کد jr-44520  
عنوان اول موسسه تحقیقاتی گالودت  
عنوان دوم مرکز پژوهشی وابسته به دانشگاه گالودت در امریکا  
مترجم صدیقه شجاعیان  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد سوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 1209  
شماره صفحه (تا) 1210  
زبان فارسی  
متن موسسه تحقیقاتی گالودت ، مرکز پژوهشی وابسته به دانشگاه گالودت در امریکا.
این موسسه دارای چهار گروه پژوهش است که در دانشگاه گالودت در واشنگتن دی. سی. یکی از بزرگ‌ترین موسسات دنیا، به بررسی مشکلات فوری و درازمدت ناشنوایان رسیدگی می‌کند. این موسسه دارای یک هیئت مضاعف تحقیق، آموزش و خدمات بوده و تحقیقاتی را که مبتنی بر همکاری گروهی از دانشمندان در زمینه‌های مختلف است، حمایت می‌کند. موسسه مزبور، این گروه از افراد را از سراسر جهان برای تحقیقاتی درباره ناشنوایی و برای بحث و گفت‌وگو و سهیم کردن اطلاعاتشان در کنفرانسها، سمینارها و سخنرانیها، آموزش و مشاوره گردهم می‌آورد.
این موسسه طیف گسترده‌ای از منابع است که خدمات زیر را ارائه می‌کند:
مشاوره ژنتیکی؛ شبکه‌های ارتباطی برای معلمان و مدیران؛ ارجاع به ابزارهای تکنولوژیکی؛ مجموعه رساله‌ها؛ آمارهای جمعیت‌شناسی؛ پروژه‌ها و توصیه‌ها درباره نیازهای ناشنوایانی سالخورده؛ سری مقاله‌های کاری با تنوع گسترده‌ای از موضوعات؛ مشاوره و راهنمایی برای محققان؛ چاپ رویدادهای عمده مربوط به ناشنوایی؛ مساعدت فنی برای توسعه مشاغلی که درصدد ایجاد ابزارهای جدید برای ناشنوایان هستند.
با اعتقاد جدی به اهمیت خدمات و کمک‌رسانی، کارکنان موسسه، اغلب سخنرانیهایی برای گروههای مختلف ارائه داده و درباره موضوعات مربوط به ناشنوایی مشاوره می‌کنند؛ دست‌نوشته‌ها را مرور و بازنگری کرده و در بررسی بودجه موسسات شرکت می‌کنند. یک کمیته ملی مشاوره، موسسه را در گزینش اولویتهای تحقیق و اداره مدیریت امور مربوط به دانش‌آموختگان و مدیران تحقیق موسسه، یاری می‌کنند.
مرکز مطالعات وابسته به جمعیت‌شناسی و ارزیابی : این واحد، داده‌های ملی، شامل اطلاعات درباره ناشنوایان و سخت‌شنوایان را تحلیل می‌کند و به موسسات دولتی درباره سیاست ملی آگاهی می‌دهد. این واحد، از 1968 بررسیهای سالانه خود را درباره کودکان سخت‌شنوا به انجام رسانده است. افزون بر آن واحد، دانش‌آموزان نیمه ناشنوایی را که خدمات ویژه دریافت می‌کنند، کنترل و استاندارد‌سازیهای آزمونهای ملی آنها را بررسی می‌کند.
مرکز مطالعات آموزش و پرورش و توسعه انسانی : این واحد در 1981 برای اجرای تحقیقاتی در زمینه ناشنوایی تأسیس شد. امروزه، مطالعات جاری شامل نکاتی از قبیل چگونگی تاثیر ناشنوایی در کنش و واکنش والدین و طفل، مراحل اولیه توسعه زبان و روند خواندن و نوشتن است. پژوهشگران نیز سعی در ارائه الگوهای بهترین فضای آموزشی برای کودکان ناشنوا دارند.
