کد jr-44455  
عنوان اول گویا  
عنوان دوم مرکز توان‌بخشی خانواده و کودک ناشنوا  
نویسنده حسین خاکشور  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد سوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 1107  
شماره صفحه (تا) 1107  
زبان فارسی  
متن گویا، مرکز توان‌بخشی خانواده و کودک ناشنوا.
این مرکز که غیردولتی و دارای خط‌مشی آموزشی و توان‌بخشی برای خانواده و کودکان ناشنواست, در تیر ماه 1380 در شهر زاهدان پس از اخذ مجوز فعالیت از سازمان ‌بهزیستی کشور راه‌اندازی گردید.
مرکز غیردولتی آموزشی و توان‌بخشی خانواده و کودک ناشنوا, موسسه‌ای است برای ارائه خدمات توان‌بخشی به کودکان سنین زیر دبستانی که کمبود شنوایی آنها در اندازه‌ای است که در یادگیری و به کارگیری گفتار و زبان دچار مشکلاتی شده‌اند و نیاز به خدمات تخصصی توان‌بخشی در این زمینه (زبان آموزی) دارند و همچنین ارائه خدمات مشاوره برای والدین کودکان ناشنوای کمتر از هفت سال است.
مجموعه اقدامات آموزشی و توان‌بخشی انجام شده در مرکز توان‌بخشی خانواده و کودک ناشنوا گویا عبارت‌اند از:
ارائه ابزارهای کمک شنوایی متناسب با ویژگیهای فردی و آسیب‌شناختی کودکان؛ راهنمایی و آموزش خانواده‌ها در چگونگی استفاده از ابزارهای کمک‌شنوایی مثل سمعک؛ مشاوره در جهت پیشگیری از افزایش مشکل در خانواده؛ آموزش برای آگاهی از اختلالات متعاقب کم‌شنوایی در کودکان؛ آموزش و توان‌بخشی کودکان شامل آموزش ارتباط کلی لب‌خوانی؛ زبان اشاره؛ تربیت شنیداری؛ اصلاح تلفظ و زبان؛ توسعه ارتباط زبانی و گفتاری با استفاده از روشهای خاص گفتاردرمانی متناسب با تواناییهای یادگیری کودکان ناشنوا؛ آموزش مهارتهای اجتماعی و رفتاری به کودکان ناشنوا شامل فراگیری آداب اجتماعی؛ بازی‌درمانی؛ مشاوره؛ روان‌شناسی و مددکاری برای کودکان و خانواده‌های آنان.
مرکز غیردولتی آموزشی و توان‌بخشی خانواده و کودک ناشنوای گویا، تنها مرکز غیردولتی در جنوب شرق کشور برای ارائه خدمات تخصصی به کودکان ناشنوا و کم‌شنواست. در این مرکز کودکان شش ماهه تا شش ساله تحت آموزش و توان‌بخشی قرار می‌گیرند. این مرکز وابسته به سازمان ‌بهزیستی است و مسئولیت این مرکز را هم اکنون حسین خاکشور برعهده دارد.
مأخذ:
اطلاعات شخصی نویسنده.
حسین خاکشور  
تاریخ ثبت در بانک 9 بهمن 1399