کد jr-44647  
عنوان اول نشریه اختلالات شنوایی و گفتاری  
عنوان دوم مجله ویژه موضوعات شنوایی و گفتار  
نویسنده اِنید جی. ولف  
نویسنده آلمن سوسمن  
مترجم سیدطاهر احمدی  
مترجم راضیه افتخاری  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد سوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 1258  
شماره صفحه (تا) 1260  
زبان فارسی  
متن نشریه اختلالات شنوایی و گفتاری ، مجله ویژه موضوعات شنوایی و گفتار.
این نشریه بیش از نیم قرن است که یکی از شش نشریه رسمی انجمن امریکایی گفتار, زبان, شنوایی است. شمارگان آن که هر سه ماه یک بار منتشر می‌شود، به بیش از پنجاه هزار می‌رسد و در برگیرنده حرفه‌هایی در زمینه‌های اختلالات گفتاری و شنوایی است. این نشریه مقاله‌ها، گزارشها و نامه‌هایی را که عمدتاً به مسائل بالینی, از جمله ماهیت و درمان اختلالات شنیداری و گفتاری و زبان توجه دارد, منتشر می‌کند. از طرفی مقاله‌هایی را که درباره تحقیقات تجربی و نظری در گفتار، علوم شنیداری و زبان که در نشریه شنوایی و گفتارپژوهی انجمن منتشر می‌شود چاپ نمی‌کند. نشریه، شرح مذاکرات کنفرانسها را در گزارشهای آشا و اطلاعاتی را که مربوط به یک موضوع منفرد است در رساله‌ها منتشر می‌سازد و اطلاعات مربوط به خدمات زبانی‌ـ گفتاری و شنیداری به کودکان (به ویژه در مدرسه‌ها) را در بر نمی‌گیرد، بلکه این اطلاعات در نشریه انجمن به نام خدمات زبانی، گفتاری و شنیداری انجمن در مدرسه‌ها منتشر می‌گردد.
نشریه اختلالات شنوایی و گفتاری، پانزدهمین جشن تولد خویش را در فوریه 1985 برگزار کرد. اختلالات شنوایی و گفتاری ، نشریه رسمی ‌انجمن تصحیح گفتار امریکا بود که خود این انجمن، جایگزین انجمن گفتار, زبان, شنوایی امریکا شده بود. هنگامی ‌که انجمن پیشین اهدافش را با در برگرفتن مسائل شنیداری تعمیم و گسترش بخشید، در 1947 نامش را به انجمن شنوایی و گفتار امریکا یا آشا تغییر داد و نام روزنامه رسمی‌اش را نیز، به نشریه اختلالات شنوایی و گفتاری تبدیل کرد. هنگامی ‌که آشا یک بار دیگر نامش را در 1982 عوض کرد و واژه «زبان» را به عنوان خویش اضافه کرد، نشریه نام خود را همچنان حفظ کرد.
مضمون: نشریه اختلالات شنوایی و گفتاری یکی از شش نشریه ادواری آشا است که در هر فصل یک بار چاپ و منتشر می‌شود. از پانصد مشترک در سال 1936 به پنجاه هزار مشترک و خواننده رشد یافته است. مخاطبان اصلی شامل فعالان عضو آشا هستند که توجه‌شان بیشتر به امور پزشکی بالینی متمرکز شده است. مقاله‌های این نشریه با طبیعت و چگونگی اختلالات گفتاری، زبانی، شنوایی و درمان آنها نیز، با سازوکارهای درمانگاهی و تدابیر خاصی که چنین درمانهایی را میسر سازد، سر و کار دارد. پذیرش نوشته‌ها بیشتر بستگی به میزان خوانندگان مقاله‌ها یا خوانندگانی که به هر ترتیب در این زمینه فعالیت می‌کنند، دارد. از آنجا که عملکردهای دقیق بالینی بر پایه تجارب اکتشافی و بالینی قرار گرفته, آشا نسبت به این نیاز پاسخ گفته و به انتشار مقاله‌های علمی برای توسعه نظریات تخصصی اهتمام می‌ورزد. مقاله‌های درباره گفتار، شنوایی و علوم زبانی که بر پایه پژوهشهای تجربی و نظری تألیف شده است, به نشریه دیگری به نام نشریه شنوایی و گفتارپژوهی که آن هم اُرگان انجمن آشا است ارسال می‌شود. برای دستیابی به همه مطالب, اعضای آشا می‌توانند هر دو نشریه را دریافت دارند.
افزون بر اینها، آشا رخدادهای کنفرانسهای معتبر و مضامین موضوعاتی را که به همان شکل به دلیل درازای متن قابل چاپ در یک نشریه کوچک نیست، در قالب مقاله‌های نشریه‌ای به چاپ می‌رساند. رخدادهای کنفرانسها در گزارشهای آشا و متون بلند در رساله‌های آشا چاپ می‌شوند. اصولاً رساله‌ها به صورت ضمیمه نشریه ارائه می‌شوند، ولی پس از چهاردهمین ضمیمه در 1952، سیاست نشریه عوض شد و رساله‌های نشریه به صورت مستقل به چاپ رسید. تنوع گسترده‌تری از مضامین موردنظر نشریه اختلالات در خدمات شنوایی و گفتاری و زبانی در مدرسه‌ها و آشا دیده می‌شود. خدمات شنوایی و گفتاری بر روی خدمات زبانی، گفتاری و شنوایی ویژه کودکان متمرکز شده که به ویژه این خدمات در مدرسه‌ها اعمال می‌گردد و شامل نظارت، برنامه‌ریزی و سیاست کلی اداره، این خدمات می‌باشد. آشا صدای رسمی ‌انجمن بوده که با مسائل مدیریتی و دیگر مسائل مربوط به گستره خواستها و تمایلات همه اعضای انجمن همچون مقاله‌ها درباره تاریخ، تئوریها و سیاستهای علم و عمل اختلالات ارتباطی سروکار دارد. وضعیت سردبیری نشریه با نگاهی به زمینه‌های مورد پوشش آشا از طریق پنج نشریه‌ای که در اختیار دارد مشخص می‌شود.
