کد jr-44481  
عنوان اول مجمع معلمان ناشنوایان امریکا  
عنوان دوم تشکل فعال در گسترش امور فرهنگی ناشنوایان و هماهنگی بین کارهای آموزشی  
نویسنده جروم دی. شین  
نویسنده کارول تورکینگتون  
مترجم راضیه افتخاری  
مترجم زهرا واعظی  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد سوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 1155  
شماره صفحه (تا) 1157  
زبان فارسی  
متن مجمع معلمان ناشنوایان امریکا ، تشکل فعال در گسترش امور فرهنگی ناشنوایان و هماهنگی بین کارهای آموزشی.
این مجمع یکی از قدیمی‌ترین سازمانهای تخصصی در امر آموزش ناشنوایان در امریکاست که در 1850 بنیانگذاری شد. این مجمع در همان سال، نخستین جلسه ملی خود را در نیویورک برگزار کرد و در آنجا اعلام شد که این اجلاس در سایر نقاط جهان نیز قابل برگزاری است. نخستین همایش این مجمع در نیویورک و با حضور معلمان عضو موسسه ناشنوایان نیویورک، برگزار گردید.
در 1884، آلمان, و در 1895، انگلیس اقدام به برگزاری اجلاس مشابهی کردند و بدین ترتیب، کنگره بین‌المللی آموزش ناشنوایان در 1878 آغاز به کار کرد. افتتاح مجمع معلمان، چهل سال پس از تأسیس نخستین مدرسه ناشنوایان صورت گرفت. این مدرسه که از حمایت دولت برخوردار بود، در شهر هارتفورد از ایالت کانتیکت و در 1817 تأسیس گردید. این امر نشان‌دهنده میزان تخصص معلمان ناشنوایان در تدریس و تفاوت و عمق عملکرد و هنر آنان در آموزش است.
این مجمع، برای نخستین بار با شرکت معلمان موسسه ناشنوایان نیویورک برگزار شد. این معلمان مایل بودند همکاران خود را گرد هم آورند تا بتوانند روشهای تدریس را با یکدیگر مقایسه و دستورالعملها را ابلاغ کنند و به تشریح تئوریها بپردازند و افزون بر آن، با یکدیگر آشنا شوند، طرحهای هماهنگی ارائه دهند، اقدامات خویش را یکپارچه و هماهنگ سازند و در نهایت به هدف مشترک خود که همان ارتقای سطح آموزش کرولالها بود دست یابند. این معلمان مقالاتی ارائه کردند و شرکت‌کنندگان نیز به آن پاسخ دادند. یکی از این مقالات مربوط به انتخاب نشریه سالنامه ناشنوایان امریکا ، به عنوان روزنامه رسمی و دایمی مجمع معلمان بود. تا 1858 چهار اجلاس دیگر برگزار شد، اما آغاز جنگ داخلی مانع از برگزاری این اجلاس تا سال 1868 گردید. اگر چه این جلسه، محدود به مدیران مدارس بود، اما در این جلسه اعلام شد این اجلاس به عنوان نخستین همایش کنفرانس مدیران آموزشی خدمت‌رسان به ناشنوایان قلمداد شود.
اجلاس بعدی مجمع معلمان در 1870 و پس از آن تا 1893 هر چهار سال یک بار برگزار شد. در 1893، اجلاس مجمع به صورت مشترک با کنگره بین‌المللی آموزش ناشنوایان در نمایشگاه جهانی شیکاگو برگزار شد. این اجلاس مشترک، دو بار دیگر نیز در سالهای 1933 و 1963 در امریکا برگزار شد. از 1893 اجلاس مجمع معلمان تا امروز هر دو سال یک بار برگزار شده است.
کنفرانس مدیران آموزشی، هر سال برگزار می‌شود و اجلاس سالهای فرد آن با اجلاس مجمع معلمان به صورت مشترک برگزار می‌شود.
در 1897، مجمع معلمان بر اساس قانون کنگره امریکا ادغام شد. در نتیجه اقدامات دو سالانه آن تا دهه 1980 با هزینه دولت و از سوی اداره چاپ دولتی منتشر می‌شد. این اقدام غیرعادی در جهت الحاق و ادغام از سوی دولت، در نتیجه موفقیت ادوارد ماینر گالودت برای ایجاد یک منشور، در دانشکده ناشنوایان انجام شد. نام پیشین این دانشکده، موسسه کرولالهای کلمبیا بود که بعدها به دانشکده گالودت معروف شد. با اصرار گالودت بود که مجمع معلمان به جای شراکت با یکی از ایالات، با موسسه کرولالهای کلمبیا ادغام شد. این اقدام نشان‌دهنده نفوذ گالودت در مجمع معلمان در آغاز دوران پیشرفت این سازمان است.
مجمع معلمان، تلاشهایی را برای شراکت با گروههای حرفه‌ای و متخصص علاقه‌مند به آموزش ناشنوایان انجام داد. در 1895 شکاف میان اعضای موسسه امریکایی ارتقای آموزش و گفتار ناشنوایان، به وجود آمد. مدیریت این موسسه بر عهده الکساندر گراهام بل بود و موقعیت وی در زمینه ناشنوایی و آموزش ناشنوایان با موقعیت ادوارد ماینر گالودت در مجمع معلمان در تضاد بود. تلاشها برای آشتی دادن این دو گروه به شکست انجامید و سرانجام پس از مرگ این دو، فشارها برای ادغام دو موسسه، از سر گرفته شد. در 1920 با شرکت یک گروه سوم، به نام جامعه وکیلان شفاهی مترقی ، اجلاسی در مدرسه ناشنوایان مونت ایری (پنسیلوانیا) تشکیل شد، اما باز هم تلاشها برای ادغام این سه سازمان تحت یک مدیریت واحد نیز با شکست روبه‌رو شد.
