کد jr-45241  
عنوان اول نشریه شنوایی‌پژوهی  
عنوان دوم مجله تخصصی مسائل گوش، شنوایی و گفتار  
نویسنده جی. دونالد هریس  
نویسنده آلن سوسمن  
مترجم سید طاهر احمدی  
مترجم راضیه افتخاری  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد سوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 1266  
شماره صفحه (تا) 1267  
زبان فارسی  
متن نشریه شنوایی‌پژوهی، مجله تخصصی مسائل گوش، شنوایی و گفتار.
این نشریه, که با عنوان مرکز تحقیقات شنوایی سی. دبلیو. شیلینگ به ثبت رسیده است, در 1961 برای متخصصان شنوایی‌شناسان فیزیولوژی عصب‌شناسی شنیداری ، مهندسان، موسیقی‌شناسان گوش‌شناسان روان‌‌ـ صوت‌شناسان ، روان‌شناسان حسی و تطبیقی، دانشمندان علم گفتار و کسانی که به بررسی شنوایی علاقه‌مند هستند, تأسیس شده است.
این نشریه همچنین شامل مقاله‌های تجربی در موضوعهای مختلف است و اعضای هیئت تحریریه را گوش‌شناسان، شنوایی‌شناسان، روان‌شناسان، روان‌ـ صوت‌شناسان و دانشمندان علم گفتار تشکیل می‌دهد.
مرکز پژوهشهای شنوایی سی. دبلیو. شلینگ، در 1957 به عنوان یک سازمان غیرانتفاعی برای جذب دانشمندان، پژوهشگران و شرکتهای انتشاراتی علاقه‌مند به مباحث شنیداری, به وجود آمد. نشریه شنوایی‌پژوهی , به همراهی خبرگزاری آمفورا شعبه انتشاراتی مرکز را ایجاد کرد. این نشریه, در 1961 برای پاسخگویی به نیاز موجود به یک تریبون چند رشته‌ای, برای رایزنیهای علمی در زمینه پژوهش شنوایی با حضور متخصصان گوش‌شناس، روان‌شناس حسی و مقایسه‌ای، فیزیولوژی عصب‌شنوایی، موسیقی‌شناسی، صوت‌شناسی، دانشمندان گفتار، متخصصان روان‌شناسی صوت، مهندسان و زیست‌شناسان، پایه‌ریزی شد.
اعضای سیاستگذار هیئت تحریریه، متشکل از دو گوش‌شناس، سه شنوایی‌شناس و نمایندگان روان‌شناسی تطبیقی و تجربی، روان‌ـ صوت‌شناسی و علم گفتارند.
هدف نشریه شنوایی‌پژوهی، عبارت است از شکستن دیوارهای مصنوعی ایجاد شده میان کسانی است که نشریه‌های گوناگون و پراکنده گوش‌شناسی، صوت‌شناسی بالینی، شنوایی حیوانی، گوش‌شناسی، روان‌- صوت‌شناسی و فیزیولوژی صوت یا آموزش ناشنوایان را می‌خوانند و نیز, ایجاد یک طیف گسترده و به هم پیوسته از موضوعهای متنوع، برای توسعه و گسترش ذهن خوانندگان.
این نشریه, در تلاش است آگاهیهای به دست آمده در زمینه‌های علمی مختلف را که در هدف همسان و همگام، ولی از حیث روش و فناوری, متفاوت هستند برای حل مشکلات و مسائل خوانندگان به چاپ ‌رساند.
آرشیو مقاله‌های تحقیقی این نشریه, فقط برای کمک عملی به کسانی که دچار اختلالات شنوایی‌اند چاپ نمی‌شود، بلکه برگهای آن دارای اطلاعات معتبر برای کسانی است که درصدد فهم طبیعی علت اصلی اختلالات شنیداری‌شان هستند. هر مقاله‌ای که بر پایه داده‌های تجربی استوار باشد، اگر از اهمیت خاصی برخوردار باشد و یا برای دیگر پژوهشهای گوش انسانی یا حیوانی مفید تشخیص داده شود، چاپ می‌شود.
شورای سردبیری باید مقاله‌هایی که در یک ماه یا کمتر از آن به دفتر مجله رسیده‌اند به چاپ برساند و یا اینکه برای بازبینی مقاله, کسانی را برگزیند. یک مصحح یا ویراستار از همان ابتدای نگارش مقاله, همراه با نویسنده به کار مشغول می‌شود. برای نمونه, سردبیر با نویسنده برای دستیابی به مطالب قابل چاپ و مختصر از یک تز یا رساله دارای داده‌های معتبر و کم‌حجم, کار می‌کند. این نشریه, حتی از نوشته‌های بلندی که بتواند با هزینه‌ای کمتر از حد معمول و به صورت مقتضی آماده شود، استقبال می‌کند. سازوکار نوشتار چاپی، عکاسی, تیترها و ترکیب‌بندی نشریه تا آنجا که ممکن است با قیمت کمتری سامان می‌پذیرد. توجهات و ملاحظات مالی, هرگز سبب استفاده تبلیغاتی از گردهماییها و یا چهره خاصی در نشریه نمی‌شود؛ هیچ مسئولیتی بر عهده نویسنده نیست و دست آخر, هیچ مطلبی نیز از قانونِ حقوق معنوی, برخوردار نیست. استفاده از مطالب و یا چاپ دوباره آن، در صورت نیاز, صورت خواهد گرفت.
هنگامی که نسخه دستنویس برای چاپ آماده می‌شود، نخست, ویراستار آن را بازخوانی می‌کند تا معین کند که آیا موضوعش برای خوانندگان مفید است یا نه. برای نمونه، اگر یک یا چند نظر غیرقابل حمایت و تحمل در آن باشد، هرچند که به خوبی بیان شده و معتبر باشد، متناسب با سبک و سیاق نشریه تشخیص داده نمی‌شود و بدون هیچ پیش‌داوری‌ای, برای نویسنده بازپس فرستاده می‌شود و در حاشیه آن, برای آنکه برای نشریه قابل چاپ گردد, چند پیشنهاد ذکر می‌شود. هر نوشته نادرست و معیوب, بی‌درنگ, همراه با یادداشتهایی مبتنی بر شیوه‌های ممکن برای رفع اشتباهات, برای نویسنده پس فرستاده می‌شود. نام نویسندگان و ناظران مقالات نشریه, باید محفوظ بماند.
موضوعات نشریه شنوایی‌پژوهی, به قدری اندازه کلی است که به بازبینی و ویرایش گسترده‌, نیازی نیست. بازبینی مورد نیاز را سردبیر بر اساس دانش خود در زمینه‌های مربوط، منابع و مآخذ مقاله‌های مورد نظر، نامهای نویسندگان و عنوان موضوعات چاپ شده در روزنامه‌های مشابه و حاشیه‌ای، انجام می‌دهد.
کادر سیاستگذاری و هیئت تحریریه بر این باورند که آمیزه‌ای از همه مسائل مرتبط با خواسته‌های خوانندگان، خود می‌تواند سبب افزایش توانایی ایشان در مبارزه با مشکلات شود. درخواستِ اشتراک نشریه, از علاقمندان، کتابخانه‌ها، درمانگاهها، موسسات آموزشی پذیرفته می‌شود.
مآخذ:
EDHD, P. 119; GEDPD, Vol. 2, P. 113-114.
جی. دونالد هریس ؛ آلن سوسمن
ترجمه سید طاهر احمدی؛ راضیه افتخاری  
تاریخ ثبت در بانک 16 اردیبهشت 1400