کد jr-44621  
عنوان اول موسسه ناشنوایان الکساندر گراهام بل  
عنوان دوم تشکلی برای امور خدماتی و آموزشی ناشنوایان در امریکا  
نویسنده سارا ای. کنلون  
مترجم راضیه افتخاری  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد سوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 1219  
شماره صفحه (تا) 1221  
زبان فارسی  
متن موسسه ناشنوایان الکساندر گراهام بل ، تشکلی برای امور خدماتی و آموزشی ناشنوایان در امریکا.
انجمن امریکایی ارتقای آموزش گفتار به ناشنوایان در 1890 از سوی مجمع معلمان ناشنوایان امریکا در شهر نیویورک، تأسیس شد. نام این موسسه در 1948 به موسسه گفتار ناشنوایان ولتا تغییر یافت و دوباره در 1953 به موسسه ناشنوایان الکساندر گراهام بل تغییر نام داد.
این موسسه از زمان تأسیس تا کنون، تنها دارای یک هدف بوده است: گسترش کاربرد گفتار و گفتار‌خوانی مبتلایان به نواقص شنوایی‌. بیشتر 62 عضو اولیه این موسسه را مدرسانی تشکیل می‌دادند که به تدریس تولید آوا مشغول بودند. بسیاری از این اعضا در 1874 در نخستین مجمع آموزگاران گفتار که برای نخستین بار در امریکا تشکیل شده بود، شرکت کردند. این معلمان از روش گفتار قابل‌رویت که الکساندر ملویل بل ، پدر الکساندر گراهام بل، برای برقراری ارتباط با دانش‌آموزان ناشنوا آن را ابداع کرده بود، استفاده می‌کردند. گفتار قابل رویت، از علایم و نشانه‌های نوشتاری تشکیل شده است که نشان دهنده فرم تشریحی هر یک از آواهای گفتار است.
از 1890، این موسسه به یک سازمان بین‌المللی تبدیل شد که دارای 4500 عضو از 38 کشور جهان است و اعضای وابسته آن، بیش از 4500 هزار نفر از میان والدین ناشنوایان، در سراسر امریکاست. بودجه سالانه این موسسه، با کسب درآمدهای محدود و نامحدود، نزدیک به یک میلیون دلار در سال است. این درآمد با گرفتن حق عضویت، انتشار کتاب و مجلات، و دریافت هدایا، تأمین شده است. هیچ‌گونه بودجه دولتی به این موسسه اختصاص داده نشده است.
این موسسه دارای چهار گروه از اعضاست: افراد حرفه‌ای، والدین کودکان ناشنوا یا مبتلا به نقصهای شنوایی، بزرگسالان کرولال، و هر فردی که حامی ‌آموزش کلام شفاهی به ناشنوایان است.
سازمان بین‌المللی والدین : برای سازگاری میان علایق و نیازمندیهای اعضای مختلف این موسسه، سه بخش تشکیل شده است. در 1958 سازمان بین‌المللی والدین تأسیس شد و در حالی که اهداف این بخش به طور کلی با اهداف موسسه یکسان است، تأکید ویژه‌ای بر کمک به خانواده‌هایی می‌شود که دارای فرزندان ناشنوا بوده و علاقه فراوانی به گسترش آموزش شفاهی‌‌ـ شنیداری به این گونه کودکان دارند. هر یک از اعضای موسسه گراهام بل، با اطلاع دادن به کمیته اجرایی سازمان بین‌المللی والدین، به این سازمان می‌پیوندند. گروههای وابسته، می‌توانند با ارائه درخواست به سازمان والدین به آن بپیوندند.
سازمان بین‌المللی والدین، مجله کودکان ما ، را منتشر می‌کند که یک اقدام خیریه برای اعضای موسسه، کارگاههای خانواده، شبکه والدین به والدین در سراسر کانادا و امریکاست. همچنین سازمان بین‌المللی والدین با اعطای بورس تحصیلی به کودکانی که والدین آنان عضو هستند آنان را حمایت مالی می‌کند.
