کد jr-44456  
عنوان اول گیتی، خسرو  
عنوان دوم از خادمان ناشنوایان ایران  
نویسنده بهزاد اشتری  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد سوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 1108  
شماره صفحه (تا) 1108  
زبان فارسی  
متن گیتی، خسرو، از خادمان ناشنوایان ایران.
در 27 فروردین 1305 در تهران به دنیا آمد و تحصیلات خود را در رشته علوم سیاسی, تا مقطع دکتری ادامه داد. وی، معاون اسبق وزارت دادگستری, قاضی بازنشسته دادگستری است. دارای دو فرزند پسر است. چون فرزند دوم او ناشنواست، آشنایی و ارتباط نزدیک او با ناشنوایی و دنیای ناشنوایان از زمان تشخیص ناشنوایی فرزندش در هشت ماهگی پس از تولد، آغاز شد. در جریان ثبت‌نام و آموزش فرزند خود در دبستان باغچه‌بان، با جبار باغچه‌بان آشنا شد. در 1341 به عضویت جمعیت حمایت کودکان کرولال و کور را پذیرفته شد. موسس و دبیر فنی مادام‌العمر این جمعیت، طبق اساسنامه، جبار باغچه‌بان بود.
در 1345 که محمود پاکزاد همراه بعضی از همکاران خود از دبستان باغچه‌بان جدا شدند و موسسه آموزشی نیمروز را افتتاح کردند، خسرو گیتی در انتخاب بین ادامه تحصیل فرزندش در دبستان باغچه‌بان و یا ثبت‌نام او در موسسه تازه تأسیس نیمروز که در واقع انتخابی بین جبار باغچه‌بان به عنوان طرفدار زبان اشاره یا شیوه ترکیبی و محمود پاکزاد به عنوان طرفدار شیوه شفاهی و تکلم بود، محمود پاکزاد را انتخاب و فرزندش را در موسسه نیمروز ثبت‌نام کرد.
در 1369 به دعوت محمود پاکزاد به اتفاق گروه کوچکی از اولیا به تشکیل جمعیت اولیای ناشنوایان کمک کرد. او سخنران اصلی اولین مجمع عمومی این جمعیت در نوزدهم مرداد 1370 در سالن اجتماعات مجتمع ناشنوایان باغچه‌بان بود. بعد از آن طراح منشوری بود که در جلسه بیستم فروردین 1371 هیئت مدیره جمعیت مزبور به نام منشور جمعیت اولیای ناشنوایان به تصویب رسید.
او بنا به دعوت محمود پاکزاد در اسفند 1376 مأموریت یافت تا اختلاف بین اعضای هیئت مدیره را حل و فصل کند. در دو جلسه گفت‌وگو تصمیم بر این گرفته شد که با دعوت مجمع عمومی، انتخابات هیئت مدیره برگزار شود.
هم اکنون ریاست کانوان ناشنوای ایران بر عهده اوست و در چند سالی که این مسئولیت را بر عهده داشت اقدامات و خدمات قابل توجهی انجام داده است.
وی در دوران بازنشستگی, پژوهش و مطالعه درباره ناشنوایان را ادامه داد. برخی از آثار علمی او عبارت‌اند از: مقاله ارائه شده به سمینار زنجان درباره پیشگیری ناشنوایی و توان‌بخشی کودکان و جوانان ناشنوا در شهریور 1372؛ مقاله «مسائل عمده توان‌بخشی ارتباطی ناشنوایان» ارائه شده به سمینار دانشگاه علوم بهزیستی و توان‌بخشی در اردیبهشت 1357؛ مقاله «پیوند حلزونی» ارائه شده به کنگره معلولان حسی و حرکتی تهران، شهریور 1376؛ مقاله «پیش‌گیری ناشنوایی و مسائل ازدواج ناشنوایان» ارائه شده به سمینار ناشنوا و خانواده، دی‌ماه 1376.
او کارهای فراوانی در کانون انجام داده که برخی از آنها به شرح زیر است: چهار سخنرانی در کانون ناشنوایان ایران به مناسبت هفته جهانی ناشنوایان در مهر ماه 1379 تا 1382؛ سخنرانی در همان کانون به مناسبت چهل و دومین سال تأسیس کانون ناشنوایان ایران؛ شرکت فعال در گردهماییهای کانون ناشنوایان سراسر کشور و حضور به عنوان میهمان ناظر در مجمع عمومی عادی و فوق‌العاده کانون در سوم بهمن 1382 در تهران؛ حضور و سخنرانی در جشنواره ازدواج زوجهای ناشنوا در سی‌ام بهمن 1382 در اصفهان. او چند سالی است که مسئولیت نشریه صدای ناشنوا, نشریه داخلی و فصلی کانون را برعهده دارد.
مآخذ:
اطلاعات ارسالی از سوی خسرو گیتی؛ اطلاعات شخصی نویسنده.
بهزاد اشتری  
تاریخ ثبت در بانک 9 بهمن 1399