کد jr-44550  
عنوان اول موسسه ملی جوانان ناشنوا  
عنوان دوم تشکلی برای سامان‌دهی و هماهنگی امور ناشنوایان در فرانسه  
مترجم صدیقه شجاعیان  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد سوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 1218  
شماره صفحه (تا) 1219  
زبان فارسی  
متن موسسه ملی جوانان ناشنوا، تشکلی برای سامان‌دهی و هماهنگی امور ناشنوایان در فرانسه.
این موسسه که موسسه پاریس نیز نامیده می‌شود، در دهه 1700 به همت اَبه چارلز میشل دولپه تأسیس شد و امروز یکی از قدیمی‌ترین مدارس ناشنوایان در دنیاست.
این مدرسه که کار خود را با دریافت کمک مالی از شاه لوئی شانزدهم آغاز کرده بود، توانست در خلال انقلاب فرانسه به فعالیت خود ادامه دهد. لپه، مدرسه را با آموزش دو خواهر در منزل خود آغاز کرد و تا اواخر دهه 1760 شش شاگرد داشت.
ده سال بعد، سی شاگرد داشت و در زمان مرگش در 1789 بیش از شصت شاگرد در این موسسه آموزش می‌دیدند. پس از مرگ لپه، مدرسه به دست سیکار اداره شد. وی مجمع ملی فرانسه را متقاعد کرد که کمک به دانش‌آموزان معلول، وظیفه است و در پاسخ به او انجمن مدرسه را در 1791 ملی کرد و آن را موسسه ملی ناشنوایان مادرزاد نامید.
سالهای انقلاب فرانسه دشوار بود و سیکار، مدیر مدرسه، دست کم دوبار به اتهام سلطنت‌طلبی زندانی شد. سرانجام با دادخواستی از سوی شاگردان ناشنوایش از زندان رها شد. سپس سیکار تا زمان مرگش تا 1822 در هشتاد سالگی، به مدت 32 سال برنامه خود را ادامه داد. در آن زمان مدرسه 150 شاگرد داشت که همگی زبان اشاره فرانسوی قدیم را به کار می‌بردند. پس از آنکه کلیسای کاتولیک درپی انقلاب 1801 دوباره در فرانسه برقرار شد، مدرسه تأکید بر مذهب برای شاگردان ناشنوا را آغاز کرد.
مأخذ:
EDHD, P. 111.
ترجمه صدیقه شجاعیان  
تاریخ ثبت در بانک 14 اسفند 1399