کد jr-44549  
عنوان اول موسسه مرکزی ناشنوایان  
عنوان دوم مرکزی غیرانتفاعی، آموزشی و خدماتی ویژه ناشنوایان در امریکا  
نویسنده دونالد آر. کالورت  
مترجم محبوبه مرشدیان  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد سوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 1216  
شماره صفحه (تا) 1218  
زبان فارسی  
متن موسسه مرکزی ناشنوایان، مرکزی غیرانتفاعی، آموزشی و خدماتی ویژه ناشنوایان در امریکا.
دکتر ماکس ای. ‌گولدشتین ، در 1914 موسسه مرکزی ناشنوایان را در سن‌لوئیز میزوری تأسیس کرد. این موسسه به مثابه سازمانی خصوصی و غیرانتفاعی و در جهت بهبود وضعیت انسانها، به ویژه ناشنوایان و کم‌شنوایان فعالیت می‌کند. تعامل و ارتباط مفید میان انجام تحقیقات، آموزش تخصصی و ارائه خدمات در این موسسه، با فعالیتهای بخشهای مربوط به هم آن فراهم می‌گردد.
بخش تحقیقات: آزمایشگاههای موسسه مرکزی، افزون بر انجام بررسیهای مقدماتی، به انجام تحقیقات کاربردی نیز می‌پردازد. مطالعات اصلی در جهت کسب دانش، بیشتر شامل تجزیه و تحلیل ماهیت حلزون گوش ، عصب‌شنوایی ، درک و تولید گفتار و شرح ظرفیت و توانایی انسان در شنیدن می‌گردد.
پروژه‌های کاربردی آن نیز عبارت‌اند از: تأثیرات صداهای مزاحم و مواد سمی بر شنوایی؛ ابداع آزمایشهایی برای تشخیص و تشریح شنوایی مختل از زمان تولد تا بزرگسالی؛ تولید و به کاربردن کمکهای حسی برای مساعدت در درک و تولید گفتار؛ ارزیابی روشهای تدریس و آزمون در کودکان و بزرگسالان مبتلا به اختلال شنوایی. بودجه انجام تحقیقات، با کمکهای خصوصی، کمکهای بلاعوض بنیادها و قراردادها و کمکهای بلاعوض دولت تأمین می‌شود.
برنامه آموزش تخصصی: حضور در کلاسها، مشاهدات و کاربردهای علمی در چارچوب این برنامه، دانشجویان امریکا و خارج از آن را چنان آموزش می‌دهد تا در مشاغل آموزگاری کودکان دچار اختلال شنوایی، شنوایی‌شناسی ، آسیب‌شناسی گفتار‌ـ زبان و دانشمند محقق به فعالیت بپردازند.
در 1931، موسسه مرکزی ناشنوایان، نخستین برنامه آموزشی را در امریکا برای آموزگاران دانش‌آموزان ناشنوا ترتیب داد، تا بدین وسیله به عضویت دانشگاه معتبر سن‌لوئیز واشنگتن درآیند. در پایان این دوره‌های آموزشی، مدرک دانشکده اعطا می‌گردد و همچنین در رشته‌های گفتار و شنوایی، مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد علوم به دانشجویان داده می‌شود. افزون بر این، دانشجویانی که این دوره را می‌گذرانند تا به عنوان دانشمند محقق و یا مدرس دانشکده فعالیت کنند، مدرک کارشناسی ارشد علوم انسانی و دکتری در علوم ارتباطاتی دریافت می‌دارند. گفتنی است شورای ملی اعتبار بخشی به آموزش معلمان ، شورای آموزش ناشنوایان و انجمن گفتار، زبان، شنوایی امریکا برنامه آموزش تخصصی موسسه را تأیید کرده و معتبر می‌دانند.
بخش انتشارات: بخش انتشارات با آماده کردن و توزیع نسخه‌های بازچاپ مقالات؛ کتابها؛ آزمونهای شنوایی، زبان و گفتار؛ نرم‌افزارهای رایانه‌ای و مطالبی برای آموزش و آزمون‌گیری از کودکان ناشنوا، اطلاعات و عملکردهای آموزشی را فراتر از موسسه بسط و گسترش می‌دهد. کتاب وسایل تاریخی کمک‌شنوایی به توصیف مجموعه وسایل کمک‌شنوایی گولدشتین‌ـ موسسه مرکزی واقع در موسسه می‌پردازد. کتابخانه تخصصی موسسه نیز دربردارنده بیش از 9500 عنوان کتاب و 96 مجله علمی درباره شنوایی، گفتار، روان‌شناسی و همچنین درباره پزشکی و مهندسی مرتبط با کارکنان و دانشجویان است.
مجموعه کتابهای کمیاب گولدشتین‌ـ موسسه مرکزی ، دربردارنده کتابهایی متعلق به قرن پانزدهم در دانشکده طب دانشگاه واشنگتن است.