مرکز علوم گفتاری و شنیداری : پژوهشگران در این واحد، راههای گسترش درک گفتاری ناشنوایان و سخت‌شنوایان را با حواس شنوایی، بینایی و لامسه بررسی می‌کنند. در آزمایشهای شنیداری، پژوهشگران سعی در کشف نوع دقیق تحریفاتی دارند که مشکلات شنوایی بر درک صداهای حروف خاص اعمال می‌کند. پژوهشگران اخیراً برای کمک به گفتارخوانی ابزارهای لامسه‌ای را ایجاد کرده‌اند و انواع خاصی از نقصهای شنوایی را که در میان بزرگسالان معمول است, بررسی می‌کنند.
مرکز خدمات ژنتیکی : این مرکز در 1980 برای بررسی بیش از دویست فرم ژنتیکی شناخته شده، مربوط به مشکلات شنیداری و همچنین انواع خاص دیگری از ناشنوایی که از محیط به وجود آمده، تأسیس شد. عملکرد اولیه این مرکز، ایجاد ارزیابیهای ژنتیکی و نشستهای مشاوره برای یاری به ناشنوایان و خانواده‌های آنان در درک علتها و معلولهای ناشنوایی است. کارکنان همچنین با متخصصان شنودشناسی، ژنتیک‌شناسان و جامعه پزشکی و مصرف کننده مشاوره می‌کنند و ناشنوایان را آموزش می‌دهند.
طرح ارزیابی فنی: این برنامه، در 1985 موظف شد اطلاعاتی را برای گروههای صنعتی، دولتی و مصرف کننده که علاقه‌مند به دستیابی به فناوری در زمینه‌های مربوط به ناشنوایان هستند، فراهم آورد. این واحد برای گسترش ابزارهایی که می‌تواند سخن را به متن تبدیل کند، تلاش می‌کند؛ به‌گونه‌ای که ناشنوایان با زبان اشاره ارتباط برقرار کنند و یا اینکه در عوض هجی انگشتی و رابط شخصی، برای نابینایان و ناشنوایان، ماشینهای هجی انگشتی فراهم آورند یا برای نمونه، ابزاری فراهم کنند که به راننده ناشنوا هشدار نزدیک شدن وسیله نقلیه اضطراری را بدهد.
طرح مطالعات فرهنگی و ارتباطی: این واحد، فرآیندهایی را که مربوط به فراگیری زبان و شکل گرفتن هویتهای فرهنگی در امریکا و دیگر کشورهاست، تحلیل و مقایسه می‌کند. امروزه مطالعات چندفرهنگی مربوط به اسپانیا، ایتالیا، مکزیک و برخی از کشورهای امریکای مرکزی و جنوبی است.
طرح بررسی بهداشت روان: این واحد، علت و معلول معضلات بهداشت روان را در میان ناشنوایان بررسی می‌کند و در تلاش است راههایی بیابد که بتوان با آنها این معضلات را آزمایش و درمان کرد. پژوهشگران اخیراً تفاوتهای ساختمان مغزی بین کودکان شنوا و ناشنوا، ویژگیهای شخصی دانشجویان شنوا و افسردگی در میان بزرگسالان ناشنوا را بررسی می‌کنند. جمع‌آوری اطلاعاتی درباره استراتژیهای سازگاری برای کسانی که در سنین بزرگسالی شنوایی خود را از دست می‌دهند، و یاری روان‌پزشکان در تفسیر آزمونهای روان‌شناختی استاندارد به زبان اشاره امریکایی، از دیگر برنامه‌های این واحد است.
طرح رسانه‌های علمی: این طرح در 1987 برای تشدید تلاشهای موسسه در مخابره نتایج پژوهشهای مربوط به ناشنوایی به دیگران، ایجاد شد. گروه ناشر، افزون بر چاپ نشریه تحقیقات گالودت و گزارشهای نوشتاری موسسه، به بررسی رساله‌ها، صورت‌جلسه‌های کنفرانسها، مقاله‌های عملی برای اعلان نتایج مطالعات برگزیده نیز می‌پردازند.
مأخذ:
EDHD, P. 88-90.
ترجمه صدیقه شجاعیان  
تاریخ ثبت در بانک 19 بهمن 1399