کد jr-44527  
عنوان اول موسسه فنی‌ـ ملی ناشنوایان  
عنوان دوم تشکیلاتی فنی برای سامان‌دهی به امور دانشجویان ناشنوا در رشته‌های فنی در امریکا  
مترجم صدیقه شجاعیان  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد سوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 1215  
شماره صفحه (تا) 1216  
زبان فارسی  
متن موسسه فنی‌ـ ملی ناشنوایان ، تشکیلاتی فنی برای سامان‌دهی به امور دانشجویان ناشنوا در رشته‌های فنی در امریکا.
این موسسه بزرگ‌ترین دانشکده فنی دنیا برای دانشجویان ناشنواست و در 1965 در روچستر نیویورک تأسیس شد. این نخستین موسسه که بودجه آن به طور اتحادی تأمین می‌شود، در محوطه ساختمان موسسه فنی روچستر قرار گرفته است.
2100 دانشجوی ناشنوای این موسسه می‌توانند واحدهای درسی خود را از 34 حرفه، از جمله رایانه، فناوری مهندسی، عکاسی و چاپ برگزینند. موسسه یکی از نُه دانشکده موسسه فناوری روچستر است که دارای امکاناتی در محوطه دانشگاه، کتابخانه، مخزن کتاب و بخشهای ورزشی است.
دانشجویان همچنین ممکن است در دانشکده‌های دیگری که در همان موسسه فناوری قرار گرفته و شامل دانشکده‌های علوم کاربردی و فناوری، بازرگانی، مهندسی، گرافیک، عکاسی و علوم انسانی است، به تحصیلات خود تا مرحله کارشناسی و یا کارشناسی ارشد ادامه دهند.
نزدیک به بیست درصد دانشجویان ناشنوای موسسه فناوری، در دانشکده دیگر این موسسه فناوری ثبت‌نام کرده‌اند.
مدرسان در موسسه فنی از زبان اشاره، هجی با انگشت و گفتار بهره می‌گیرند و دانشجویان می‌توانند هر روش گفت و شنودی را که ترجیح می‌دهند، به کار گیرند.
مدرسان در رشته‌های دیگر موسسه فناوری از زبان اشاره استفاده نمی‌کنند، اما رابطان حرفه‌ای و یادداشت‌برداران آموزش‌دیده در دسترس‌اند. دانشجویان ناشنوا می‌توانند رابطانی برای فعالیتهای دانشجویی خود، یعنی مشاوره، تئاتر، ورزش، خدمات مذهبی و رخدادهای فرهنگی به کار گیرند. دانشکده با لایحه 36-89 حقوق عمومی موسسه ملی فنی ناشنوایان، مشروط بر اینکه موسسه باید داخل دانشکده‌ای که تا کنون وجود داشته تأسیس گردد، شروع به کار کرد.
قانون برای موسسه فنی ناشنوایان، به عنوان یک موسسه شبانه‌روزی آموزش بالاتر از دیپلم، یک سری مسئولیتهای بنیادین تعریف کرد. موسسه فنی روچستر، از سوی هیئت مشاوران ملی، از میان بیست متقاضی به عنوان مدرسه میزبان برگزیده شد.
متقاضیان مدرسه فنی ناشنوایان بایستی مقیم امریکا بوده و تا کلاس هشتم را با نمره‌های عالی خوانده باشند و ناشنوایی آنها هفتاد دسی‌بل و یا بیشتر، بدون استفاده از سمعک در گوش بهترشان باشند.
موسسه فنی ناشنوایان افزون بر آموزش دانشجویان ناشنوا با دیگر موسسات در زمینه پژوهشهای مربوط به ناشنوایی همکاری کرده و برای بهبود کیفیت ‌آموزش ناشنوایان در امریکا یک رشته برنامه‌های آموزشی را ارائه می‌دهد.
افزون بر این، موسسه فناوری روچستر و دانشگاه روچستر، مشترکاً متعهد می‌شوند که یک برنامه دانش‌آموختگی برای مدرسان دبیرستان که آنها را برای کار کردن با ناشنوایان آماده می‌سازد، فراهم آورند.
به دانش‌آموختگان موسسه فنی‌ـ ‌ملی ناشنوایان یک برنامه اشتغال ارائه می‌شود و 95 درصد آنها به محض پایان تحصیل مشغول به کار می‌شوند. موسسه فنی ناشنوایان همچنین مرکز ملی استخدام ناشنوایان را تأسیس کرده که هم به کارفرمایان و هم به ناشنوایانی که در جست‌وجوی کار هستند, یاری می‌رساند.
مأخذ:
EDHD, P. 148-149.
ترجمه صدیقه شجاعیان  
تاریخ ثبت در بانک 20 بهمن 1399