کد jr-44525  
عنوان اول موسسه شورای ناشنوایان لس‌آنجلس  
عنوان دوم مرکزی برای هماهنگی نهادهای ویژه ناشنوایان در این شهر امریکا  
نویسنده آلن سوسمن  
نویسنده مارسلا ام. میر  
مترجم راضیه افتخاری  
مترجم صدیقه شجاعیان  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد سوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 1212  
شماره صفحه (تا) 1215  
زبان فارسی  
متن موسسه شورای ناشنوایان لس‌آنجلس ، مرکزی برای هماهنگی نهادهای ویژه ناشنوایان در این شهر امریکا.
این موسسه، یک سازمان غیر‌انتفاعی است که بیش از 45 سازمان و آژانس فعال در زمینه ناشنوایی را تحت پوشش دارد. این سازمان, در آگوست 1969 در لس‌آنجلس بنیانگذاری شد. اعضای این سازمان عبارت‌اند از: کانونها و مراکز اجتماعی، تفریحی و خدماتی ناشنوایان؛ گروههای رسانه‌ای؛ برنامه‌های بیمارستانی؛ سازمانهای اجتماعی، تخصصی و آموزشی؛ 1500 ناشنوا و شنوا.
مخفف شورای ناشنوایان لس‌آنجلس, گلاد است. این شورای غیرانتفاعی, که در 1969 تأسیس شد، یک مرکز خدماتی جامع و فراگیر است. این موسسه، کانونهای اجتماعی، تفریحی و خدماتی و سازمانهای آموزشی‌ـ حرفه‌‌ای، بهداشتی و مذهبی ویژه جامعه ناشنوایان را نیز دربرمی‌گیرد و به بیش از 1500 عضو شنوا و ناشنوا خدمت‌رسانی می‌کند.
گلاد، کلاسهای علمی گروهی و سخنرانیهای آموزشی برگزار می‌کند و موسسات سنتی مددکاری اجتماعی را با جامعه ناشنوایان مرتبط می‌سازد. این انجمن، خدمات ارجاعی استخدام، ارجاعات رابطی، خدمات مربوط به تلفن و ابزارهای ارتباطی ناشنوایان، و خدمات مشاوره‌ای را بر عهده دارد. گلاد، خدمات دیگری از جمله ارائه رایگان رابط زبان اشاره دارد که بدین ترتیب, ناشنوایان کالیفرنیا به بیش از دویست رابط واجدِ شرایط دسترس دارند. این شورا, برای حمایت از خدمات ناشنوایان، با پلیس، بیمارستانها، مناطق مدرسه‌ای و قانونگذاری مشاوره می‌کند. گلاد، در تلاش است برای اینکه شخصیتهای ناشنوای فیلمها, صادقانه به تصویر کشیده شوند، بازیگرهای ناشنوا را برای ایفای نقش معرفی کند و در این زمینه با کارگردانان و مجریان طرحهایی که مربوط به افراد و یا بازیگران ناشنواست، همکاری می‌کند.
شورای لس‌آنجلس، دارای یک کتاب مرجع جامع، با عنوان راهنمای منابع قابل دسترس ناشنوایان و سخت‌شنوایان در کالیفرنیای جنوبی و مجله خبری گلاد و کتاب‌فروشی‌ای است که کتابهای پرشماری درباره ناشنوایی دارد.
این شورا، به پیشنهاد هنری کلاپینگ ، که در آن زمان دانشجوی کارشناسی ارشد برنامه رهبری ملی ناشنوایان در محدوده دانشگاه دولتی کالیفرنیا در نورتریج بود، بنیانگذاری شد. وی موضوع پایان‌نامه او، تحقیقی در زمینه نیاز به یک موسسه ارتباطی برای ارائه خدمات به ناشنوایان بود. یک گروه 25 نفری به دعوت دانشگاه ایالتی کالیفرنیا و موسسه ناشنوایان کالیفرنیا، موسسه شورای ناشنوایان لس آنجلس را با هدف انتشار اطلاعات درباره ناشنوایی و ارتقای سطح رفاه اجتماعی، اقتصادی، آموزشی و فرهنگی افراد مبتلا به نقصهای شنوایی، پایه‌گذاری کردند.
سازمان و خدمات شورای نمایندگان: اعضای شورای سازمانها، در مجلس نمایندگان, که سه ماه یکبار برگزار می‌شود، حضور می‌یابند. اعضای دیگر, دارای حق رأی نیستند؛ اما از فعالیتهای شورا حمایت می‌کنند. هیئت مدیره این سازمان, که بیشتر آنان را ناشنوایان تشکیل می‌دهند (رئیس و نایب‌رئیس، باید ناشنوا باشند)، از سوی مجلس نمایندگان برگزیده می‌شوند. این مجلس، مدیر اجرایی را, که مسئولیت اداره موسسه را به عهده دارد و بازوی خدماتی مستقیم شورا به شمار می‌رود نیز, برمی‌گزیند. این شورا، در زمینه‌های ارتباطات، تبعیض علیه ناشنوایان، استخدام، آموزش، حقوق کودکان و بزرگسالان ناشنوا، به ارائه راهنمایی به ناشنوایان می‌پردازد.