مقاله‌ها، گزارشها و نامه‌ها از جمله مطالبی است که نشریه به چاپ و نشر آنها می‌پردازد. مقاله‌های تألیفی در زمینه فلسفه، پایه‌های ادراکی یا بنیادهای تئوری فعالیتهای مختلف بالینی زبانی، گفتاری، شنوایی و نیز، برنامه‌های کاملاً پژوهشی بالینی مورد استقبال این نشریه قرار می‌گیرد. گزارشها داده‌های گسترده و غیرعلمی ‌را باز می‌تابانند که یا از فعالیتهای بالینی و یا تجربیات اندک تجربی، اما مهم به لحاظ بالینی، نشئت می‌گیرند. گزارشها نسبت به مقاله از پیچیدگی کمتری برخوردارند و مطالعات موردی را هم در خود جای می‌دهند. گزارشها بیشتر درباره گروهها یا کسانی که اختلالات ارتباطی‌شان در پژوهشهای بالینی از اهمیت بالایی برخوردار باشند، اطلاعات و آگاهی می‌دهند، اما مشکلات و مسائل این گروهها و افراد را نمی‌توان تعمیم داد و بنابراین، پایه‌ای برای قضاوت کلی نیستند. نامه‌ها می‌توانند افزوده‌هایی بر مقاله‌هایی که پیش‌تر چاپ شده در نشریه باشند که پژوهشهای راهنما را خلاصه نموده و مطالعات موضوعی را به وجود آورده یا یک نظریه و مسئله خاصی را با توجه به فعالیتهای بالینی حمایت می‌کنند. مقاله‌ها کلاً بلندترین, و نامه‌ها کوتاه‌ترین نوشته‌های چاپ شده در این نشریه هستند.
سردبیران: اولین سردبیر جی. اُسکار راسل (1936 تا 1942) و دومین آنها وندال جانسون (1943 تا 1947) بود. وی هنگامی ‌‌به این مقام رسید که نام نشریه به اختلالات شنوایی و گفتار تغییر یافت. او مدافع و مبلغ ترکیب شنوایی‌شناسی و آسیب‌شناسی گفتاری بود و گویا گسترش بیشتر و فراتر رفتن سازمان مذکور را تا به شکل امروزی‌اش که زبان و گفتار و شنوایی را یک جا مورد توجه قرار می‌دهد، می‌پسندید. دیگر سردبیران: گرانت فربنک (1949 تا 1954)، گوردون ای. پیترسون (1955 تا 1957)، مری هوبر (1958 تا 1961)، ویلیام آر. تیفانی (1962 تا 1974)، ماری جین ریس (1964 تا 1966)، مارگارت سی. بایرن (1965 تا 1968)، الیزابت کارو (1969 تا 1974) رالف ال. شلتون (1974 تا 1978) ویلیام پرکینز (1978 تا 1981)، جانیس ام. کاستلو (1982 تا 1985) و لارنس بی. لئونارد (1986) بوده‌اند. سردبیران برای سه سال انتخاب می‌شوند.
سردبیر ده نفر دستیار سردبیری و بیش از صد نفر مشاور دارد که این افراد مشاوره‌های ضروری را که سردبیر به آنها نیازمند است, ارائه می‌دهند تا درباره نوشته‌های دارای کیفیت بالای تخصصی و پیچیده قضاوت صحیحی انجام گیرد. البته هیچ سردبیری نمی‌‌تواند دارای همه تجارب اساسی و تخصصی باشد که بتواند مفاهیم تخصصی زبان گفتاری و شنوایی را ارزشیابی نماید.
پیش از آنکه نوشته‌‌ای پذیرفته شود, حداقل دو مشاور و یک دستیار سردبیر و خود سردبیر آن را بازبینی می‌کنند. اگر لازم باشد، سردبیر می‌تواند همه بازبینهای علی‌البدل را دعوت به همکاری کند و اینها البته کسانی هستند که درباره برخی مضامین، اطلاعات علمی ‌و تخصصی دارند. این روند بازبینی برای مطمئن شدن از بالا بودن کیفیت مطالب ترتیب داده شده است. سیاست این نشریه بر این روش استوار است که بازبینیها به صورت بی‌طرفانه انجام پذیرد و تصمیم انتشار یک نوشته تا آنجا که ممکن است سر فرصت و در مدت شش ماه پس از دریافت نوشته اتخاذ گردد.
نویسندگان مقاله‌های پذیرفته شده برای چاپ لزوماً نباید از اعضای آشا باشند. برای تدوین مقاله‌ها از نویسنده‌ها خواسته می‌شود از شیوه‌نامه نشر انجمن روا‌ن‌شناسی امریکا پیروی کنند. مسئول اصلی سبک و سیاق مجله سردبیر است، اما آشا کوشش می‌کند تا ثبات سبک را در همه نشریاتش از راه هیئت انتشاراتی‌اش حفظ و نگاهداری کند. اشتراک نشریه برای همه بلامانع است.
مآخذ:
EDHD, P. 119; GEDPD, Vol. 2, P. 116-117.
اِنید جی. ولف؛ آلمن سوسمن
ترجمه سیدطاهر احمدی؛ راضیه افتخاری  
تاریخ ثبت در بانک 30 فروردین 1400