کد jr-44646  
عنوان اول نشریه اختلالات ارتباطی  
عنوان دوم مجله‌ای ویژه مسائل ارتباطی ناشنوا  
نویسنده آر. دبلیو ریبر  
نویسنده آلن سوسمن  
مترجم سیدطاهر احمدی  
مترجم راضیه افتخاری  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد سوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 1256  
شماره صفحه (تا) 1258  
زبان فارسی  
متن نشریه اختلالات ارتباطی ، مجله‌ای ویژه مسائل ارتباطی ناشنوا.
این نشریه به موضوعات بسیاری در زمینه اختلالات ارتباطی، از جمله بررسیهای تجربی محض، و درمانگاهی و تئوریکی می‌پردازد. خوانندگان این نشریه شامل زبان‌شناسان‌, عصب‌شناسان‌, روان‌شناسان, روان‌پزشکان و متخصصان شنوایی و گفتاری است.
مقاله‌هایی که عمدتاً معضلات مربوط به اختلالات ارتباطی را مورد بحث قرار می‌دهند, شامل روندهای طبیعی ارتباطی به اضافه جنبه‌های آناتومیکی، روان‌شناسی، تشخیصی، روان‌پویایی‌, تشخیص بیماریهای روانی و اختلالات ارتباطی است.
در این نشریه ضمن توجه به تاریخ علم و وضعیت کنونی و آینده آن، مقاله‌هایی که موضوعات آنها در زمینه پژوهشهای کاملاً تجربی و مقاله‌های بالینی و نظریه‌ای باشد، مورد استقبال قرار می‌گیرد. مقاله‌ها و نوشته‌های امریکایی که ماهیتی بین‌المللی و چند رشته‌ای دارند, در این نشریه منتشر می‌گردند.
گزینش نوشته‌ها: برگهای نشریه اختلالات ارتباطی، به روی همه کسانی که می‌خواهند نوشته‌هاشان را تحویل دهند، باز است. این نوشته‌ها برای سردبیر فرستاده می‌شود. وی برای مشاوره آنها را به شواری سردبیری ارجاع می‌دهد و آنجا با در نظرگرفتن ارجحیت محتوا، کیفیت کار و اعتبار گزارش این نوشته‌ها مورد بازبینی و بازرسی قرار می‌گیرند. شورای سردبیری بررسی می‌کند و سپس ویراستار تصمیم پذیرش یا رد مقاله‌ها را براساس توضیحات داده شده به نویسنده ابلاغ می‌کند و یا پیشنهادهای اصلاحی خود را که می‌تواند نوشته را قابل‌پذیرش کند، ارائه می‌دهد؛ گرچه ویراستاران نمی‌توانند بر پایه و اساس نامه‌ها و درخواستها دگرگونی و بازبینی انجام دهند. خود نوشته‌ها باید همان گونه که فرستاده شده باقی بماند. موقعیت نویسنده یک مقاله اهمیتی ندارد. مشاوران سردبیر معمولاً از هویت نویسندگان آگاهی دارند، ولی تصمیمهایشان را تنها در پیوند با کیفیت نوشته‌ها می‌گیرند.
نشریه, هیچ هزینه‌ای را برای چاپ مقاله‌ای نمی‌پردازد. نوشته‌ها به ترتیب پذیرششان چاپ می‌گردند، ولی در موارد استثنایی، چندی از مقاله‌‌های ویژه، جلوتر از زمان‌بندی به چاپ می‌رسند. سردبیر تیترهای هر موضوع را خود بر می‌گزیند. این نشریه مقالات مورد علاقه روان‌شناسان، روان‌کاوان، متخصصان گفتار و علوم شنوایی، اختلالات ارتباطی، زبان‌شناسان، عصب‌شناسان و متخصصان گوش، بینی و حنجره را منتشر می‌کند.
این نشریه به مقاله‌هایی که مشکلات و مسائل اختلالات گوناگون ارتباطی را بیان کند, بیشتر اهمیت می‌دهد. مضامین نوشته‌ها عبارت‌اند از: جنبه‌های آناتومی و فیزیولوژیکی، اختلالات ارتباطی، نیز عناصر آسیب‌‌شناسی روانی در اختلالات ارتباطی، جنبه‌های روان‌‌حرکتی اختلالات ارتباطی و ابعاد تشخیص و درمان اختلالات ارتباطی.
همه مقاله‌های پذیرفته شده باید در بایگانی محفوظ بمانند, چه گزارشهای تجربی، پژوهشهای موضوعی، و چه مقاله‌های نظری. پژوهشهای تجربی باید از کیفیت بالایی برای ارائه یک مقاله اصیل برخوردار باشند. مقاله‌ای که نخست بر پایه برشماری مشخصه‌های موضوع در مقوله‌ای تشخیصی باشد، ولی فرضیه‌ای را ارائه ندهد و با دیگر گروههای علمی مطابقه نشده باشد تا فرضیه‌هایی را به اثبات رساند، قابل پذیرش نیستند.
مقاله‌های بلند بالای تجربی، باید بیشتر اطلاعات اثباتی را ارائه دهند تا آنکه تنها گزارشی از یک آزمون کوتاه در یک شیوه گسترده باشند. به طور کلی این بایدها از روی یک سری آزمونهای به هم پیوسته حاصل می‌شود. یادداشتهای آزمونی کوتاه، تنها و تنها باید بر پایه آزمونهایی چند استوار شده باشد.
