کد jr-44448  
عنوان اول گوش‌درد  
عنوان دوم علل و عوامل درد گوش  
مترجم راضیه افتخاری  
عنوان مجموعه دانشنامه ناشنوایان (دانا) ـ جلد سوم  
نوع کاغذی  
ناشر موسسه فرهنگی هنری فرجام جام جم  
سال چاپ 1388شمسی  
شماره صفحه (از) 1101  
شماره صفحه (تا) 1102  
زبان فارسی  
متن گوش‌درد ، علل و عوامل درد گوش.
مهم‌ترین علت بروز گوش درد، عفونت گوش میانی است. این بیماری اغلب در کودکان خردسال، بروز می‌کند و درد شدید همراه با تب، و فقدان موقتی شنوایی را سبب می‌شود. در صورت پاره شدن پرده گوش، فشار و درد به سرعت از میان می‌رود.
یکی دیگر از عوامل گوش‌درد، آماس گوش خارجی است ( نام دیگر آن، بیماری شنوایی شناگران نامیده می‌شود) که در آن ، مجرای گوش خارجی متورم شده و معمولاً در اثر عفونت، به وجود می‌آید. این عفونت می‌تواند تمام یا بخشی از مجرای شنوایی را تحت تأثیر قرار دهد و باعث ایجاد ورم، یا تاول شود. این عفونت ممکن است با خارش، سوزش، ترشحات و ناشنوایی خفیف و موقتی همراه باشد.
یکی از گوش‌دردهای بسیار نادری که در اثر بیماری تبخال منطقه‌ای به وجود می‌آید, باعث ایجاد آماس در مجرای شنوایی شده و برای روزها و هفته‌ها، درد ادامه دارد.
گوش‌دردهای زودگذر می‌تواند در اثر وجود عوامل متعددی چون دندان درد، التهاب لوزه‌ها، سرطان گلو و درد در ناحیه فک پایین یا گردن به وجود آید. در حقیقت تقریباً هر اختلالی که بر نواحی اطراف گوش تأثیر می‌گذارد، می‌تواند باعث بروز گوش درد گردد؛ زیرا عصبهای گوش، مناطق اطراف گوش را نیز تحت پوشش قرار می‌دهد.
گوش‌درد را می‌توان با استفاده از داروهای مسکن، و آنتی بیوتیکها که اغلب برای درمان بیماریهای عفونی تجویز می‌شوند، از میان برد. زخمهای چرکین در گوش خارجی را می‌توان برداشت، اما زخمهای چرکین گوش میانی را می‌توان با عمل جراحی (مرینگوتومی ) از میان برد.
مأخذ:
EDHD, P. 69.
ترجمه راضیه افتخاری
 
تاریخ ثبت در بانک 8 بهمن 1399