این شورا, از جلسات آموزشی و کارگاههای موجود در جوامع ناشنوایان حمایت می‌کند؛ در اجلاس عمومی که هر سه ماه برگزار می‌شود، به پرسشهای مطرح شده پاسخ می‌دهد؛ به عنوان رابط میان آژانسهای خدمات اجتماعی سنتی و جامعه ناشنوایان عمل می‌کند و به ارائه اطلاعات و خدمات به ناشنوایان، گسترش شغلی و استخدام، ارجاع به رابطان خدمات تقویت تلفن و وسایل ارتباطی ناشنوایان ، مشاوره دانش‌آموزان، وکالت و فعالیتهای آموزشی‌ـ ارتباطی می‌پردازد. خدمات شورا, از سوی یک آژانس وابسته به آژانس یونایتد وی و با توافقی با خدمات اطلاعاتی و ارجاعی منطقه لس‌آنجلس ، انجام می‌گیرد. این مرکز, با کمک یکی از داوطلبان شورایی، یک مرکز تلفن و بانک وسایل ارتباطی ناشنوایان, اطلاعاتی جامعی را در اختیار ناشنوایان قرار می‌دهد.
این خدمات, با کمک وام توسعه و نوع‌آوری واحد توان‌بخشی کالیفرنیا، ارائه می‌شد. این وام، امکان تأسیس نخستین مرکز رابطان زبان اشاره در سطح ملی را برای ناشنوایان فراهم ساخت.
امکاناتی که از سوی شورا ارائه می‌‌گردد، در یک اداره اجرایی و پنج دفتر قرار دارد و کارمندانی نیمه ناشنوا و شنوا دارد.
طبق سیاست استخدامی این مرکز، تمام کارمندان باید به زبان اشاره، گفتار شفاهی، حرکات و سایر روشهای مورد نیاز در برقراری ارتباط با ناشنویان, مسلط باشند. استخدام مبتلایان به نواقص شنوایی, در ساختار سازمانی شورا و موسسه، به افزایش میزان استقلال ناشنوایان کمک می‌کند. نیاز به استقلال، در پروژه‌ای که از سوی شورا و سایر موسسات خدماتی که به دست ناشنوایان در کالیفرنیا اداره می‌شود، مشخص گردید. طی این پروژه, ثابت شد که ناشنوایان و مبتلایان به نقصهای شنوایی، خدمات حمایتی و مناسب را از موسسات عمومی خدمات اجتماعی، دریافت نمی‌کنند و فرصتهای کافی در اختیار آنان قرار نمی‌گیرد؛ بنابراین, قادر به برنامه‌ریزی برای برآورده ساختن نیازهای خویش نیستند. سیستم حمایتی موجود، به دست شنوایانی طراحی شد که تفکری دلسوزانه نسبت به ناشنوایان دارند و عقیده دارند حق استقلال و کنترل جامعه محلی ناشنوایان، نادیده گرفته شده است. در 1980 قانونی تصویب شد که به تأسیس دفتر دستیابی ناشنوایان انجامید که تحت نظارت سازمان دولتی خدمات اجتماعی ایالت کالیفرنیاست؛ و این نقطه عطفی بود در ارائه خدمات به ناشنوایان و تأمین بودجه شورا و چهار موسسه ناشنوایان.
یکی از گسترده‌ترین خدمات شورا، برنامه ارجاع به رابطان ناشنوایان است. این برنامه با دارا بودن دویست رابط واجد شرایط، باعث فراهم ساختن امکان برقراری ارتباط در سطح گسترده‌ای از موقعیتها، مانند مصاحبه شغلی، قرار ملاقات با پزشک و موقعیتهای حقوقی می‌گردد. شورا همچنین دارای یک سیستم ارزیابی مهارت رابطان و استانداردهای اخلاقی در ارائه خدمات است.
شورا، در گفت‌وگو با بیمارستانها و ادارات پلیس، از آنان درخواست می‌کند که وسایل ارتباطی را برای دریافت خدمات این مراکز, در دسترس ناشنوایان قرار دهد. شورا همچنین با مدارس بخشهای گوناگون, که خدمات آموزشی را به ناشنوایان ارائه می‌دهند، مشورت کرده, سعی دارد از برابری فرصتهای شغلی و برگزاری امتحانات میان کلیه دانش‌آموزان، اطمینان حاصل کند. شورا، از قوانینی که به سود ناشنوایان است، از جمله لایحه مخابرات، رابطان دادگاه و موسسات خدماتی ناشنوایان، حمایت می‌کند.