اهداف: اهداف مجمع معلمان عبارت‌اند از: ارتقای آموزش ناشنوایان، در راستای پیشرفته‌ترین و گسترده‌ترین روشهای عملی و حفظ اتحاد و هماهنگی این سازمان و تمام متخصصان آموزش ناشنوایان امریکایی. همان گونه که در این بیانیه مشخص شده است، این سازمان، تنها امریکا و کانادا را در برمی‌گیرد و شامل سایر مناطق، همچون مکزیک نمی‌گردد. این سازمان، برخلاف کنفرانس مدیران آموزشی خدمت‌رسان به ناشنوایان، نیازی به تغییر نام سازمان خود ندید.
فعالیتها: برگزاری اجلاس دوسالانه مجمع معلمان، مهم‌ترین ابزار گسترش اهداف این سازمان است. حضور در این جلسات، با توجه به شرایط اقتصادی، متغیر و امری ضروری است و نشان‌دهنده شمار بسیار نمایندگان مجمع است. این اجلاس، به فاصله ‌اندکی پس از تعطیلی مدارس در تابستان و در محل خوابگاه مدارس شبانه‌روزی برگزار می‌شود و بدین ترتیب هزینه چندانی در بر ندارد.
قالب و شکل این اجلاس از ایراد سخنرانی و بحث و بررسی تا مباحثی درباره ایجاد کارگاههایی که به دست متخصصان ناشنوایان اداره می‌شوند، متغیر بود. هنوز هم اطلاعیه‌های این سازمان در میان افراد توزیع می‌شود، اما مهم‌تر از این، حضور فعال اعضا در این جلسات است. محتوای این اهداف، همچنان گسترده است و تقریباً همه موضوعات مورد علاقه معلمان ناشنوایان را از مقطع پیش‌دانشگاهی تا آموزش عالی و در زمینه‌های مختلف از جمله نقاشی با انگشتان، ریاضیات و... را در بر می‌گیرد. اما با گسترش زبان، ثبات مطالب درسی مدنظر شرکت کنندگان است.
سالنامه ناشنوایان امریکا، از اهداف این سازمان در ارتقای آموزش ناشنوایان حمایت می‌کند. مجمع معلمان، این سالنامه را که سه سال از سوی مدرسه ناشنوایان امریکایی منتشر می‌شد، به عنوان نشریه رسمی خود برگزید. در آن زمان مجمع معلمان قادر به مدیریت این نشریه نبود؛ بنابراین در 1917 مدیران آموزشی ناشنوایان، مسئولیت کامل چاپ آن را تا 1942 پذیرفتند. بیشتر مدارس، یک نسخه از این نشریه را برای معلمان خود می‌فرستادند. در 1969 مجمع معلمان، این سالنامه را به صورت رایگان در اختیار اعضا قرار می‌داد؛ بنابراین شمارگان آن براساس روزنامه رسمی ‌تعیین می‌شد. مجمع معلمان با قرار دادن چهار عضو در کمیته هشت نفره انتشارات، به عنوان شریک مجمع مدیریت سالنامه، عمل می‌کند.
اداره و عضویت: همان گونه که از نام این موسسه برمی‌آید، اعضای آن را معلمان و مدیران مدارس ناشنوایان تشکیل می‌دهند. در قرن بیستم، مدیر این سازمان از میان مدیران اجرایی مدارس برگزیده می‌شد. در 1974، رابرت داویلا ، یکی از استادان دانشگاه گالودت، پیشنهاد کرد انتخابات در میان حاضران و دارای حق رأی در اجلاس دو سالانه، برگزار شود. با گنجاندن این شرط جدید در آیین‌نامه مجمع معلمان، مدیران و سرپرستان مطمئن شدند که می‌توانند در این اجلاس شرکت کرده و به آسانی با نشستهای سالانه خود، کنفرانس مدیران آموزشی را سازماندهی کنند. اگرچه شمار معلمان بسیار بیشتر از مدیران بود، اما گروه دوم توانست مدیریت را در این سازمان به دست گیرد. داویلا توانست در مجمع سال 1974 نمایندگان بسیاری را سازماندهی کرده، در انتخابات پیروز شود و بدین ترتیب به ریاست برگزیده شد. وی نخستین ناشنوایی بود که مدیریت این اداره را بر عهده گرفت.
افزون بر رئیس، مقامات مجمع معلمان، شامل رئیس منتخب، منشی، صندوقدار و هیئت مدیره است. در 1969 یک مدیر اجرایی به طور مشترک در مجمع معلمان و کنفرانس مدیران ایفای نقش می‌کرد. مدیر اجرایی در اداره‌ای در ساختمان هالکس‌هاوس که متعلق به موسسه ملی ناشنوایان است، استقرار دارد. شمار کارمندان، با توجه به میزان بودجه فعالیتهای فوق برنامه مجمع معلمان و کنفرانس مدیران، همچون عقد قرارداد با سازمان زیرنویسی فیلمهای ناشنوایان، متغیر است.
مآخذ:
EDHD, P. 57; GEDPD, Vol. 1, P. 202-203.
جروم دی. شین ؛ کارول تورکینگتون
ترجمه راضیه افتخاری؛ زهرا واعظی  
تاریخ ثبت در بانک 11 بهمن 1399