کد jr-44484  
عنوان اول محدودیت اجتماعی  
عنوان دوم موانع اجتماعی ناشنوایان  
نویسنده بهزاد اشتری  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد سوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 1158  
شماره صفحه (تا) 1159  
زبان فارسی  
متن محدودیت اجتماعی، موانع اجتماعی ناشنوایان.
ناشنوایان به سبب تحصیل و آموزش در بسیاری موارد به دنیای شنوایان نزدیک می‌گردند, ولی با این همه باید پذیرای این واقعیت باشیم که نقص شنوایی نیز همانند سایر معلولیتها, محدودیتهایی را همراه دارد و نهایتاً سبب بروز اختلالاتی در زمینه‌های عاظفی فکری و اجتماعی ناشنوا می‌شود. اهم این اختلالات و کمبودها را می‌توان چنین برشمرد.
اختلال در گفتار: درصدی از ناشنوایان قادر نخواهند بود همانند افراد عادی بیان مقصود کنند و به ویژه این ضعف, افزون بر گفتار در نوشتار آنان نیز مشاهده می‌گردد. تحقیقات، نشان می‌دهد که گرچه در اثر تحصیل, ناشنوایان در بسیاری موارد به شنوایان نزدیک می‌شوند و حتی در برخی موضوعات از جمله فراگیری بسیاری از حرفه‌ها ممکن است از افراد عادی و شنوا پیشی گیرند, ولی در گفتار و درست نویسی اکثراً فاصله‌ای بین آنان و شنوایان وجود خواهد داشت و در مواردی گفتار آنان وزن و آهنگ لازم یک گفتار معمولی و عادی را پیدا نخواهد کرد. برنامه‌های مرتب و صحیح گفتاردرمانی در رفع این نقص تا حد قابل توجهی موثر است.
اختلال در تفکر: از آنجا که بیان مقصود, در تفکر تأثیر می‌گذارد و به قولی: آنکه زبانش بسته است قدرت تفکرش نیز محدود است, عدم توانایی در گفتار در مواردی بسیار، محدودیت در تفکر را سبب می‌شود و این امر به انزوای ناشنوا منجر می‌گردد.
او بدین سبب که فکر می‌کند نمی‌تواند گفتار دیگران را در یک جمع دنبال کند و مطالب و خواسته‌های خویش را بیان کند. و به عبارت دیگر, قادر به همراهی و همکاری با دیگران نیست, بیشتر درون‌گرا می‌شود و در خویش فرو می‌رود.
باید تلاش کرد تا ناشنوا با بهره‌گیری از روش شفاهی و توسعه زبان‌آموزی و مطالعه و خواندن کتابهای مناسب در طریق تفکر صحیح قرار گیرد.
اشکال در فراگیری مسائل ذهنی: به همان اندازه که فراگیری بسیاری از حرفه‌ها و موضوعات عملی برای ناشنوایان آسان است که این به دلیل تمرکز بیشتر آنان و توجه عمیق‌تر آنها هنگام فراگیری عملی است, به همان اندازه آموختن موضوعات ذهنی و مطالب نظری و به طور کلی موضوعاتی که قابل لمس و عملی نیستند, برای ناشنوایان دشوار است که علت اصلی را در ضعف گفتار، تفکر و تجسم باید دانست. طبق گزارشهای کنگره جهانی ناشنوایان, نزدیک به 1200 نوع حرفه است که ناشنوایان می‌توانند آنها را به خوبی فرا گیرند و در بسیاری از آن حرفه‌ها تا سطح عالی و بیش از ناشنوایان پیشرفت داشته باشند. با توجه به این اصل, باید ناشنوایان را در جهت آموزش حرفه‌ای گرایش داد و در مراکز آموزشی آنان با ایجاد و فراهم آوردن امکانات فراگیری حرفه‌هایی متناسب با تواناییهای آنان، این گروه را به سوی حرفه‌آموزی هدایت کرد. در همین زمینه باید رشته‌های مناسب و مشخصی را برای ادامه تحصیل برای آنان پیش‌بینی کرد تا گروهی که استعداد کافی دارند بتوانند در دانشگاهها تحصیلات خود را دنبال کنند.
به طور کلی ناشنوایان در کارهای دستی و ظریف همانند امور حرفه‌ای و مسائل عملی, پیشرفتی چشمگیر دارند. آنان در سرامیک‌سازی، مینیاتور، عکاسی، نقاشی، تذهیب، ویترای و ترسیم نقوش بر روی چرم, پیشرفتهای قابل توجهی می‌کنند و در حرفه‌هایی چون: مهندسی ساختمان، صنایع، امور آزمایشگاهی، فلزکاری، چاپ، صنایع چوب، کار با چرم و نظایر آن مهارتی کافی به دست می‌آورند.
مآخذ:
باغچه‌بان، ثمینه، بهره ناشنوایان، تهران، امیرکبیر؛ همو، کودکان استثنایی، تهران، سازمان چاپ و انتشارات، 1374؛ محمد، عادل عبدالله، الاعاقات الحسیه، قاهره، دارالرشاد، 2004م.
بهزاد اشتری  
تاریخ ثبت در بانک 11 بهمن 1399