دسترسی به برنامه‌های تلویزیونی: شورا از 1975 طبق قانون توان‌بخشی مصوب 1973 تلاشهایی برای در دسترس قرار دادن برنامه‌های تلویزیون برای ناشنوایان، انجام داده است. به موجب این قانون، تبعیض علیه معلولان واجد شرایط, که از کمکهای مالی دولت مرکزی استفاده می‌کند، ممنوع است. سایر تلاشهای شورا عبارت‌اند از: مخالفت با تمدید پروانه ایستگاههای تلویزیونی عمومی و تبلیغاتی و اقدامات طبقاتی جداگانه بر ضد موسسات مختلف دولتی و برنامه‌های عمومی تلویزیونی. مخالفت با تمدید پروانه در 1983 به دیوان عالی امریکا کشیده شد (پرونده تلویزیون محلی کالیفرنیای جنوبی برضد گاتفرید ). دادگاه اعلام کرد که هیچ یک از شبکه‌های تلویزیونی تا زمانی که قوانین مناسبی از سوی موسسات دولتی مربوط، از جمله کمیسیون ارتباطات فدرال، اتخاذ نگردد، نمی‌توانند حقوق ناشنوایان را مبنی بر دسترسی به برنامه‌های تلویزیونی, نادیده انگارند و یا این قانون را نقض کنند. برنامه اقدامات طبقاتی جداگانه، باعث ایجاد چنین قوانینی می‌گردد.
شورا, که در مرکز صنعت تفریحی قرار گرفته است، می‌تواند به عنوان مشاور، ایستگاههای تلویزیونی و تولیدکنندگان فیلم را متقاعد سازد که در فیلمهای خود، از شخصیتهای ناشنوا استفاده، یا داستانهایی درباره آنان تهیه کنند. همچنین با رسانه‌های گروهی ناشنوایان همکاری نزدیکی داشته, در برنامه‌های خود از هنرپیشه‌های ناشنوا بهره بگیرند تا تصویر واقعی آنان را به نمایش گذارند.
انتشارات: شورا، کتاب مرجعی با نام راهنمای منابع قابل دسترس ناشنوایان و سخت‌شنوایان در کالیفرنیای جنوبی را که شامل نهصد عنوان کتاب در زمینه‌های مختلف، از خدمات شنوایی سنجی گرفته تا مخابرات، منتشر می‌سازد. این مجموعه, به صورت دوره‌ای، روزآمد می‌شود. مجله خبری گلاد، نشریه اعضای شوراست و به صورت فصلنامه منتشر می‌گردد. شورا همچنین دارای کتابخانه‌ای است که مجموعه کتابهایی درباره زبان اشاره، ناشنوایی و وسایل مخابراتی، ویژه ناشنوایان، در آن نگهداری می‌شود.
از زمان تأسیس شورا تا کنون، افراد بسیاری در ارتقای آن به عنوان الگویی برای سایر موسسات ناشنوایان تلاش کرده‌اند. لئونارد جی. مییر ، مدیر پیشین و مارسلا ام. مییر ، مدیر اجرایی، که داوطلبانه برای تأسیس این موسسه تلاش کرده‌اند، این سازمان را به یک گروه مبتنی بر جامعه، بدل ساخته‌اند. لورنس آر. فلیشر ، رئیس شورا، حمایت شورا را به زمینه‌های آموزشی و ارتباطی نیز گسترش داد. لئو ماوتن ، که معاون رئیس که فردی شنوا و طرفدار سرسخت استقلال ناشنوایان بود، روشی برای ارائه خدمات مورد نیاز ناشنوایان ابداع کرد. نیازها و اقامه دعوای حقوقی شورا، در زمینه ارتباطات، به همت یک وکیل به نام آبراهام گاتفرید صورت گرفت که موضوع دسترسی به امکانات مخابراتی از سوی ناشنوایان را در دیوان عالی مطرح ساخت.
شورا، عضو موسسه ملی ناشنوایان است و به دست مسئولان لس‌آنجلس در مجلس قانونگذاری کالیفرنیا، اداره می‌شود. مجلس کالیفرنیا، شورا را به عنوان یک سازمان ضروری که اهمیت آن با ارائه خدمات به اعضای بسیار فراوان آن مشخص می‌شود، به رسمیت می‌شناسد.
مآخذ:
EDHD, P. 94; GEDPD, Vol. 1, P. 478-480.
مارسلا ام. میر آلن سوسمن ؛
ترجمه راضیه افتخاری؛ صدیقه شجاعیان  
تاریخ ثبت در بانک 19 بهمن 1399