بخش بزرگسالان ناشنوا‌ـ گویا : این بخش در 1864 تشکیل شد و به عنوان یک سازمان خدماتی غیرانتفاعی داوطلبانه، همه علاقه‌مندان به امور ناشنوایان را تشویق و کمکهای لازم را در اختیار آنان قرار می‌دهد؛ به گونه‌ای که کودکان و بزرگسالان می‌توانند فرصتهای اجتماعی، آموزشی و شغلی خویش را در میان افراد عادی با تقویت گفتار، گفتارخوانی و شنوایی ارتقا بخشند. عضویت در این بخش، با ارائه درخواست به آن امکان‌پذیر است.
فعالیتهای بخش بزرگسالان ناشنوا‌‌‌ـ گویا، شامل انتشار و ارسال خبرنامه‌ها به اعضا؛ انتشار کتاب راهنمای عضویت در بخش بزرگسالان ناشنوا‌ـ گویا؛ گردشهای کوتاه خانوادگی، برای کمک به والدینی که دارای فرزندان ناشنوا هستند و حمایت از آنان، با اعطای کمک هزینه تحصیلی به فرزندان آنان است.
سازمان بین‌المللی آموزش ناشنوایان : این سازمان، تازه تأسیس‌ترین شعبه موسسه ناشنوایان الکساندر گراهام بل است که در 1967 بنیانگذاری شد و هدف از تشکیل این شعبه، ارتقای سطح کیفی آموزش ناشنوایان خردسال و بزرگسال است. این شعبه انجام موارد ذیل را برعهده دارد: آموزش گفتار شفاهی و ارتقای کیفیت برنامه‌های آموزش شفاهی؛ تشویق برای انجام مطالعات علمی ‌در زمینه روندهای ارتباطی، آموزشی و شفاهی؛ تبادل اطلاعات در میان مربیان با انتشار نتایج تحقیقات، سمینارها و نشستهای دایمی، عضویت در این بخش با ارائه تقاضانامه به سازمان صورت می‌گیرد.
در 1982، هیئت مدیره موسسه، متشکل از هجده عضو دارای حق رأی، تشکیل انجمنهای محلی را تصویب کرد. هدف اصلی از تشکیل این انجمنها، در اختیار گذاشتن اطلاعات به روز، درباره جوامع ناشنوایان است. انجمنهای محلی تا کنون در میشیگان، آلاباما، ویرجینیا و پنسیلوانیا تشکیل شده است.
از زمان آغاز به کار، این موسسه دارای مدیرانی سرشناس و معروف بوده است. الکساندر گراهام بل، بنیانگذار و نخستین مدیر این مدرسه بود. نامهایی چون کالوین کولیج ، گیلبرت گروس ونور ، هلن کلر ، اسپنسر ترسی و کارولین ییل ، با نام و پیام این موسسه رابطه بسیار نزدیکی دارند.
اداره ولتا: در 1909، هنگامی که اداره ولتا به این موسسه پیوست، پیشرفت شگرف و قابل توجهی در آینده موسسه رقم خورد. اداره ولتا در 1887 به همت الکساندر گراهام بل و با هدف گسترش و انتشار اطلاعات درباره ناشنوایان بنیانگذاری شد. ساختمان این اداره در 1893 بنا گردید و تنها بخشی از هدیه‌ای بود که دولت فرانسه به این موسسه اهدا کرد. مدیران موسسه آزاد بودند از هر روشی که باعث پیشرفت و توسعه کار موسسه بود، بهره‌گیری کنند. سرمایه و بودجه این موسسه از مبلغ جایزه‌ای که از سوی دولت فرانسه به آقای بل، برای اختراع تلفن اهدا شده بود، تامین گردید. اینجایزه همچنین شامل یک کتابخانه مرجع درباره ادبیات ناشنوایان است. بیشتر این مجموعه، در اداره ولتا بایگانی شده است.
