کد jr-44468  
عنوان اول مار، توماس اسکات  
عنوان دوم مهندس و معمار ناشنوای امریکایی  
نویسنده هری لانگ  
نویسنده جودی پی. منِس  
مترجم لقمان سرمدی  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد سوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 1133  
شماره صفحه (تا) 1134  
زبان فارسی  
متن مار، توماس اسکات ، مهندس و معمار ناشنوای امریکایی.
در بیستم اکتبر 1866 در ناشویل به دنیا آمد. اسکات مار در کودکی، در اثر ابتلا به بیماری مخملک، شنوایی خود را از دست داد. او در مدارس همگانی ناشویل تحصیلات خود را آغاز کرد و در یازده سالگی به مدرسه ناشنوایان تنسی در ناکسویل رفت. مار پس از آنکه در 1889 از دانشکده گالودت دانش‌آموخته شد، دوره کارآموزی خود را در شرکت معماری تامپسون و گیبل به عنوان نقشه‌کش آغاز کرد. او در دانشکده گالودت با کادوالادر واشبورن آشنا شد. مار در 1892 به عنوان دانشجوی خاص معماری، وارد موسسه تکنولوژی ماساچوست شد.
مار، در اثر رکورد اقتصادی 1893، آموزش آکادمیک خود را ناتمام گذاشت و به ناشویل بازگشت و در آنجا پیش از تأسیس شرکت خود در 1896، برای شرکتهای متعددی کار کرد. مار، جوزف دبلیو. هولمان را به دستیاری در دفتر خود استخدام کرد که در 1910 یک شرکت تضامنی را با همکاری همدیگر با نام شرکت مار و هولمن تأسیس کردند.
ساختمانهای آرت دکو در دهه 1930 از جمله پروژه‌ها و کارهای برجسته آن‌‌اند. از جمله پروژه‌ها و کارهای بسیار معروف که اسکات مار مدیریت آنها را برعهده داشته، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد: انتشارات متودیست (ناشویل، 1906) مدرسه ناشنوایان تنسی (ناکسویل 1924)؛ هتل نوئل (ناشویل، 1930؛ که در 1973 بازسازی شد و به عنوان بانک اتحادیه کشاورزان مورد استفاده قرار گرفت)؛ ساختمان سوده‌کوم (ناکسویل،1930-1932)؛ ساختمان تنسی فعلی و اداره پست امریکا (ناشویل، 1934).
بانک ملی برادوی (ناشویل،1910)، ساختمان ایالتی پنبه و چیت (ناشویل، 1920؛ که در 1982 تخریب شد) و هتل سام دیویس (ناشویل، 1928) از جمله طراحیهای اولیه و حرفه‌ای شرکت مار و هولمان هستند. بهره‌گیری مار و هولمان از طاقها، ستونها، ستون‌نماها و سایر ریزه‌کاریهای کلاسیک در طرحهای ساختمانی و معماری خود، گرایش و تمایل به سبک آکادمیک را در آن دوره نشان می‌دهد. مار در نقشه و طراحی مدرسه ناشنوایان تنسی، سبک مستعمراتی را احیا کرد. چنین طرح و نقشه‌ای مناسب یک مجموعه آموزشی است. برنتوود هال (ناشویل، 1920) یکی از بهترین و معروف‌ترین پروژه‌های مسکونی آنهاست. آنها در این پروژه، سبک یونانی اندرو جکسون را با نیازها و مقتضیات روز منطبق کرده بودند.
فقدان ریزه‌کاریهای نئوکلاسیکی و تزیینی در راهروی سراسری بانک اتحادیه بازرگانی (ناشویل1920؛ که در 1977 تخریب شد) و نمای ساده هتل نوئل (سنگ آهک و آجر) پیشاپیش خبر از بهترین کارها و پروژه‌های شرکت در دهه 1930 می‌دادند. ساختمان سوده کوم و اداره پست امریکا، از جمله نمونه‌ها و مصادیق عینی هستند که تبحر و مهارت مار و هولمان را در سبک جدی و متداول نشان می‌دهند. با اینکه ساختمان سوده کوم، تنها سیزده طبقه بلندی داشت، اما از نظر شکل و ساختار هرمی و پلکانی، همانند آسمان‌خراشهای بزرگ منهتن بود. اداره پست یک میلیون دلاری، نخستین ساختمان فدرال بود که پس از ورود فرانکلین دی. روزولت به کاخ سفید به تصویب رسید و ساخته شد. نمای مرمرین سفیدرنگ، قلمزنیهای زیبا و سراسری رنگارنگ این دو ساختمان، آنها را به مدرن‌ترین ساختمانهای آن روز در ناشویل تبدیل کرده بود.
این شرکت پس از مرگ مار در دوم مارس 1936 در ناشویل، همچنان زیر نظر جوزف هولمان به حیات خود ادامه داد؛ اما از سبک جدی آرت دکو که متمایز‌کننده طرح و نقشه مار و هولمان در دهه 1930 بود، فاصله گرفت.
طی این سالها، توماس مار و هولمان، استخدام مهندسان را به دلیل افزایش حجم کارها و پروژه‌ها، امری ضروری یافتند. مهندسان بسیاری، از جمله مدیسون پی. جونز و ریچارد اس. رینولدز از این دسته بودند. بسیاری از آنها به دلیل همکاری با توماس مار و هولمان، مشهور شدند. رینولدز، از 1923 تا هنگام مرگ توماس مار، در شرکت توماس مار و هولمان فعالیت می‌کرد، تا جایی که بخش مهمی از موفقیتهای این شرکت را باید در نتیجه زحمات او دانست. توماس مار مدت کوتاهی را در عمارت ییلاقی خود، موسوم به تپه مار گذراند.
او هرگز ازدواج نکرد و حتی در روزهای بازنشستگی نیز به کار و فعالیت خود ادامه می‌داد. سرانجام در دوم مارس 1936 در 69 سالگی در اثر سکته درگذشت.
مآخذ:
DPAS, P. 235-236; GEDPD, Vol. 2, P. 204-205.
هری لانگ ؛ جودی پی. منِس
ترجمه لقمان سرمدی  
تاریخ ثبت در بانک 9 بهمن 1399