کد jr-45240  
عنوان اول نشریه جامعه پژواک امریکا  
عنوان دوم ماهنامه ویژه صدا و گفتار  
نویسنده آر. بروس لیندسی  
نویسنده آلن سوسمن  
مترجم سیدطاهر احمدی  
مترجم راضیه افتخاری  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد سوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 1264  
شماره صفحه (تا) 1266  
زبان فارسی  
متن نشریه جامعه پژواک امریکا ، ماهنامه ویژه صدا و گفتار.
این نشریه به طیف گسترده‌ای از موضوعات در زمینه اختلالات ارتباطی، از جمله نشریات و بررسیهای محض تجربی، و درمانگاهی و تئوریکی می‌پردازد. خوانندگان این نشریه شامل زبان‌شناسان، عصب‌شناسان، روان‌شناسان و روان‌پزشکان و متخصصان شنوایی و گفتاری هستند.
مقاله‌هایی که عمدتاً معضلات مربوط به اختلالات ارتباطی را مورد بحث قرار می‌دهند, شامل روندهای طبیعی ارتباطی به علاوه جنبه‌های آناتومیکی، روان‌شناسی، تشخیصی، روان‌پویایی، تشخیص بیماریهای روانی اختلالات ارتباطی‌اند.
این مجله تنها نشریه دوره‌ای این جامعه است که به صورت ماهانه و آن را موسسه امریکایی فیزیک به چاپ می‌رساند. جامعه مذکور یکی از بنیادگذاران این نشریه است. نام نشریه از روز نخستین که در ماه می 1929 آغاز به کار کرده تا کنون تغییر نیافته است. هدف نشریه, افزایش، توزیع و گسترانیدن علم آکوستیک (آوا شنودی) و پیشبرد کاربردهای عملی آن است. از همان نخست تصمیم بر آن بود که این هدف را نه فقط با تدارک دیدارها و گفت‌وگوهایی درباره پژوهشهای مختلف و مقاله‌ها، بلکه با انتشار یک نشریه که در همه شاخه‌ها و رشته‌ها، مقاله‌های فنی قابل قبولی را در خود جمع و نشر کند، جامه عمل بپوشانند.
تاریخ: شگفت‌انگیز اینجاست که نه در اساسنامه مصوب جامعه، و نه در تبصره‌های آن, هیچ ذکری از یک نشریه نیست. به نظر می‌رسد که نخستین دبیر این جامعه والاس واترفال , در کادر مدیریتی کمپانی سلوتکس ، مقدمات راه‌اندازی نشریه‌ای از این دست را فراهم کرده بود. نخستین شماره در اکتبر 1929 با 163 برگ و 8 مقاله تخصصی به چاپ رسید. مقاله‌ها بیشتر به ارتباطات گفتاری و اتاقهای پژواکمند مرتبط می‌شد و نیز، خلاصه‌ای از نخستین نشست جامعه در نهم تا یازدهم می 1929 عرضه شده بود. پس از آن تا ژانویه 1947 نشریه به صورت فصلنامه منتشر می‌شد و از آن پس هر دو ماه یک بار به چاپ رسید و در ژانویه 1957 تا به امروز انتشار ماهانه آن آغاز شده است.
با انتشار جلد سوم در 1931، کادر مرتب سردبیری شکل گرفت که از هفت عضو همراه با والاس واترفال, به عنوان سردبیر و فلوید آر. واتسون از دانشگاه ایلینویز, به عنوان رئیس تشکیل می‌شد. دیگر اعضا عبارت بودند از: ای. سی. ونت ، پل ای. سابین ، اچ. دبلیو. لمسون , و پروفسور سی. میلر که به سمت ریاست جامعه پژواک امریکا انتخاب شد. وظیفه اعضای کادر سردبیری نشریه، مطالعه و تشخیص مقاله‌های رسیده برای چاپ است و این کادر از بازبینان که در این زمینه تجارب کافی دارند کمک می‌گیرند.
رشد این جامعه سبب افزایش موازی نشریه شد. این رشد تنها در خلال جنگ جهانی دوم رو به کندی نهاد. حتی در آن دوران نیز، نشریه از علایق نیروی دریایی و موضوع پژواک صداهای زیر آب (مرتبط با علایم زیردریایی) سود برد. پس از جنگ، نشریه رشد و شتاب بیشتری به خود گرفت. جلد نوزدهم (1947) که با آغاز انتشار دو ماهانه نشریه مصادف بود، 1036 صفحه را در بر می‌گرفت. جلد سی‌ام ( 1958) بلافاصله پس از آغاز انتشار ماهانه و با 1222 برگ چاپ شد. ادامه شتاب رشد نشریه, آن را تا سرحد 4353 برگ در شماره 74 (ژوییه 1983 تا دسامبر همان سال) رسانید.
صوت، دانشی است که طیف گسترده‌ای از پدیده‌های مرتبط با همه گونه‌های کنشهای انسانی را در بر می‌گیرد. هر چند از حیث تاریخی, این رشته علمی بخشی از فیزیک مربوط به خصوصیات طبیعی صدا شمرده می‌شود، امروزه عمیقاً با فیزیولوژی، روان‌شناسی همه رشته‌های مهندسی، موسیقی، پزشکی و جغرافی که شامل اقیانوس‌شناسی، آیرودینامیک، و زلزله‌شناسی می‌گردد، سر و کار دارد. باید گفت شمار نسبتاً فراوانی از واژگان انگلیسی، به احتمالی بیشتر از آنچه این زبان در دیگر علوم پدیده‌های فیزیکی پیکر انسانی است در پیوند با علم صوت، کاربرد دارد.
