کد jr-44521  
عنوان اول موسسه توان‌یابان مشهد  
عنوان دوم مرکزی غیرانتفاعی برای آموزش ناشنوایان  
نویسنده بهزاد اشتری  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد سوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 1210  
شماره صفحه (تا) 1211  
زبان فارسی  
متن موسسه توان‌یابان مشهد, مرکزی غیرانتفاعی برای آموزش ناشنوایان.
این موسسه را چند تن از خیرین فعال مشهد تأسیس کردند. آنان پس از بازدید از موسسه آموزشی نیکوکاری رعد در تهران در مرداد ماه 1377 و گفتگو با مسئولان آنجا تصمیم گرفتند مرکز مشابهی با اهداف آموزشی و توانبخشی رایگان برای توان‌یابان (معلولین) از جمله ناشنوایان ایجاد نمایند.
توان‌یاب واژه جدید و معادل کلمه معلول است. در نگاه این موسسه توان‌یاب فردی است که می‌تواند با الهام از شعارهای موسسه راه را برای رسیدن به آینده هموار سازد.
دختران و پسران زیر نظر مدرسان ویژه به فراگیری رشته‌های مورد علاقه خود مشغولند. کارآموختگان موسسه پس از کسب مهارتهای فنی در آزمونهای سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای استان شرکت کرده و در صورت کسب موفقیت, به آنها مدارک معتبر رسمی اعطا می‌گردد.
اهداف: این مجتمع دستیابی به اهداف زیر را سرلوحه کارش قرار داده است.
الف. قادرسازی: آموزش توان‌یابان در رشته‌های متناسب با میزان تحصیلات و وضعیت جسمی آنان. کلیه خدمات آموزشی و توانبخشی رایگان ارائه می‌گردد؛ زیرا بودجه موسسه از امکانات مردمی تأمین می‌شود و این موسسه هیچ گونه بودجه دولتی دریافت نمی‌کند.
ب. اشتغال: مجتمع با ایمان به اینکه شغل و کار شرافتمندانه علاوه بر اینکه سبب استقلال فرد و بازسازی شخصیت او می‌گردد باعث ایجاد اعتماد به نفس و احساس امنیت خاطر او نیز می‌شود و در نهایت احساس توانایی بدون اتکا به دیگران را به او می‌بخشد و احساس رضایتمندی را در وجودش ایجاد می‌نماید.
خدمات آموزشی: این موسسه در رشته‌های زیر اقدام به پذیرش کارآموز نموده و تاکنون تعداد 790 نفر کارآموز دختر و پسر به مجتمع مراجعه و ثبت نام نموده و تعداد 476 نفر آنها گواهینامه فنی و حرفه‌ای خود را دریافت داشته‌اند و در حال ادامه تحصیل می‌باشند.
کامپیوتر؛ ماشین‌نویسی و منشی‌گری؛ الکتروتکنیک سیم‌پیچی الکترو موتور و تعمیرات لوازم خانگی کوچک؛ نقشه‌کشی صنعتی و ساختمان؛ حسابداری؛ هنر, گرافیک, نقاشی و خوشنویسی.
خدمات توانبخشی: بخشهای مختلف مثل فیزیوتراپی, کاردرمانی, گفتار درمانی به توان‌یابان کمک می‌کند تا از تمامی تواناییهای بالقوه و فیزیکی خود حداکثر استفاده را نمایند. بخشهایی مثل گفتاردرمانی ویژه ناشنوایان است.
کمکهای جانبی: واحد مشاوره و مددکاری با توجه به اصول علمی به حل مشکلات فردی و خانوادگی از جمله ازدواج می‌پردازد. همچنین برگزاری اردوها و گردشهای علمی در سطح استان خراسان و بیرون از استان به منظور تقویت روحیه کارآموزان یکی از اهداف جدی مجتمع می‌باشد.
خدمات پزشکی: پزشکان داوطلب در زمینه‌های مختلف با اختصاص بخشی از اوقات خود به طور رایگان در محل مجتمع و در صورت نیاز در مطب خصوصی خود به مداوای کارآموزان توان‌یاب می‌پردازند.
ورزش: گروههای ورزشی در رشته‌هایی مانند شنا, تنیس روی میز, والیبال نشسته, دو میدانی در موسسه با توجه به علاقه و امکانات توان‌یابان کارآموز تشکیل و ضمن تمرینات هفتگی خود را برای مسابقات آماده می‌نمایند.
مأخذ:
شکست سکوت, ش 2و3, پاییز 1381, ص 46ـ47.
بهزاد اشتری  
تاریخ ثبت در بانک 19 بهمن 1399