کد jr-44491  
عنوان اول مدرسه و هنرستان نظام مافی  
عنوان دوم مرکز آموزشی ناشنوایان در ایران  
نویسنده ثمینه باغچه‌بان  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد سوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 1176  
شماره صفحه (تا) 1177  
زبان فارسی  
متن مدرسه و هنرستان نظام مافی، مرکز آموزشی ناشنوایان در ایران.
این مرکز به عنوان نخستین آموزشگاه حرفه‌ای ناشنوایان در ایران است. در 1343 شمسی در تهران در زمینی به مساحت ده هزار متر مربع, که بانو نظام مافی آن را برای تأسیس مدرسه‌ای برای ناشنوایان وقف کرده بود, و با تلاش وزارت آموزش و پرورش ساخته شد. این آموزشگاه دارای دبستان، دوره راهنمایی و هنرستان بود؛ اما پس از چند سال، مدیریت آن تصمیم گرفت که این مرکز آموزشی فقط برای دوره راهنمایی، دانش‌آموز بپذیرد.
به شاگردان دو دوره دبستان و راهنمایی تا پایان دوره و رسیدن به سطح هنرستان هیچ‌گونه حرفه‌ای آموخته نمی‌شد و در این دو دوره فقط شاگردان ناشنوا پذیرفته می‌شدند.
هنرستان نظام مافی در 1353 با چهار رشته برق، ساختمان، تراشکاری و صنایع فلزی شامل جوشکاری و ورقکاری تأسیس شد, و همواره با استقبال ناشنوایان مواجه بوده است.
دانش‌آموزان هر سه دوره، تمام روز در مدرسه حضور دارند. یک وعده غذای گرم به صورت مجانی به آنها داده می‌شود. ضمناً دانش‌آموزان دو دوره ابتدایی و راهنمایی علاوه بر ناهار رایگان از تغذیه رایگان ساعت ده صبح نیز استفاده می‌کنند.
کلیه معلمان این مدرسه، به جز چند تن مهندس و استادکاران دوره‌های هنرستان که پاره‌وقت کار می‌کردند و ساعتی حق تدریس می‌گرفتند، همه دولتی بودند.
دوره دبستان و راهنمایی این مدرسه مخصوص ناشنوایان بود, ولی در دوره هنرستان شاگردان شنوا پذیرفته می‌شدند.
شاگردان ناشنوای شهرستانی یا کم بضاعت به طور شبانه‌روزی در بخش شبانه‌روزی نگاهداری می‌شدند. این شاگردان از مزایای تحصیل رایگان، لباس و وسایل رایگان که بودجه آن را دولت تأمین می‌کرد، برخوردار بودند.
مأخذ:
باغچه‌بان، ثمینه، بهره ناشنوایان، تهران، امیرکبیر، بی‌تا، ص 54-55.
ثمینه باغچه‌بان  
تاریخ ثبت در بانک 15 بهمن 1399