فعالیتها: این موسسه در چندین سال فعالیت خود، تلاشهای خویش را فراتر از سخنرانی درباره ناشنوایان و از طریق نماینده فعال خود، یعنی اداره ولتا و ارگان رسمی آن، یعنی نشریه ولتا ریویو ، در موارد زیر گسترش داده است: حفاظت از شنوایی، از میان بردن عوامل ناشنوایی، مطالعه هنر لب‌خوانی به وسیله کودکان و بزرگسالان سخت شنوا و برطرف کردن نقصهای گفتاری بزرگسالان و خردسالان. فعالیتهای کنونی این موسسه بیشتر بر روی معلولیتهای عمیق شنوایی (نود دسی‌بل و بالاتر) متمرکز شده است. یکی از برنامه‌های اساسی این موسسه، حمایت از کودکان، نوجوانان و جوانانی است که به شدت دچار مشکلات شنوایی‌ـ گفتاری‌اند و در مدارس عادی، به تحصیل مشغول‌اند.
خدمات اطلاع‌رسانی به اعضای این موسسه از طریق هماهنگ‌کنندگان حقوق کودکان، در هر ایالت و استان، در دسترس ناشنوایان قرار می‌گیرد. کارگاههای محلی، ارائه دهنده خدمات تلفنی و یادداشت‌برداری هستند. رابطان شفاهی آموزش داده می‌شوند تا بتوانند در جلسات عمومی ‌و سراسری به ناشنوایان و افراد شنوا‌ـ گویا یاری رسانند. اعضای این موسسه، برای اطلاع‌رسانی و فعالیتهای اجتماعی در اجلاس دوسالانه این موسسه، گردهم می‌آیند. بخش انتشارات این موسسه، متونی را برای دانش‌آموزان، والدین و بزرگسالان ناشنوا و مبتلا به نواقص، با موضوعاتی درباره کاربرد گفتارخوانی، آموزش گفتار به کودکان ناشنوا، برنامه آموزشی‌ـ علمی برای خواندن و همسویی دانش‌آموزان مبتلا به نواقص شنوایی، منتشر می‌سازد.
آگاهی شنوایی: یک برنامه آموزشی است که با تشخیص زودهنگام فقدان شنوایی، باعث گسترش اقدامات جبرانی می‌گردد. راهنماهای این برنامه، به زبانهای اسپانیایی و انگلیسی در دسترس عموم قرار دارد. ولتا ریویو که شش بار در سال منتشر می‌شود، به علاوه یک ویژه‌نامه، از 1899 از نشریات دایمی ‌این موسسه به شمار می‌روند که بعدها به مجله انجمن تغییر نام داد. نیوساندز ، یک خبرنامه است که ده بار در سال منتشر می‌شود. در هر سال، این خبرنامه و دو نسخه از مجله کودکان ما، به کلیه اعضا فرستاده می‌شود. سایر نشریات نیز در درجه اول به اعضا و سپس به افراد غیرعضو فروخته می‌شود.
نزدیک به یک قرن است که موسسه ناشنوایان گراهام بل تأسیس شده و تمام تلاشهای خود را بر گسترش آموزش شفاهی‌ـ شنیداری متمرکز کرده است. امروزه این موسسه با ارائه رهنمودها و پژوهشهای آموزشی، زمینه لازم را برای تشکیل یک خانواده منحصر به فرد، متشکل از معلمان، والدین و ناشنوایان بزرگسال فراهم کرده است. این افراد با تلاشهای گروهی سعی می‌‌کنند بهترین فرصتها را در اختیار ناشنوایان قرار دهند تا آنان بتوانند به عنوان اعضایی فعال، از قابلیتهای خویش در دنیای شنوایان بیشتر استفاده کنند.
مأخذ:
GEDPD, Vol. 1, P. 12-14.
سارا ای. کنلون
ترجمه راضیه افتخاری  
تاریخ ثبت در بانک 23 فروردین 1400