کد jr-44457  
عنوان اول گیتی، کتایون  
عنوان دوم خانم تلاشگر ناشنوا در عرصه فرهنگ و آموزش ناشنوایان ایران  
نویسنده کتایون گیتی  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد سوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 1108  
شماره صفحه (تا) 1109  
زبان فارسی  
متن گیتی، کتایون، خانم تلاشگر ناشنوا در عرصه فرهنگ و آموزش ناشنوایان ایران.
در سوم فروردین 1362 در تجریش تهران به دنیا آمد. پس از تولد به یرقان شدید مبتلا شد. پزشک معالج یرقان, در حدود پنج ماهگی ناشنوایی‌اش را تشخیص داد. آموزش پیش‌دبستانی را در کمتر از دو سالگی, در اندرزگاه مادر و در موسسه آموزش باغچه‌بان شماره پنج آغاز کرد.
سخن گفتن و لب‌خوانی را در کودکی آموخت, ولی از اشکال ارتباطی خود با شنوایان در اوایل دوره راهنمایی آگاه شد. او تا آن زمان نمی‌دانست که ناشنواست و نمی‌تواند گفتار دیگران را درک کند و نیز نمی‌دانست گفتارش واضح و قابل فهم برای همه نیست و این آغاز درک مشکلات ارتباطی و سختیهای زندگانی به سبب ناشنوایی‌اش بود.
مادرش برای اصلاح تلفظ و گفتاردرمانی او، تلاش فروان کرد, و تا اندازه‌ای مشکلاتش حل شد. ولی مشکلات ناشنوایان زیربنایی است؛ زیرا آنان قادر نیستند حتی با شنیدن, گفتار درست را به حافظه بسپارند. از اینرو ناشنوایی، خود, مانعی برای یادگیری طبیعی گفتار است و موجب فراموشی سریع گفتار درست نیز هست. بنابراین مشکلات ایشان همچنان باقی ماند.
کتایون گیتی, در پایان دوره دبیرستان و علی‌رغم مشکلات ارتباطی که داشت, تحصیلات عالی خود را در یک موسسه آموزش عالی که اکثریت شاگردان آنجا شنوا بودند مشغول شد. برای بررسی و این مشکل ارتباطی ناشنوایان, رساله پایان تحصیل خود را به ناشنوایی و اشاره اختصاص دهد؛ زیرا گمان می‌کرد اگر جامعه شنوا و مسئولان امر به مشکل بزرگ ارتباطی ناشنوایان توجه کنند, راه‌حلهای مناسب آن را نیز که در کشورهای دیگر مقبول و معمول است خواهند پذیرفت.
مأخذ:
گیتی، کتایون، ناشنوایی و زبان اشاره, پایان‌نامه در حوزه هنری تهران, 1382, ص 1-2؛
اطلاعات شخصی نویسنده.
کتایون گیتی  
تاریخ ثبت در بانک 9 بهمن 1399