کد jr-44516  
عنوان اول مورگان، دیل ال  
عنوان دوم مورخ ناشنوای امریکایی  
نویسنده هری لانگ  
نویسنده آنی ام. بوتلر  
مترجم لقمان سرمدی  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد سوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 1202  
شماره صفحه (تا) 1203  
زبان فارسی  
متن مورگان، دیل ال. ، مورخ ناشنوای امریکایی.
در هجدهم دسامبر 1914، در سالت لیک سیتی در ایالت یوتا به دنیا آمد. او از پژوهشگران و مورخان برجسته امریکاست و کتابها و مقالات و آثارش از اعتبار گسترده‌ای در امریکا و جهان برخوردارند. وی در تجارت پوست ‌خز استعداد و توانایی خاصی داشت. مورگان، یکی از چهار فرزند جیمز لاول و امیلی هولمز مورگان است. او در چهارده سالگی، کاملاً ناشنوا شد و تناسب و هماهنگی جسمانی‌اش نیز آسیب دید. با این حال، پس پایان دوره دبیرستان، وارد دانشگاه یوتا شد. او در رشته هنرهای بازرگانی به تحصیل پرداخت و در 1937 دانش‌آموخته شد.
ناشنوایی مورگان، فرصتهای اشتغال را از او می‌گرفت و یافتن شغل و حرفه‌ای مناسب را برایش دشوار می‌ساخت. به دلیل نابسامانی اقتصادی و رکود اقتصادی، شانس او در یافتن شغل بسیار کم بود؛ اما او بدون ناامیدی به تلاش خود ادامه داد تا اینکه به عنوان متصدی امور دفتری در اداره رشد و پیشرفت مشاغل، به کار گرفته شد. او در پروژه نویسندگان یوتا فعالیت می‌کرد، اما به دلیل استعداد خاصی که در زمینه نویسندگی و ویراستاری داشت، به سرعت ترفیع مقام گرفت و به عنوان ناظر و سرپرست ایالتی به فعالیت خود ادامه داد. هنگامی که وی سرپرستی اداره رشد و پیشرفت مشاغل را برعهده داشت، مجموعه کتابهای راهنمای ایالت یوتا (1941) را منتشر کرد. همین موفقیت، مورگان را به سوی تاریخ و توجه به آن سوق داد.
مورگان، در1942 به واشنگتن دی. سی. نقل مکان کرد و در دفتر نظارت قیمتها به فعالیت پرداخت. او در اوقات فراغت خود، به گردآوری کتاب‌شناسی مربوط به مورمونیسم مشغول بود؛ تا جایی که سی سال از عمر خود را وقف این پروژه کرد. بالاخره زمانی فرا رسید که بنیاد گوگنهایم با اعطای کمک بلاعوض، از این پروژه مورگان پشتیبانی کرد.
مورگان طی سالهای 1948 تا 1953 برای تأمین معاش و گذران زندگی در انجمن تاریخ ایالت یوتا ، به عنوان مقاله‌نویس مستقل کار می‌کرد. در 1954 کتابخانه بانکرافت در دانشگاه کالیفرنیا، او را به عنوان محقق، به استخدام خود درآورد. مورگان از جایگاه تخصصی و حرفه‌ای خاصی برخوردار شد. در واقع با ورود به کتابخانه بانکرافت ساده‌تر و آسان‌تر می‌توانست به مطالب پژوهشی، درباره سرحدات و نقاط مرزی دسترسی داشته باشد. حاصل کار او در این مدت، که پربارترین دوران پژوهشی‌اش بود، سه اثر تألیفی و گردآوری پنج کتاب دیگر بود. او برنامه‌های مطالعاتی گسترده‌ای در زمینه تجارت پوست خز در امریکای شمالی و کتاب‌شناسی مورمونها داشت، اما مرگ مجالش نداد و مطالعات وی در این زمینه ناتمام ماند.
تمامی آثار و تألیفات تاریخی مورگان، از حیث دقت و توجه به جزئیات، قابل توجه است. دو اثر وی به نامهای جدیا اسمیت و سرآغاز غرب (1953)، و غرب ویلیام اچ. اشلی (1963) نمونه‌ها و مصادیقی از پژوهش دقیق‌اند و مهارت وی را در زمینه نویسندگی نشان می‌دهند.
مورگان، مدالها و نشانهای متعددی را در زمینه کار و حرفه خود دریافت کرد؛ از جمله: نشان عضویت در انجمن تاریخ ایالت یوتا در سال 1960؛ دو نشان از انجمن تاریخ کالیفرنیا؛ نشان یادبود هنری آر. واگنر (1961).
مورگان در 1970 از دومین بورس مطالعاتی بنیاد گوگنهایم برای تکمیل کتابی درباره خزه در امریکای شمالی برخوردار شد. او مدت کوتاهی پس از آغاز تحقیقات در این زمینه، در سی‌ام مارس 1971، در اثر سرطان در بالتیمور چشم از جهان فروبست.
مآخذ:
DPAS, P. 266-268; GEDPD, Vol. 2, P. 212-213.
هری لانگ ؛ آنی. ام. بوتلر
ترجمه لقمان سرمدی  
تاریخ ثبت در بانک 19 بهمن 1399