نوشته‌های نظری و گزارشی که پذیرفته می‌شوند، باورهای نوینی را عرضه می‌دارند؛ پیشنهادهایی برای بازبینی نظریات کنونی ارائه داده و یا نظریات و مسائل را در شیوه‌های مفید بازسازی می‌کنند؛ اما از آنجا که این مقاله‌ها گرایش به درازی گفتار دارند، تنها به شرطی پذیرفته می‌شوند که مضمون اصلی‌شان مرتبط به موضوع اختلالات ارتباطی باشد. مقاله‌های کوتاه انتقادی که به روش علمی نوشته شده ‌باشد نیز، تنها به شرطی چاپ می‌شوند که افکار نوینی را عرضه کنند و جهت نگاهشان به سوی یک مسئله مهم باشد.
تاریخ: نشریه اختلالات ارتباطی, خود از درون یک کتاب به نام آسیب ‌شناسی گفتاری: پژوهش بین‌المللی علم آسیب‌شناسی گفتاری ، نوشته رابرت بروبیکر و آر. دبلیو. رایبر ، منتشر شده به سال 1966 از سوی شرکت انتشاراتی هلند شمالی آمستردام، به وجود آمده است. کتاب از استقبال خوبی برخوردار شد و به ‌زودی شرکت انتشاراتی, چاپ دوم کتاب را خواستار شد. مولفان آن، تجدید نظر و چاپ دوباره آن را پس از یک سال انتشار شایسته ندیدند.
تدوین‌کنندگان پس از مشاوره با شماری از مقاله‌نویسان ویراست دوم، پیشنهاد کردند روزنامه بین‌المللی در زمینه اختلالات ارتباطی تأسیس شود. بیشتر کسانی که مورد مشاوره قرار گرفته بودند, نظرشان این بود که چنین نشریه‌ای می‌تواند پاسخ به نیازهای تخصصی خوانندگان در این زمینه باشد. بنابراین، تدوین کنندگان به سرعت دست به کار شدند.
مولفان این نشریه متعلق به منطقه خاصی نیستند و متخصصانی از سراسر جهان مقاله می‌نویسند. آنها ابتدا راجع به موضوعی که می‌خواهند بنویسند, موافقت نشریه را به دست می‌آورند. نخستین شماره در می ‌1967 به چاپ رسید, شامل مقاله‌هایی از کسانی چون هوبرت ماورر به نام «لکنت زبان به مثابه ردّ و پذیرش همزمان » بود که در شماره‌های بعدی آن چند بار چاپ شد. نیز، بخشی از شماره‌ها به شماری از مقاله‌هایی که اصولاً در یک کنفرانس ارائه شده بود (‌کنفرانس به نام، «اصول روان شناسی حرکتی و اهمیت آن در زمینه اختلالات ارتباطی» در نیویورک در بیست و ششم مارس 1966 برگزار شده بود) اختصاص داشت.
بیشتر مقاله‌هایی که در این کنفرانس ارائه شده در روزنامه اختلالات ارتباطی دوباره تجدید چاپ شده از سوی اولیور بلادشتاین و لویس وولبرگ نوشته شده بود.
از همان ابتدای کار، این نشریه موقعیت خوبی یافت و احترام و ستایش متخصصان را که در این زمینه فعالیت می‌کردند، برانگیخت. در سالهای اخیر شماری از شماره‌های تخصصی و ویژه‌ای به چاپ رسیده است. در پاریس در 1977 یک ویژه‌نامه به نام «مشکلات لکنت زبان: تئوری و درمان » به چاپ رسید. این شماره بر پایه مقاله‌های ارسالی که به کنفرانس دومین یادواره سالانه امیل فروشلز درباره اختلالات ارتباطی در دانشگاه پیس نیویورک در 1975 ارسال شده بود، تدوین شده است. افزون بر اینکه این روزنامه کمک بزرگی برای پژوهشهای تجربی و بالینی در زمینه مربوط می‌باشد، فروشلز خود نیز، از نخستین حامیان همین نشریه و از اعضای هیئت تحریه آن بود. در 1978 نشریه مذکور باز یک ویژه‌نامه به نام «مشکلات شنوایی و ناشنوایی » منتشر کرد. این شماره رویکردی چند جانبه به زمینه‌های مورد بحث داشته، کوششهای زبان‌شناسان، روان‌کاوان و روان‌شناسان و نیز متخصصان پژوهشهای ناشنوایی، شنوایی در این موارد را منعکس می‌ساخت.
بیشتر شماره‌های نشریه نیز، شامل آمیزه‌ای از مقاله‌های گوناگون بود که یک بازبینی بین‌المللی کتابها و دیگر نشریاتی که با جنبه‌های گوناگون اختلالات ارتباطی سر و کار دارد، در آن گنجانده شده است.
مآخذ:
EDHD, P. 118; GEDPD, Vol. 2, P. 114-115.
آر. دبلیو. ریبر؛ آلن سوسمن
ترجمه سیدطاهر احمدی؛ راضیه افتخاری  
تاریخ ثبت در بانک 30 فروردین 1400