درمانگاههای شنوایی، زبان و گفتار: این درمانگاهها در خدمت کسانی هستند که عمدتاً اهل ناحیه میزوری ـ ایلینویز هستند. همچنین با برنامه ارزیابی آموزشی و مستقل موسسه ، کودکان دبستانی و مبتلا به اختلال شنوایی سراسر کشور معاینه می‌گردند. رویه‌های آزمایشی و ارزیابی، شامل آزمون شنوایی، زبان، گفتار، گفتارخوانی، هوش، ادراک بصری و پیشرفت آموزشی است.
از جمله خدمات درمانی و توان‌بخشی می‌توان موارد زیر را نام برد: مشاوره درباره وسایل کمک‌‌شنوایی و کارگذاشتن آنها، گفتارخوانی و توان‌بخشی شنیداری ، گفتاردرمانی و زبان‌درمانی . برنامه‌های مخصوص والدین و نوزادان این درمانگاهها نیز عبارت‌اند از برنامه والدین‌ـ نوزاد برای نوزادان ناشنوا و خانواده‌های آنها؛ کلاسهای ایجاد و پیشرفت زبانی مخصوص کودکان پیش‌دبستانی که دارای زبان عقب‌مانده اما برخوردار از شنوایی طبیعی‌اند. شنوایی مرکزی نوعی سرویس اطلاعاتی و ارجاعی مرتبط با قرار گرفتن در معرض سروصدا و نقص‌شنوایی است. بسیاری از روشهای مورد استفاده در درمانگاهها در نتیجه همکاری با بخش تحقیقات موسسه ابداع شده‌اند. درمانگاههای شنوایی، زبان و گفتار مورد تأیید انجمن گفتار، زبان، شنوایی امریکا هستند.
مدرسه: مدرسه کودکان دارای اختلال شنوایی که در 1914 تأسیس شد، ویژگیهای خاصی دارد که عبارت‌اند از: ثبت‌نام کودکان ناشنوا از سه سالگی؛ برقراری ارتباط گفتاری و آموزش شنیداری فشرده؛ نسبت سه به یک شاگرد و معلم؛ طرح مدیریتی گروه‌بندی بر اساس توانایی؛ امکان تدریس فردی به کودکان. در این مدرسه از دانش‌آموزان گروه سنی سه تا پانزده سال، به صورت روزانه و یا شبانه‌روزی ثبت‌نام می‌شود. در تاریخ مدرسه، ثبت‌نام متشکل بوده است از نزدیک به یک‌سوم، دانش‌آموزان روزانه منطقه سن‌لوئیز؛ یک سوم، دانش‌آموزان روزانه که والدینشان برای ثبت‌نام آنها به سن‌لوئیز نقل مکان کرده‌اند؛ و یک سوم، دانش‌آموزان شبانه‌روزی که در سال تحصیلی در خوابگاههای موسسه به سر می‌برند. شهریه این مدرسه در سطحی پایین‌تر از بهای واقعی قرار دارد و در حدود دو سوم دانش‌آموزان از بورس تحصیلی فوق‌العاده برخوردار می‌شوند. این مدرسه، دانش‌آموزان همه پنجاه ایالت و بسیاری از کشورهای خارجی را نیز تحت پوشش می‌دهد. مرکز تواناییهای حسی که از یک شنوایی‌شناس آموزشی تمام‌وقت و یک تکنسین وسایل کمک‌شنوایی برای 100 تا 120 دانش‌آموز برخوردار است، نیز ضمیمه کلاسهای مدرسه می‌گردد. پرستار مدرسه، مرتب آزمونهای بینایی را انجام می‌دهد. مرکز آموزش رایانه‌ای برای دانش‌آموزان ده سال و بالاتر فراهم است و در مراکز یادگیری فردی کودکان مقاطع میانی و بالایی مدرسه، دوره‌های مطالعه خود محور را می‌گذرانند.
برای دسترس کودکان به وسایل ارتباط راه دور و رایانه و توانمندی در استفاده از آنها، آموزش ماشین‌نویسی از نُه سالگی آغاز می‌شود. گزارش طرح تجربی تمرکز آموزشی نیز دربردارنده شرحی است از برنامه آموزشی مدرسه. بیشتر دانش‌آموزان پیش از رسیدن به پایه هشتم، مدرسه را ترک می‌کنند تا در کلاسهای کودکان شنوا ثبت‌نام و شرکت کنند. بسیاری از آنها نیز همراه دانش‌آموزان شنوا در دانشکده تحصیل می‌کنند.
موسسه مرکزی ناشنوایان، بخش گفتار و شنوایی مدرسه دانش‌آموختگان علوم و هنر دانشگاه واشنگتن و وابسته بدان است. این موسسه در مرکز پزشکی دانشگاه واشنگتن نیز عضویت دارد و عضو سازمان یونایتد وی سن‌لوئیز بزرگ نیز هست.
مأخذ:
GEDPD, Vol. 1, P. 180-181.
دونالد آر. کالورت
ترجمه محبوبه مرشدیان  
تاریخ ثبت در بانک 14 اسفند 1399