محتوا و مطالب: نشریه جامعه پژواک امریکا نوشته‌هایی را که از لحاظ تکنیکی تأیید شده باشند, در رشته‌های صوتی که در پی می‌آید، منتشر می‌سازد: صوت کلی خطی، صوت غیرخطی (ماکروسونیک‌ـ صوت با شدت بسیار) صوت هوایی و صوت فضایی، صوت زیر آب، اولتراسونیک (مافوق صوت) صوت با فرکانس بالا (شامل صوت کوآنتومی و تأثیرات فیزیکی صدا) ارتعاشهای مکانیکی و شوک، ارتعاش صفحات و پوسته‌ها، ارتعاش نامرتب صداهای مزاحم و کنترل آن، صوت در معماری، روند ایجاد علایم صوتی (شامل تئوری آماری علایم) صوت فیزیولوژیکی و روان‌شناسانه (گوش و شنوایی) ارتباط کلامی، موسیقی و ابزار موسیقی، صوت زیستی (شامل تأثیرات کلی صوت بر سیستم زیستی)، ابزار سنجش و اندازه‌گیریهای صوتی. میزان کیفیت تکنیکی نوشته‌های تقدیم شده باید در حد پژوهشهای علوم پایه‌ای و تکنولوژیکی دانشگاهی باشد. نیز، معیار پژوهشهای آزمایشگاهی صنعتی دولتی هم پذیرفتنی است. جز مقاله‌های بازخوانشی و آموزشی، همه نوشته‌های منتشر شده باید حاصل یک پژوهش اصیل و تازه باشد.
خط‌مشی: دبیر عالی جامعه به ‌عنوان سردبیر نشریه عمل می‌کند. سردبیر وظیفه مدیریت همه ابعاد نشریه، تأیید علمیت و صحت مقاله برای چاپ و نظم دادن به سلسله مراتب و طبقه‌بندیهای مربوط را بر عهده دارد. اعضای هیئت تحریریه در این گونه امور کمک‌کار سردبیر هستند و هر یک از آنها در پیوند با یک رشته صوتی پیش‌گفته فعال‌اند. معاونان سردبیر نیز باید در زمینه تخصصی خویش قبول مسئولیت کرده و بدان مسلط باشند. وظیفه آنها این است که نوشته‌های تقدیمی را رد یا قبول کنند. نیز ایشان بر اساس نظریات یک یا دو ارزیاب توانا که مقاله‌ها و نوشته‌ها برای بازبینی فرستاده شود، عمل می‌کنند. بنابراین، نشریه بر اساس یک سیستم بازبینی بی‌نظیر عمل می‌کند. سردبیر تنها زمانی به بازبینی نوشته‌ای می‌پردازد که اختلاف نظرهایی چند میان نویسنده مقاله و معاون سردبیر بروز کند. در این صورت حق‌التحریر از نهاد حامی نویسنده مقاله، که در پژوهشهایش به ‌او یاری رسانیده، خواسته می‌شود، ولی پرداخت اجباری نیست و حتی اگر نهاد مذکور از پرداخت ناتوان باشد، همه مقاله‌هایی که از نظر علمی و تکنیکی قابل قبول باشند، در صورت امکان بی‌فاصله منتشر می‌گردد.
افزون بر این، مقاله‌های تخصصی که ذکر آن رفت، هر شماره بخشهایی را به اخبار کوششها و رخدادهای جامعه اختصاص می‌دهد. نشستهای دیگر جامعه‌های معتبر، بازخوانی کتابها و بازخوانی مضامین مربوط به صوت از دیگر مقالات است. اخبار استانداردهای پژواکی و فعالیتهای جداگانه مربوط به نشریه به شکل دو ماهانه چاپ می‌گردد.
ضمیمه‌ها: هر سال سه ضمیمه به صورت جداگانه منتشر می‌شود. دو تا از آنها, شرح برنامه‌های نشست سالانه جامعه مذکور است و خلاصه‌ای از همه مقاله‌های عرضه شده در آن نشست را دربردارد. به علاوه اینها، همه مطالبی که در نشریه منتشر شده در دسامبر و ژوئن هر سال به صورت نمایه در پایان هر جلد به طور مرتب چاپ می‌شود.
سومین ضمیمه، منابعی است که اخیراً درباره صوت نوشته شده است؛ یعنی کتاب‌شناسی مقاله‌های جدید درباره صوت و گفتار، که از منابع جهانی گردآوری شده به طور معمول در نیمه تابستان منتشر می‌گردد. این نشریه برای رفع نیازهای معلمان و کارکنان تحقیقاتی دانشکده‌ها و دانشگاهها و نیز، آزمایشگاههای صنعتی و دولتی تهیه می‌شود. البته، شرکتهای مشاوره صوتی را هم در برمی‌گیرد. نشریه و ضمیمه‌هایش برای همه اعضای جامعه رایگان است. اشتراک نشریه برای کسان غیرعضو از راه موسسه فیزیک امریکا میسر است.
مآخذ:
EDHD, P. 118; GEDPD, Vol. 2, P. 118-120.
آر. بروس لیندسی ؛ آلن سوسمن
ترجمه سیدطاهر احمدی؛ راضیه افتخاری  
تاریخ ثبت در بانک 15 اردیبهشت 1400