کد jr-44506  
عنوان اول مطالعات زبان اشاره  
عنوان دوم نشریه‌ای علمی برای معرفی انواع زبان اشاره و طرح مباحث پژوهشی در این باره در امریکا  
نویسنده ویلیام استوکو  
مترجم زهرا واعظی  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد سوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 1186  
شماره صفحه (تا) 1186  
زبان فارسی  
متن مطالعات زبان اشاره ، نشریه‌ای علمی برای معرفی انواع زبان اشاره و طرح مباحث پژوهشی در این باره در امریکا.
تنها نشریه علمی ‌است که به طور ویژه، زبانهای اشاره‌ای و به ویژه زبان اشاره ابتدایی را بررسی و ابعاد فرهنگی، زبان‌شناسانه و روان‌شناسانه آنها را پژوهش می‌کند. این نشریه، در آغاز, هر شش ماه یک بار منتشر می‌شد و اکنون, ترتیب انتشار آن، فصلنامه است و از همین روی، شماره‌های آن منظم و مرتب نیست. ‌
توماس ای. سبئوک ، سردبیر نشریه سمیوتیکا در 1971 پیشنهاد کرد که ویلیام سی. استوکو کار تدوین نشریه‌ای با موضوع زبان اشاره را آغاز کند. این نشریه جدید را, مرکز پژوهشی سبئوک در بلومینگتون در ایندیانا منتشر می‌کرد. با انتشار نخستین شماره آن در سپتامبر 1972، سبئوک با انتشارات ماوتون قرار‌دادی منعقد کرد. بنابراین، پنج شماره اول این نشریه (1972 تا 1974) با حمایت و مسئولیت مرکز علوم زبانی دانشگاه ایندیانا ، ناشران ماوتون، هیگ و نزرلند به چاپ رسید.
مشکلات اداری و اقتصادی ماوتون و دانشگاه ایندیانا، اشکالاتی در روند چاپ و نشر به وجود آورد. تصور استوکو این بود که یافتن دانشگاه یا انتشارات دیگری که توانایی انتشار این نشریه تخصصی کوچک را داشته باشد، دشوار یا غیرممکن است. همچنین، وی اخیراً انتشار خصوصی یک نشریه غیر‌تجاری دیگر، به نام خاستگاههای زبان را برعهده گرفته بود که بر زبانهای اشاره تأکید داشت.
بالاخره استوکو تصمیم گرفت مجله زبان اشاره را به ناشران خصوصی بسپارد و پس از آن، این نشریه به شکل فصلنامه و از سوی انتشارات لینستوک به چاپ رسیده است. نام لینستوک که از ترکیب و ادغام «لینگوییستیکس» به معنای زبان‌شناسی و «استوکو» مشتق شده است، تا اندازه‌ای به این دلیل انتخاب شده بود که معمولاً لینستوک (یا لینتسکوک) را برای جرقه زدن به گلوله توپ و به راه انداختن یک انفجار عظیم به کار می‌بردند. انتشارات لینستوک در 1977 در ایالت مریلند به ثبت رسید و ویلیام سی. استوکو، سردبیر، و روث استوکو، مدیر ‌آن، تنها سهام‌دارانش بودند.
مطالعات زبان اشاره، با هدف خدمت به همه علاقه‌مندان به زبان ناشنوایان، به ویژه انسان‌شناسان، صوت‌شناسان، روان‌شناسان و جامعه‌شناسان طراحی شده است.
راهنمایی مخاطبان و خوانندگان نشریه, در زمینه مسائل ذیل, در حوزه وظایف این نشریه است: یادگیری زبان از سوی کودکان ناشنوا و شنوا؛ شکل‌گیری زبان در شرایط عادی و غیرعادی؛ دستور زبانهای اشاره؛ فرهنگ و ویژگیهای اجتماعی استفاده ‌کننده از زبان اشاره؛ وجوه تشابه و اختلاف زبانهای اشاره و زبانهای گفتاری؛ زبان و ارتباط آن با مغز؛ رابطه زبان و دستگاه عصبی؛ کارکرد زبانهای اشاره در بین ناشنوایان مناطق شهری و روستایی؛ شکل‌گیری زبان و شناخت خاستگاههای زبان.
همچنین, این نشریه, مباحث جنبی زبانهای اشاره، مانند تحصیل این زبان از سوی ناشنوایان و سیاستهای آموزشی را مطرح و بررسی می‌کند. خوانندگان آن, معمولاً مدیران و معلمان مدارس استثنایی، ناشنوایان و والدین فرزندان ناشنوا و تمام کسانی هستند که مشکلات زبانی کودکان و والدین را, مورد پژوهش قرار می‌دهند.
مطالعات زبان اشاره برای بسیاری از دانشگاهها، موسسه‌ها، شخصیتها و کتابخانه‌های پژوهشی جهان فرستاده می‌شود.
همکاری جمعی از متخصصان در مدیریت و هیئت تحریریه، عملکرد و کارنامه این نشریه را, مثبت کرده است. در نخستین هیئت تحریریه، ارسولا بلوگی ، جرج دتمولد ، ویلیام نمسر ، جروم ‌شین و فردریک شرایبر حضور داشتند. گوردن هوز نیز در 1973 به آنان پیوست. اِچ. راسل برنارد از 1976 تا 1979 سمت دستیار سردبیر نشریه را برعهده داشت و پس از آن، فعالیت خود را در مقام معاون سردبیر ادامه داد. جان بونویلیان ، هری هومان ، کاترین میداو ، ترنس اُرورک و جیمز وودوارد در 1978 به سمت معاونان سردبیر منصوب شدند. چندی پیش، شارلوت بیکر‌ـ شِنک ، دنیس کوکلی و بتی کلونوموس این مسئولیت را پذیرفتند. علایق گسترده و دانش‌پژوهی هوشمندانه این افراد، خوانندگان را به حوزه‌های جدیدی کشاند و پیوند میان چندین مجمع علمی ‌را به آنان نشان داد.
مجموعه‌ای از هفده مقاله این نشریه, با عنوان اشاره و فرهنگ: مطالبی خواندنی برای دانشجویان زبان اشاره امریکایی در 1980 منتشر شد. این مجموعه مقالات، منبع سودمندی برای معلمان و فراگیران زبان اشاره به شمار می‌آید.
مطالعات زبان اشاره را بیشتر، برنامه‌هایی در دست دارند که عمقی‌تر به زبان می‌پردازند. در 1985، استوکو همراه با ویرجینیا ولترا از موسسه روان‌شناسی ، چکیده مباحث و مصوبات سومین سمپوزیوم بین‌المللی پژوهشی زبان اشاره را در اثری به نام مطالعه زبان اشاره ارائه دادند. این مجموعه, 83 پژوهش در زمینه زبان اشاره را در خود جای داده است و با همکاری مشترک موسسه روان‌شناسی رم و انتشارات لینستوک به چاپ رسیده است. هدف این مجموعه، گسترش زبانهای اشاره و بسط دامنه نفوذ نشریه بود.
مقالات, با روشهای مختلف پژوهش، مانند روش تاریخی یا روش میدانی تألیف می‌شوند. مولفان, از آوردن اصطلاحات پیچیده و مغلق پرهیز می‌کنند و با زبانی روشن و فصیح به بیان نکات و مطالب می‌پردازند.
مأخذ:
GEDPD, Vol. 3, P. 22-23.
ویلیام استوکو
ترجمه زهرا واعظی  
تاریخ ثبت در بانک 16 بهمن 1399