی کرده است, نتیجه آن بود. نشریه, به شکل گسترده‌ای, نقد و مرور کتابها را از خویش حذف کرد، و آن را به آشا که یکی دیگر از نشریات انجمن گفتارشنوایی امریکا (آشا) بود واگذار نمود. چکیده نشریات هم از زمانی که آشا به دانشکده گالودت پیوست تا دی. ‌اس. اچ‌. ابسترکت را به صورت فصلنامه چاپ کند، در نتیجه نشریه تقریباً به طور کامل از گزارشهای بلند و کوتاه پژوهشهای تجربی پرشده و نیز از بازخوانیهای مطالب بلند پژوهشی مرتبط با موضوعات مورد‌نظر و رساله‌های تخصصی، هر از چندگاه بهره می‌گیرد.
سردبیران: نخستین سردبیر نشریه, دوروتی شرمن از دانشگاه یوآ بود. پس از او جیمز جرگر در1963 عهده‌دار این سمت شد و در هفت سال در این سمت، از دانشکده گالودت به مرکز گفتار و شنوایی هاوستون ، پس ‌از مدتی به دانشکده پزشکی بیلور نقل مکان کرد. جرگر سردبیری را با انتقاد از چاپ مقاله‌های پژوهشهای بالینی که در جلد ششم، به مجله فرستاده شده بود, در سامبر 1963 شروع کرد. تذکرات نسبتاً نامأنوس و صریح وی درباره کیفیت تحقیقات که در قالب مقاله برای چاپ سپرده می‌شد, سبب شد بسیاری از اعضای برجسته آشا که می‌دیدند رفتارهای سردبیری کوششی است برای ایجاد تفرقه و جدایی میان اعضای انجمن، با نامه‌هایی مخالفت خود را اعلام کنند. دیگران احساس می‌کردند تذکرات جرگر دوستانه نیست؛ به ویژه در زمانی که اعضای متخصص آشا می‌خواستند آبرویی کسب کنند و نیز، کوششی در حال انجام بود تا مضامین پژوهشی بیشتری درباره برنامه کاری آسیب‌شناسان و شنوایی‌شناسان معرفی گردد. نشریه شنوایی و گفتار پژوهی نمونه‌هایی از این نامه‌ها را در نخستین شماره از جلد هفتم در 1964 به چاپ رسانید که با پاسخ سردبیر مواجه گشت. پاسخ جرگر در یک دفاعیه سخت، درباره ضرورت کیفیت بالای پژوهشها خلاصه می‌شد که باعث فروکشی اختلافات شد. پس از جرگر, هرگز هیچ مناقشه‌ای در میان کادر سردبیر برنخاست. استانداردهای او تبدیل به استانداردهای نشریه شد و در پژوهشهای آشا منعکس می‌شد.
تمایل مدیریت و اعضای آشا به جرگر سبب شد که پس از او یکی از دستیارانش به جانشینی وی برگزیده شود. در 1970 رابرت سی. ‌بیلگر به عنوان سومین سردبیر نشریه معرفی شد. پس از او در 1974 توماس جی. هیکسون , و در 1978 ریموند دی. کنت جانشین هیکسون شد. تاینا ام. کالاگر در 1983 هفتمین سردبیر آن بود و در 1984 تئودور جی. گلاتکه به این سمت رسید.
حمایت از سردبیر نشریه از جمله وظایف دستیار سردبیر، هیئت تحریه و نود بازبین مشاور، شمرده می‌شود. این کادر نوشته‌های رسیده را داوری کرده و به سردبیر درباره چاپ آنها مشاوره می‌دهند. هر کس، فارغ از آنکه عضو انجمن باشد یا نه، اگر چیزی برای چاپ داشته باشد, می‌تواند آن را به نشریه تسلیم سازد. پس از پذیرش یک نوشته برای نویسنده صورت‌حسابی فرستاده می‌شود. از نویسندگان خواسته می‌شود مقاله‌های خود را بر اساس و مطابق با «راهنمای نشریات انجمن امریکایی روان‌شناسی» بنویسند. آشا کوشش دارد تا ثبات سبک را در سراسر نشریات مربوط به سازمان انتشاراتی‌اش در دست داشته باشد. شمار خوانندگان به بیش از پنجاه هزار نفر رسیده و هر چند که این نشریه یکی از نشریات رسمی وابسته به آشاست، اشتراک آن برای افراد غیرعضو بلامانع است.
مآخذ:
EDHD, P. 119; GEDPD, Vol. 2, P. 117-118.
انید جی. ولف ؛ آلن سوسمن
ترجمه سیدطاهر احمدی؛ راضیه افتخاری  
تاریخ ثبت در بانک 16 اردیبهشت 1400